Chicadee Posted March 22, 2009 Share Posted March 22, 2009 Vad sjutton betyder: CPU ucode loading error. Overlocking faildor overvoltage faild! Please enter setup to re-configure our system. Vet hur jag kommer till setupen men vad fan gör jag där.......? Håller på med grabbens dator och han måste alltid trycka på F1 eller om det va F2 för att starta datorn. Tacksam för svar//Chicadee Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
si3rra Posted March 22, 2009 Share Posted March 22, 2009 Är det en ny / uppgraderad dator? Antagligen är det så här att moderkortets BIOS inte känner igen microkoden för processorn (processorns egenskaper). Vanligtvis så löses detta lättast med att uppdatera bios för att få stöd för nya processor microkoder. Behöver du vidare hjälp med proceduren alt hitta rätt saker, så skriv gärna, och bifoga gärna information om datorn hårdvara. Moderkoter och CPU framförallt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chicadee Posted March 22, 2009 Author Share Posted March 22, 2009 Grabben säger att processorn sitter löst....kan det bero på det?? Annars återkommer jag imorgon för nu vill "skitungen" *s* ha tillbaka sin dator =)) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
si3rra Posted March 22, 2009 Share Posted March 22, 2009 Nej processorn kan inte sitta löst då skulle den inte fungera. Men återkom gärna med moderkort tillverkare, och modell samt Processor tillverkare och modell Och hälsa grabben. --------------- varning offtopic ---------------------- Edit: låt mig sia in i framtiden *kikar in i spåkulan* hmm Asus moderkort, och e8xxx processor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted March 22, 2009 Share Posted March 22, 2009 Vad sjutton betyder: CPU ucode loading error.Overlocking faildor overvoltage faild! Please enter setup to re-configure our system. Vet inte säkert, men det ser ju ut som en misslyckad överklockning! Kanske räcker att ladda "Optimized defaults" i bios? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted March 25, 2009 Share Posted March 25, 2009 Håller på e-son, överklockad lite för mycket... ställ in standard och börja om Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
si3rra Posted March 25, 2009 Share Posted March 25, 2009 Alltså vart tar ni ifrån att detta skulle ha med överklockning att göra? "CPU ucode loading error" BIOS förstår inte processorns mikrokod, alltså kan den inte identifera processorns hastighet och lämpliga värden för denna att ställa in i bios. Detta för att BIOS versionen troligen inte är uppdaterad förrens innan processorn släpptes, och saknar alltså information om processorn. Flasha bios, för att för stöd för nya processorer (flera mikrokoder) så försvinner problemet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted March 25, 2009 Share Posted March 25, 2009 Overlocking faildor overvoltage faild!Please enter setup to re-configure our system. Detta säger mig att den är klockad... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts