Gå till innehåll

Insticksmoduler installeras aldrig automatiskt.


gorth

Recommended Posts

Hej,

Det är ju ganska vanligt att Firefox behöver någon insticksmodul för att kunna visa innehåll på någon websida. Det verkar också vara meningen att det skall kunna ske automatiskt, men på mina datorer inträffar aldrig det. All installation är manuell.

Vad har jag missat?

Göran

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Malou

Hej gorth!

Gå till Verktyg => Inställningar => Klicka på Avancerat => Öppna fliken Uppdateringar.

Bocka i alla rutorna under Sök automatiskt efter uppdateringar till

FireFox

Tillägg

Sökmotorer

Under => När det finns uppdateringar till FireFox <=

Här bockar du i de två nedersta rutorna.

Klicka på OK-Knappen => Starta om FireFox.

Nu skall du förhoppningsvis slippa att installera manuellt

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Malou!

Jag konstaterade att inställningarna redan är som du rekommenderade. Jag får invänta nästa tillfälle för att se om det fungerar med denna ver.

Tack igen!

Göran

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Malou

Hej gorth!

Kan det vara som så att du inte har dem installerade i din FireFox?

För att det skall kunna ske automatiska uppdateringar så bör du först ha dem installerade. Men det är inte alla insticksmoduler som uppdaterar sig automatiskt en del får man uppdatera manuellt.

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker mig märka att, av alla programtillägg som krävs för att visa alla finesser, är vissa 'plugins'

specifikt anpassade för Firefox och de installeras automatiskt (de är uppradade i Tillägg - Insticksmoduler).

Medan andra är sådana som skall installeras manuellt i Windows och inte är läsarspecifika (type Adobe Flash).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör inte i stort sett alla insticksmodulerna det?

I min lista av insticksmoduler så är det bara Mozilla Default Plug-in och Windows Presentation Foundation som jag inte har i Windows lista över installerade program. Ingen av insticksmodulerna går ju att avinstallera från listan över insticksmoduler till skillnad från listan över tillägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlåt :( , uttryckte mig nog fel. Min lista är också lång men alla utom de två jag nämnde finns också i "Program och funktioner" och det är där man avinstallerar dem.

PS. Du borde uppdatera Java, för version 6 update 11 innehåller säkerhetshål. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om jag lyckats förklara vad jag menar. Ta Flashplayer, som exempel. När jag första gången öppnar en sida, som innehöll mtrl, som krävde Flashplayer, frågar Firefox om jag vill installera insticksmodulen och visar en klickbar ruta AUTMATISK INSTALLATION. Efter att ha klickat på denna, får jag alltid svaret: Automatisk installation ej möjlig. Installera manuellt. Eller ung. så.

Göran

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I ett annat av dina inlägg såg det ut som att du har Vista och då skulle man kunna tänka sig att det är ett behörighetsproblem. Då kanske det går bättre om du högerklickar på Firefox och väljer Kör som administratör och sedan besöker den aktuella webbsidan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I ett annat av dina inlägg såg det ut som att du har Vista och då skulle man kunna tänka sig att det är ett behörighetsproblem. Då kanske det går bättre om du högerklickar på Firefox och väljer Kör som administratör och sedan besöker den aktuella webbsidan.

Nu kanske jag har missuppfattat något, annars får det väl anses säkerhetsmässigt, direkt olämpligt att tilldela webläsaren adminrättigheter! :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man bara gör det för att lätt kunna installera t ex Flash, dvs besöka bara en enda webbsida, så skulle det väl gå an, men annars så håller jag med om att det inte är lämpligt. Med tanke på hur många webbsidor det är som skriver att man behöver en ny Flash-version men som då länkar till en falsk/skadlig Flash-nedladdning så skulle jag inte vilja installera Flash annat än från Adobes webbplats. Det var väl lite sådant som låg bakom det jag skrev ovan i inlägg #4.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...