Gå till innehåll

Eset Smart Security


Recommended Posts

Om du vill ha brandvägg och HIPS som första ”försvar” bör du inte byta. Eset måste ha förbättrat sin brandägg enormt sedan version 3.0 om version 4 skall kunna konkurrera med CIS. ESS 3.0 klarade 4 % då Matousec testade…

Jag håller dock inte för omöjligt att Esets AV vinner över CIS, nu, och några veckor till… :rolleyes:

Matt Rizos, som tidigare har testa CIS 3.5 och 3.8 kommer inom mycket kort att publicera ett test av ESS:

Eset Smart Security 4.0 - March 12th (10 pm CST)

Håll utkik här: http://www.youtube.com/mrizos

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eset Smart Security utan tvekan om jag får säga det! v.4 är kanon.

CIS brandvägg må säkert vara bra men den har väldigt svårt & fatta när man godkännt

dom applikationer man vill, den bara poppar upp hela tiden...lagom irriterande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får hålla med vajlent. Är helt övertygad om att CIS brandvägg är mycket bättre men jag fattar faktiskt ingenting av hur man använder CIS. ESS däremot kan knappast bli enklare att använda. Jag misstänker att ESS antivirus del är bättre än CIS och har man tur så har de som sagt förbättrat brandväggen också i version 4 så att man har lite nytta av den också.

Dessutom fick jag upp något fel sist jag provade CIS med Win7, vilket det iofs postades en möjlig lösning till. Jag kommer nog testa CIS igen om ett tag dock, spännande att se hur något nytt utvecklas, också är det ju gratis "på riktigt".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CIS brandvägg må säkert vara bra men den har väldigt svårt & fatta när man godkännt

dom applikationer man vill, den bara poppar upp hela tiden...lagom irriterande.

Menar du att du får samma fråga flera gånger eller frågor om olika saker programmet vill göra? :unsure: Om du vill få så få frågor som möjligt, kan du i den första alerten välja Trusted Application, både för Defense+ och Firewall, och Remember My Answer. ;) Ett annat knep är att lägga till utgivaren i My Trusted Software Vendors.

Är helt övertygad om att CIS brandvägg är mycket bättre men jag fattar faktiskt ingenting av hur man använder CIS. ESS däremot kan knappast bli enklare att använda.

Vad är det som är svårt? :unsure: Det har jag helt missat, sedan jag började använda CIS i september. :rolleyes:

Jag misstänker att ESS antivirus del är bättre än CIS och har man tur så har de som sagt förbättrat brandväggen också i version 4 så att man har lite nytta av den också.

Om jag inte har missuppfattat det mesta, förlitar sig ESS rätt mycket på heuristiken, och där har vi ännu inte sett vad Comodo har att komma med, men det avslöjas snart, i CIS 3.9.

Dessutom fick jag upp något fel sist jag provade CIS med Win7, vilket det iofs postades en möjlig lösning till. Jag kommer nog testa CIS igen om ett tag dock, spännande att se hur något nytt utvecklas, också är det ju gratis "på riktigt".

Och CIS är ju ännu inte officiellt 7-kompatibelt. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Test av ESS 4.0 finns nu: http://www.youtube.com/mrizos :)

Tillägg: Har nu sett videon, och skräpet i testsystemet förstörde viktiga systemfiler, Windows filskydd poppade upp, Matt satte i XP-cd:n. Filskyddet låste sig, omstart, kan ej logga in. Fortsättning följer…

Redigerad av JoWa
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittar 2 virus direkt än vad Comodo IS gör... Comodo IS hittar inte virus..

ESET hittar direkt! :)

Fick du in dessa medan du hade CIS installerat? I så fall undrar jag vad du har tillåtit för olämpligt program i Defense+, eller om dessa virus inte var ”aktiva” utgjorde de inget hot, och du hade kunnat stoppa dem med D+ så snart de försökte göra något, antingen de detekterades som virus eller inte, vilket man aldrig kan vara säker på att något program alltid gör. ;) Du kan ha drösvis med virus liggandes i datorn utan att systemet tar skada, så länge du ger akt på alla meddelanden från D+, och inte tillåter något som helst bör blockeras. B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick du in dessa medan du hade CIS installerat? I så fall undrar jag vad du har tillåtit för olämpligt program i Defense+, eller om dessa virus inte var aktiva utgjorde de inget hot, och du hade kunnat stoppa dem med D+ så snart de försökte göra något, antingen de detekterades som virus eller inte, vilket man aldrig kan vara säker på att något program alltid gör. ;) Du kan ha drösvis med virus liggandes i datorn utan att systemet tar skada, så länge du ger akt på alla meddelanden från D+, och inte tillåter något som helst bör blockeras. B)

Hehe, jodå jag har testa idag igen med ESS och dom hittar 2 virus av Spybot :o, jag använder de just nu? :P

Men annars kunde inte ta bort... Hmm hur gör jag då :P

Comodo IS avinstallera. :)

ESS betyg; 8/10

Comodo IS betyg; 7,5/10

För mig :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, jodå jag har testa idag igen med ESS och dom hittar 2 virus av Spybot :o, jag använder de just nu? :P

Menar du att ESS detekterar Spybot S&D som virus? :unsure:

Men annars kunde inte ta bort... Hmm hur gör jag då :P

Så länge du inte tillåter dem att göra något är det faktiskt inte så viktigt att ta bort dem.

Comodo IS avinstallera. :)

ESS betyg; 8/10

Comodo IS betyg; 7,5/10

OK. Testa CIS 3.9 då den kommer, med lika bra heuristik som ESS, eller bättre. :)

För mig :)

Nu har du ju gjort ett litet detektionstest. Nästa utmaning för ESS bör bli ett läcktest: http://www.testmypcsecurity.com/securityte...test_suite.html

Rapportera gärna resultatet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att ESS detekterar Spybot S&D som virus? :unsure:

Så länge du inte tillåter dem att göra något är det faktiskt inte så viktigt att ta bort dem.

OK. Testa CIS 3.9 då den kommer, med lika bra heuristik som ESS, eller bättre. :)

Nu har du ju gjort ett litet detektionstest. Nästa utmaning för ESS bör bli ett läcktest: http://www.testmypcsecurity.com/securityte...test_suite.html

Rapportera gärna resultatet.

De finns inte ju ESS firewall i där med? :(

// Podbot

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Score 10/340 :o

Dåligt? :P

:lol:

När du har tryckt på Test i CLT, bör ESS ge dig en ”alert” för varje testmoment. Då skall du blockera allt du bara kan. Resultatet skall helst vara 340/340. 10/340 = oskyddad. :o Är ESS optimalt konfigurerat?

Här kan du se andras (inkl. mitt) CLT-resultat: http://remove-malware.com/forums/viewtopic...?f=45&t=344

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:lol:

När du har tryckt på Test i CLT, bör ESS ge dig en alert för varje testmoment. Då skall du blockera allt du bara kan. Resultatet skall helst vara 340/340. 10/340 = oskyddad. :o Är ESS optimalt konfigurerat?

Här kan du se andras (inkl. mitt) CLT-resultat: http://remove-malware.com/forums/viewtopic...?f=45&t=344

Herregud!!! Hoppas ESS ska fixar bättre sig då! :)

Hur är Comodo IS skyddad sig med 340/340 eller? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Herregud!!! Hoppas ESS ska fixar bättre sig då! :)

Ja, det får vi hoppas. Nu vet jag dock inget om hur ESS bör konfigureras, eller hur det var konfigurerat i ditt fall, men resultatet imponerar knappast.

Hur är Comodo IS skyddad sig med 340/340 eller? :)

Med CIS rätt konfigurerat blir resultatet 340/340. Har för mig att senaste Online Armor Free fick 330/340.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det får vi hoppas. Nu vet jag dock inget om hur ESS bör konfigureras, eller hur det var konfigurerat i ditt fall, men resultatet imponerar knappast.

Med CIS rätt konfigurerat blir resultatet 340/340. Har för mig att senaste Online Armor Free fick 330/340.

Vacker juu! :D.

Men jag är nöjd med ESS ändå! :)

Då jag ska letar efter ESS tips kontrallen bättre sig typ.

Kan du hjälp letar? :)

/ Podbot

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då jag ska letar efter ESS tips kontrallen bättre sig typ.

Kan du hjälp letar? :)

/ Podbot

Jag kan inte vara till så stor hjälp med ESS, misstänker jag, men manualen fann jag åtminstone: http://www.eset.com/download/ESS4_User_Guide_ENU.pdf ;) Vet inte om den finns på svenska…

Tillägg: Quick Start Guide: http://www.eset.com/download/ESS4_QuickStartGuide_EN_NA.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad konstigt att comodo får full pott på ett test de själva gjort, blind eller?

Inte konstigare än att Online Armor får nära på full pott.

Comodo har förstås byggt in det skydd de finner nödvändigt i CIS, och de har inkluderat de test de finner nödvändiga i CLT. Det CLT testar är meningsfullt att testa, och det CIS/Online Armor skyddar mot är meningsfullt att skydda mot.

Föreslå gärna ett annat test, så skall jag rapportera resultatet för senaste CIS. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte konstigare än att Online Armor får nära på full pott.

Comodo har förstås byggt in det skydd de finner nödvändigt i CIS, och de har inkluderat de test de finner nödvändiga i CLT. Det CLT testar är meningsfullt att testa, och det CIS/Online Armor skyddar mot är meningsfullt att skydda mot.

Föreslå gärna ett annat test, så skall jag rapportera resultatet för senaste CIS. :)

Beskriv gärna med egna ord vad det testar och varför det är så bra.

Tycker du att det är lätt att förstå för alla användare vad man ska blockera eller inte?

Tycker du att comodo är bra på att rensa en infekterad dator?

Och vem är den här Matt på youtube, känner du honom? vet du att han inte är "köpt" eller kanske bara en skojare, hur vet man vad som finns i hans burk, ska man bara lita på en kille på youtube för att han verkar seriös?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beskriv gärna med egna ord vad det testar och varför det är så bra.

Nja, det är nog bättre att börja med att läsa förklaringen som medföljer testet. Bifogar det också (clt.html).

Tycker du att det är lätt att förstå för alla användare vad man ska blockera eller inte?

Jag kan förstås inte svara för alla användare, men är man osäker på ett program, kan man blockera det, och ta reda på mer om det. Fr.o.m. CIS 3.8 ingår Threatcast, som visar statistik för hur andra har behandlat programmet ifråga.

Tycker du att comodo är bra på att rensa en infekterad dator?

Jag har ingen egen erfarenhet av det. Dock var det just det Matt visade, med både CIS 3.5 och 3.8. Då CIS 3.5 testades, i början av november, hade CIS en väldigt mycket mindre definitionsdatabas än i dag, så resultatet var över förväntan.

Och vem är den här Matt på youtube, känner du honom? vet du att han inte är "köpt" eller kanske bara en skojare, hur vet man vad som finns i hans burk, ska man bara lita på en kille på youtube för att han verkar seriös?

Jag känner honom bara såsom han presenterar sig på sin blog, sitt forum och i sina videor. Han arbetar med att rensa infekterade datorer, och då behöver han förstås effektiva verktyg. Därför började han testa olika program, och att dokumentera sina test. Om han är ”köpt” alla, vilkas program får bra betyg, måtte han vara väldigt rik nu!

Exakt vad för skräp som finns i hans testsystem vet inte ens han själv. Han har inte ett visst urval otyg som alla testas emot, utan det varierar från test till test. I senaste testet, av ESS 4, hade han bl.a. skräp som hela tiden laddade ned mer skräp…

clt.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, det är nog bättre att börja med att läsa förklaringen som medföljer testet. Bifogar det också (clt.html).

Jag kan förstås inte svara för alla användare, men är man osäker på ett program, kan man blockera det, och ta reda på mer om det. Fr.o.m. CIS 3.8 ingår Threatcast, som visar statistik för hur andra har behandlat programmet ifråga.

Jag har ingen egen erfarenhet av det. Dock var det just det Matt visade, med både CIS 3.5 och 3.8. Då CIS 3.5 testades, i början av november, hade CIS en väldigt mycket mindre definitionsdatabas än i dag, så resultatet var över förväntan.

Jag känner honom bara såsom han presenterar sig på sin blog, sitt forum och i sina videor. Han arbetar med att rensa infekterade datorer, och då behöver han förstås effektiva verktyg. Därför började han testa olika program, och att dokumentera sina test. Om han är köpt alla, vilkas program får bra betyg, måtte han vara väldigt rik nu!

Exakt vad för skräp som finns i hans testsystem vet inte ens han själv. Han har inte ett visst urval otyg som alla testas emot, utan det varierar från test till test. I senaste testet, av ESS 4, hade han bl.a. skräp som hela tiden laddade ned mer skräp

Intressent! Ska forskare :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, det är nog bättre att börja med att läsa förklaringen som medföljer testet. Bifogar det också (clt.html).

Inga egna ord, du gör mig besviken.

Jag kan förstås inte svara för alla användare, men är man osäker på ett program, kan man blockera det, och ta reda på mer om det. Fr.o.m. CIS 3.8 ingår Threatcast, som visar statistik för hur andra har behandlat programmet ifråga.

Kan ju fungera, men hur vet man om det inte är en patchad systemfil eller dylikt.

Jag har ingen egen erfarenhet av det. Dock var det just det Matt visade, med både CIS 3.5 och 3.8. Då CIS 3.5 testades, i början av november, hade CIS en väldigt mycket mindre definitionsdatabas än i dag, så resultatet var över förväntan.

Men ändå inte särskilt bra eller?

Jag känner honom bara såsom han presenterar sig på sin blog, sitt forum och i sina videor. Han arbetar med att rensa infekterade datorer, och då behöver han förstås effektiva verktyg. Därför började han testa olika program, och att dokumentera sina test. Om han är köpt alla, vilkas program får bra betyg, måtte han vara väldigt rik nu!

Exakt vad för skräp som finns i hans testsystem vet inte ens han själv. Han har inte ett visst urval otyg som alla testas emot, utan det varierar från test till test. I senaste testet, av ESS 4, hade han bl.a. skräp som hela tiden laddade ned mer skräp

Han "säger" att att han arbetar med det, ok får man väl tro om man vill, jag vet inte. Han vet inte själv ens vad som finns på burkarna, hmmm.

I vilket fall så finns det ju produkter som gör ett betydligt bättre jobb än cis utan att "besvära" användarna säskilt mycket, men gratis är väl gott antar jag.

Ha dé

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga egna ord, du gör mig besviken.

Beklagar besvikelsen, men finner det lämpligt att först sätta sig in i vad som testas, och att motivera varför dessa saker testas anser jag att det i första hand åligger Comodo. Det är ju inte jag som har utformat testet och valt vad som skall ingå. Efter att ha tagit del av Comodos beskrivning, är det något/några test du vill ifrågasätta?

Kan ju fungera, men hur vet man om det inte är en patchad systemfil eller dylikt.

CIS tittar inte endast på filnamn, utan även digitala signaturer och kontrollsummor. Och om något okänt (ej tidigare godkänt) program vill lägga/ändra något i en systemmapp (eller i en annan skyddad mapp; man kan själv lägga till mappar som skall skyddas), ställer sig Defense+ i vägen och ber om användarens godkännande.

Men ändå inte särskilt bra eller?

Se själv: http://www.alltomxp.se/forum/index.php?s=&...ost&p=94658 :)

Prevention: http://remove-malware.com/anti-malware-rev...evention-tests/

Han "säger" att att han arbetar med det, ok får man väl tro om man vill, jag vet inte. Han vet inte själv ens vad som finns på burkarna, hmmm.

Jag är lika godtrogen som ett AV-program: tror gott om allt som jag inte vet är ont! :lol: Varför skall han veta exakt vad som finns i systemet? Så ser det inte ut i verkligheten, som han möter dagligen, då han är ute på uppdrag. Han är ju inte ute efter att göra jämförande detektionstest, där resultatet är en procentsiffra. Sådana test finns det på annat håll så att det räcker och blir över.

I vilket fall så finns det ju produkter som gör ett betydligt bättre jobb än cis utan att "besvära" användarna säskilt mycket, men gratis är väl gott antar jag.

Ha dé

Det kanske du får svårt att bevisa, även om det förstås finns produkter som på en eller annan punkt är bättre än CIS, inget program är helt perfekt, förstås. Comodo valde inte HIPS för att besvära användarna, eller för att det skulle vara billigare (om så vore, skulle gratis inte vara så gott som det nu är!), utan därför att de anser att det ger oöverträffad säkerhet. Visst, beteendeblockerare (t.ex. PC Tools ThreatFire) är bra och ”tystare”, men de måste ju ”detektera” ett misstänkt beteende för att vara till någon nytta. Dessutom har Comodo arbetat på att göra CIS tystare, och har kommit en bra bit jämfört med CFP 3.0, men mer finns att göra, och kommer att göras. :)

Ha de’. Trevligt att diskutera med dig. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...