Gå till innehåll

Komma igång med BitLocker


andreas72

Recommended Posts

Hej,

Jag funderar på att kryptera hårddisken på min laptop, men har aldrig sysslat med sånt förut så jag har några grundläggande funderingar.

Jag läste på Microsofts hjälp att följande måste vara uppfyllt:

To turn on BitLocker Drive Encryption, your computers hard disk must:

Have at least two partitions. One partition must include the drive Windows is installed on. This is the drive that BitLocker will encrypt. The other partition is the active partition, which must remain unencrypted so that the computer can be started.

Be formatted with the NTFS file system.

Have a BIOS that is compatible with TPM and supports USB devices during computer startup. If this is not the case, you will need to update the BIOS before using BitLocker.For more information on updating your BIOS, see Update the BIOS for BitLocker Drive Encryption.

Jag har två partitioner c: där Vista är installerat och d: med data. Betyder det därmed att jag kan aktivera BitLocker utan att formatera om och installera om allting? Det står att den andra partitionen ska vara aktiv, men det vet jag inte om den är. Hur kollar jag det? Om det inte är det går det att ändra utan att partitionera om eller formatera?

Sen står det att man måste ha ett BIOS som är kompatibelt med TPM. Hur tar jag reda på det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag funderar på att kryptera hårddisken på min laptop, men har aldrig sysslat med sånt förut så jag har några grundläggande funderingar.

Jag läste på Microsofts hjälp att följande måste vara uppfyllt:

To turn on BitLocker Drive Encryption, your computers hard disk must:

Have at least two partitions. One partition must include the drive Windows is installed on. This is the drive that BitLocker will encrypt. The other partition is the active partition, which must remain unencrypted so that the computer can be started.

Be formatted with the NTFS file system.

Have a BIOS that is compatible with TPM and supports USB devices during computer startup. If this is not the case, you will need to update the BIOS before using BitLocker.For more information on updating your BIOS, see Update the BIOS for BitLocker Drive Encryption.

Jag har två partitioner c: där Vista är installerat och d: med data. Betyder det därmed att jag kan aktivera BitLocker utan att formatera om och installera om allting? Det står att den andra partitionen ska vara aktiv, men det vet jag inte om den är. Hur kollar jag det? Om det inte är det går det att ändra utan att partitionera om eller formatera?

Sen står det att man måste ha ett BIOS som är kompatibelt med TPM. Hur tar jag reda på det?

Glöm det där om du inte har allvarliga behov av att kryptera disken. Jag hade två part'ar jag med (C, D) men insåg att jag var tvungen att ha ett usbminne eftersom jag inte hade TPM i bios. Försökte då ta bort den extra part'en som programmet skapade (F (?)) vilket eg bara ledde till att jag blåste disken o började om. Verkar krångligt som bara den men kan säkert vara bra om man har nytta av det. Man kan hos vissa tillverkare skaffa TPMkompatibelt bios men jag hade tyvärr inte rätt dator för det så mitt råd är följande; har du inte seriösa behov av det så låt det vara. Man kan sätta lösenord för disken på vissa laptops ( typ min) men hur säkert det är ska jag låta vara osagt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...