Gå till innehåll

XP Rekord?


Gäst DimensionX

Recommended Posts

Gäst DimensionX

Har nu kört Windows XP Professional i hela TRE ÅR, utan ett enda fel, du läste rätt, inte ett enda fel på den tiden. Datorn går som ett urverk. Någon som slår det rekordet?

De enda fel som jag överhuvudtaget råkat ut för är att nåt program tillfälligt hängt sig vilket varit lätt åtgärdat, men det är väldigt sällan som ens det har hänt faktiskt. Typ att Firefox hängt sig på en knepig sida som producerat en ändlös listning av något, och det kan man ju knappast belasta XP för. Eller att man tagit hem ett program som inte visade sig vara speciellt bra eller stabilt.

XP är verkligen ett extremt stabilt OS. :o

Har inte ens kommit i närheten av den stabiliteten när jag kört nån Linuxdist faktiskt. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu kört Windows XP Professional i hela TRE ÅR, utan ett enda fel, du läste rätt, inte ett enda fel på den tiden. Datorn går som ett urverk. Någon som slår det rekordet?

De enda fel som jag överhuvudtaget råkat ut för är att nåt program tillfälligt hängt sig vilket varit lätt åtgärdat, men det är väldigt sällan som ens det har hänt faktiskt. Typ att Firefox hängt sig på en knepig sida som producerat en ändlös listning av något, och det kan man ju knappast belasta XP för. Eller att man tagit hem ett program som inte visade sig vara speciellt bra eller stabilt.

XP är verkligen ett extremt stabilt OS. :o

Har inte ens kommit i närheten av den stabiliteten när jag kört nån Linuxdist faktiskt. ;)

:) näe slå det vetti katten, men jag kan ju instämma i att XP har varit stabilt som Dr Alban i en evighet nu även för mig.. har det på två av burkarna hemma och det är ungefär som du säger, det bara rullar på liksom.

På en av jobb datorerna har jag vista premium och där har det tyvärr varit en hel del småstrul under året som gått med den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
:) näe slå det vetti katten, men jag kan ju instämma i att XP har varit stabilt som Dr Alban i en evighet nu även för mig.. har det på två av burkarna hemma och det är ungefär som du säger, det bara rullar på liksom.

På en av jobb datorerna har jag vista premium och där har det tyvärr varit en hel del småstrul under året som gått med den.

Imagen som jag la in för 3 år sedan var ändå inte färsk utan körd en del förut. Jag brukar installera om när det börjar bli trögt eller krångla men så här långt har datorn gått som ett urverk faktiskt. XP är väldigt stabilt men i de flesta fall brukar folk själva sabba sin installation, inget man kan belasta operativsystemet för egentligen.

Slutsats, med rätt förutsättningar och kompatibel hårdvara så är XP ett extremt stabilt OS. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DimensionX!

Har kört XP PRo på 2 datorer en Dell Dimension 5000 årsmodell 2005 och har inte haft några fel på den och har heller aldrig installerat om systemet. En blåskärm kan jag minnas.

Värstingen är en Compaq Evo 310 köpt hos Dustin 2001 med XP Pro och denna dator har heller aldrig installerats om och har varit totalt felfri. Dessa 2 datorer startar på ca minuten. Dellen är något snabbare och har 1GB minne. Compaqen har 512MB minne. Bägge datorrna har utsatts för många experiment.

Använder numera PerfectDisk till defragmentering, en gång i månaden sedan ett par år sedan och städar med CCleaner. Tidigare har jag städat och rensat med jv16 PowerTools 1.4.

Den senaste inköptes i september förra året och är en Thosiba laptop med Vista Buisness på, där jag experimenterar mycket med VMware Workstation och virtuella installatiner, vilket jag tidigare gjorde på Dellen 0ch den går som tåget fortfarande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst yassin_2999

Jag kan bara instämma. XP är nu ett riktigt stabilt OS. Men jag tror även att Windows 7 kommer att vara lika stabilt om den får några år på sig.

Jag menar...om man tar den allra första XP releasen och kör en Windows Update så lär det finnas säkert upp mot 200-300 updates. Då vill man gärna att OS:et ska vara stabilt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Jag kan bara instämma. XP är nu ett riktigt stabilt OS. Men jag tror även att Windows 7 kommer att vara lika stabilt om den får några år på sig.

Jag menar...om man tar den allra första XP releasen och kör en Windows Update så lär det finnas säkert upp mot 200-300 updates. Då vill man gärna att OS:et ska vara stabilt.

Tack för intressanta synpunkter båda två. :)

Jag kommer så väl ihåg den dagen jag bytte från Win98 SE till XP Professional, vilket lyft det var. Win98 SE fungerade väl inte så pjåkigt det heller men en och annan blåskärm blev det lite då och då. XP däremot var otroligt stabilt. Visst kan finesser vara bra, men inget slår stabilitet. Ett OS som bara går och går utan minsta bekymmer är nog det skönaste som finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gick faktiskt från Win 95 till XP Pro på Compaqen 2001. Datorn som Win 95 fanns på, dog precis strax efter att jag köpt Compaqen från Dustin, så något Win 98 blev det aldrig för mig.

Alla mina datorer har jag uppdaterat per auto och Antivirusprogrammet jag använt sedan 2001 är NOD32.

Fick en mask 1999 på Win 95, annars har jag inte fått ett enda virus på alla år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Jag gick faktiskt från Win 95 till XP Pro på Compaqen 2001. Datorn som Win 95 fanns på, dog precis strax efter att jag köpt Compaqen från Dustin, så något Win 98 blev det aldrig för mig.

Alla mina datorer har jag uppdaterat per auto och Antivirusprogrammet jag använt sedan 2001 är NOD32.

Fick en mask 1999 på Win 95, annars har jag inte fått ett enda virus på alla år.

:o

Det verkar som om du leder ligan på att haft minst virus. Imponerande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom på vad masken hette, Happy99 och kom med e-posten. Den som fått den skickade automatiskt 2 mail när datorn var infekterad. Fick 2 mail från en kompis och det ena innehöll ett litet fyrverkeri, som var själva masken, när man då nyfiken som man var och trodde det var helt OK klickade på exe-filen, som startade fyrverkeriet, vilket verkade Ok eftersom det var på det nya året.

http://www.symantec.com/security_response/...-121812-3151-99

Den var väldigt lätt att få bort från datorn och ganska harmset. Men efteråt kände man sig lite dum förstås, likaså när jag tog kontakt med kompisen, som inte fattade ett smack och han hade heller aldrig skickat 2 mail. Virus var något man inte hade en aning om, på den tiden. Sedan kom det ju värre virus, men då var man mera på sin vakt. Ett par år innan 1997 kom den första datorn i min ägo via jobbet och vad jag vet så var det McAffe antivirus på den i någon gratisvariant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Kom på vad masken hette, Happy99 och kom med e-posten. Den som fått den skickade automatiskt 2 mail när datorn var infekterad. Fick 2 mail från en kompis och det ena innehöll ett litet fyrverkeri, som var själva masken, när man då nyfiken som man var och trodde det var helt OK klickade på exe-filen, som startade fyrverkeriet, vilket verkade Ok eftersom det var på det nya året.

http://www.symantec.com/security_response/...-121812-3151-99

Den var väldigt lätt att få bort från datorn och ganska harmset. Men efteråt kände man sig lite dum förstås, likaså när jag tog kontakt med kompisen, som inte fattade ett smack och han hade heller aldrig skickat 2 mail. Virus var något man inte hade en aning om, på den tiden. Sedan kom det ju värre virus, men då var man mera på sin vakt. Ett par år innan 1997 kom den första datorn i min ägo via jobbet och vad jag vet så var det McAffe antivirus på den i någon gratisvariant.

Första gången jag råkade ut för virus var till Atari ST i slutet på 80 talet. Det fanns ett flertal typer av virus. Den vanligaste typen var bootsektor virus, men det fanns även link virus som var några snäpp värre. Eftersom man körde allt på diskett så var det inte lika ödestigert med virus på den tiden som det är idag.

Man kunde även stöta på rätt så irriterande virus som inverterade muspilen eller fixade så det blev nästan omöjligt att stänga ned fönster. Dessa virus kunde sprida sig från disk till disk om man inte gjorde en kallstart utan bara satte i en ny diskett och tryckte på resetknappen.

På den tiden var det UVK som gällde (ultimate viruskiller)

Virus var ingalunda något nytt när jag skaffade min första PC. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Första gången jag råkade ut för virus var till Atari ST i slutet på 80 talet. Det fanns ett flertal typer av virus. Den vanligaste typen var bootsektor virus, men det fanns även link virus som var några snäpp värre. Eftersom man körde allt på diskett så var det inte lika ödestigert med virus på den tiden som det är idag.

Man kunde även stöta på rätt så irriterande virus som inverterade muspilen eller fixade så det blev nästan omöjligt att stänga ned fönster. Dessa virus kunde sprida sig från disk till disk om man inte gjorde en kallstart utan bara satte i en ny diskett och tryckte på resetknappen.

På den tiden var det UVK som gällde (ultimate viruskiller)

Virus var ingalunda något nytt när jag skaffade min första PC. ;)

Finns fortfarande UVK :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...