freddehboy Posted March 22, 2009 Share Posted March 22, 2009 Hej Ha datorn nedan: Processor: Intel i7-920, (Överklockad till 3,8GHz) Moderkort: Asus P6T Deluxe Minnen: Corsair 6GB, 1600MZh Grafikkort: XFX Geforce GTX280, 1GB Har testat överklockningen med programmet OCCT ver. 2 enligt nedan Hade först Vista 32 bit och allt fungerade perfekt! Bytte till 64 bit och började genast få problem med blue screens! Datorn var inne på kontroll men allt stod rätt till. Testade med mitt vista 32 bit för att se om felet beror på att jag kör för hårt med systemet! Jag har kommit fram till följande: Test med OCCT; Windows vista 32 bit + OC på 3,8GHz = Stabilt men test med OCCT; Windows vista 64 bit + OC på 3,8GHz = Blue screen Ska nämna att med defult inställningar i BIOS får jag inga blue screen oavsett operativsystem. Det verkar som att något i vista 64 säger ifrån när jag överklockar men varför? Är tacksam om någon datakunnig person kan hjälpa mig för detta måste lösas! Mvh Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wheninrome Posted March 23, 2009 Share Posted March 23, 2009 HejHa datorn nedan: Processor: Intel i7-920, (Överklockad till 3,8GHz) Moderkort: Asus P6T Deluxe Minnen: Corsair 6GB, 1600MZh Grafikkort: XFX Geforce GTX280, 1GB Har testat överklockningen med programmet OCCT ver. 2 enligt nedan Hade först Vista 32 bit och allt fungerade perfekt! Bytte till 64 bit och började genast få problem med blue screens! Datorn var inne på kontroll men allt stod rätt till. Testade med mitt vista 32 bit för att se om felet beror på att jag kör för hårt med systemet! Jag har kommit fram till följande: Test med OCCT; Windows vista 32 bit + OC på 3,8GHz = Stabilt men test med OCCT; Windows vista 64 bit + OC på 3,8GHz = Blue screen Ska nämna att med defult inställningar i BIOS får jag inga blue screen oavsett operativsystem. Det verkar som att något i vista 64 säger ifrån när jag överklockar men varför? Är tacksam om någon datakunnig person kan hjälpa mig för detta måste lösas! Mvh Fredrik Enkelt - sluta överklocka!!! Var inte så snål utan skaffa en bättre dator som du inte behöver överklocka. Det är bara snåla amatörer som sysslar med sånt tjafs. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
freddehboy Posted March 23, 2009 Author Share Posted March 23, 2009 Hmm nu var det inte en sådan hjälp jag ville ha utan hjälp på mitt dator problem! Det har fungerat med samma konfigurartion under vista 32 som jag nu kör i vista 64 men då fungerar det plötsligt inte? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wheninrome Posted March 23, 2009 Share Posted March 23, 2009 Hmm nu var det inte en sådan hjälp jag ville ha utan hjälp på mitt dator problem!Det har fungerat med samma konfigurartion under vista 32 som jag nu kör i vista 64 men då fungerar det plötsligt inte? Hehe....det var bara ett kärleksfullt skämt. Nåväl....vad står det i BSOD'en då? Informationen där kan hjälpa till att tolka vad som gått fel. Om du kör datorn oklockad i x64 då? Fungerar det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted March 23, 2009 Share Posted March 23, 2009 (edited) Hmm nu var det inte en sådan hjälp jag ville ha utan hjälp på mitt dator problem!Det har fungerat med samma konfigurartion under vista 32 som jag nu kör i vista 64 men då fungerar det plötsligt inte? Du fick den enda hjälp man kan ge, även om det kunde sägas på ett snyggare sätt! Den överklockningen fungerar helt enkelt inte i x64, och om man inte är en "datorkunnig person", för att använda dina egna ord, så kanske man inte skall syssla med "överkursaktiviteter" som överklockning...! Åtminstone inte utan kunnig ledning av något slag! Edit: Lösningen är så klart att skippa överklockningen, eller att göra om den tills den fungerar! I ditt fall... skruva ner, troligen! Edited March 23, 2009 by e-son Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
freddehboy Posted March 23, 2009 Author Share Posted March 23, 2009 Du fick den enda hjälp man kan ge, även om det kunde sägas på ett snyggare sätt! Den överklockningen fungerar helt enkelt inte i x64, och om man inte är en "datorkunnig person", för att använda dina egna ord, så kanske man inte skall syssla med "överkursaktiviteter" som överklockning...! Åtminstone inte utan kunnig ledning av något slag!Edit: Lösningen är så klart att skippa överklockningen, eller att göra om den tills den fungerar! I ditt fall... skruva ner, troligen! Jag har testat fram och tillbaka och har funnit att blue screenen uppträder om jag har mer än två minnesmoduler i datorn och Kör OCCT stabilitet testet i överklockningsläge! Jag avlägsnade modulen som satt i channel C1 dvs. har bara channel A1 och B1. Blå skärmen kommer upp om jag använder channel C1! Kan vara intressant att veta med OC i vista 64 Problemet som kvarstår är dock hur löser man det för olika tester visar att det inte är fel på DIMM platsen eller minnestickorna! Är nog en inställning i bios, tror jag men vilken? Jag har en som har hjälpt mig med överklockning! Mvh Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gsb Posted March 23, 2009 Share Posted March 23, 2009 Jag har en som har hjälpt mig med överklockning!Mvh Fredrik Läge att fråga denna mao... /G Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
freddehboy Posted March 23, 2009 Author Share Posted March 23, 2009 Läge att fråga denna mao.../G Gjort! Skönt att veta vad man har att göra med! Mvh Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts