Gå till innehåll

Bugg i Chess Titans


nasarf

Recommended Posts

Har spelat Chess Titans ganska mycket. Varje dag i någon timme, ganska rolig träning för min hjärncell.

Så alldeles nyss märkte jag att datorn fuskade, fick spola tillbaka senaste draget och titta på det hela igen, igen och igen. Måste datorn sjunka så lågt som att fuska?

Här ser ni screens.

Datorn spelar som SVART.

Bonden kan alltså inte röra sig i sidled, och norpa åt sig min vita bonde som står där. Attans nu kommer jag säkert förlora detta parti!

FUSKARE

Edit: Jag vann på schackmatt någon minut senare!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu var det extremt länge sedan jag spelade schack men jag har faktiskt för mig att det där är ett tillåtet drag. :) Under vissa omständigheter ska tilläggas, tror det är när motståndaren gör just som du gjorde och flyttade fram bonden 2 steg och "passerar" svart bonde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu var det extremt länge sedan jag spelade schack men jag har faktiskt för mig att det där är ett tillåtet drag. :) Under vissa omständigheter ska tilläggas.

Men hur kan datorn bonde först dra iväg åt sidan för att sedan hoppa fram en ruta efter att ha mördat min bonde? begriper inte detta !!!!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde ett tillägg i mitt tidigare inlägg.

Vet inte hur det är tänkt rent praktiskt att svart bonde flyttar, om den först går på vit bonde och tar den och sedan vidare neråt, eller om den flyttar in snett bakom bonden och slår ut den. Men som sagt, jag tror det är korrekt i alla fall.

Jag tror datorn måste göra det draget direkt efter att du flyttat din bonde, det går inte att vänta en runda och sen göra så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde ett tillägg i mitt tidigare inlägg.

Vet inte hur det är tänkt rent praktiskt att svart bonde flyttar, om den först går på vit bonde och tar den och sedan vidare neråt, eller om den flyttar in snett bakom bonden och slår ut den. Men som sagt, jag tror det är korrekt i alla fall.

Detta måste verkligen googlas mer grundligt för jag har inte funnit att det är regel, än iaf. :) återkommer om ingen annan gör det. Datorn är skyldig tills motsattsen har bevisats :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På www.spigo står det.

"Speciella drag

I schack finns där två tillåtna drag förutom de vanliga som beskrivits här ovanför.

En passant

Om en bonde förflyttas två steg framåt från sin startposition och på det viset hamnar bredvid en bonde från motståndaren kan motståndarens bonde använda passant regeln, dvs ta ut den i sitt nästa drag precis som den kunde gjort om den bara förflyttats ett steg framåt.

"

Datorn är alltså inte skyldig, frågan är då varför datorn, efter ca 40 timmar schack spelande väljer att göra det draget först NU.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det var precis så jag menade.

Att den inte gjort det tidigare kan nog bero på att det inte är så vanligt att situationen uppstår, samt att när den uppstår är det inte alltid fördelaktigt utnyttja passanten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...