Gå till innehåll

"Monitor going to sleep"


67:an Sike

Recommended Posts

Hej!

För en tid sedan dök meddelandet "monitor going to sleep" upp på skärmen då och då, det kunde hända när som helst. En dag gick det inte ens att starta upp windows. Det enda som hände när den blå bilden med hp-loggan visats var att skärmen förblev svart förutom att markören stod och blinkade uppe i det vänstra hörnet. Det gick inte att öpnna windows på något sätt så jag blev tvungen att återställa hela windows. Trots detta så händer det fortfarande att meddelandet "monitor going to sleep" dyker upp på skärmen. Är det så att det är grafikkortet som håller på att ge upp? Jag har tankat hem nya drivrutiner till skärmen men det tycks inte hjälpa, vad göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Var sitter grafikortet och hur byter jag till "den andra porten"?

Tja... meddelandet skapas av skärmen när videosignalen från grafikkortet försvinner.

Byt till andra porten på grafikkortet till att börja med. (kontrollera värme och kontakter).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Följ kabeln från skärmen till datorn... väl där, kolla om det finns en kontakt till som ser lika ut. Om så, byt plats på kabeln.

Är det så att du har en dvi kontakt, prova att byta till vga, om du har den möjligheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Klart ja skall följa kabeln till kortet för att se var grafikkortet sitter, sorry för mitt ytterst korkade svar igår men jag har haft ett duktigt tröttsamt schema i helgen :))...jo jag har nu skiftat port på grafikortet så får nu får vi se om detta kan bli någon bättring.

Tack så mycket & hare gott!

Följ kabeln från skärmen till datorn... väl där, kolla om det finns en kontakt till som ser lika ut. Om så, byt plats på kabeln.

Är det så att du har en dvi kontakt, prova att byta till vga, om du har den möjligheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

För en tid sedan dök meddelandet "monitor going to sleep" upp på skärmen då och då, det kunde hända när som helst. En dag gick det inte ens att starta upp windows. Det enda som hände när den blå bilden med hp-loggan visats var att skärmen förblev svart förutom att markören stod och blinkade uppe i det vänstra hörnet. Det gick inte att öpnna windows på något sätt så jag blev tvungen att återställa hela windows. Trots detta så händer det fortfarande att meddelandet "monitor going to sleep" dyker upp på skärmen. Är det så att det är grafikkortet som håller på att ge upp? Jag har tankat hem nya drivrutiner till skärmen men det tycks inte hjälpa, vad göra?

Tjena! Jag har en Hp Pavilion modell d4560,har du samma modell?

Jag hade iallafall samma problem och till slut fick jag ingen bild alls,trodde först det berodde på nätaggregatet,eftersom grafikkortet fungerade i annan dator

men så var inte fallet,utan mitt moderkort hade gett vika,så jag köpte nytt och nu fungerar det klockrent!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har en HP Pavilion d4276.

Igår skiftade jag till grafikkortets andra port. Precis när jag skulle besvara ditt inlägg dök det där meddelandet upp på skärmen igen och skärmen slocknar, fick starta om burken och nu funkar det igen.

Vad kostar ett moderkort och lagar databutiker verkligen datorer idag?

Haregott!

Tjena! Jag har en Hp Pavilion modell d4560,har du samma modell?

Jag hade iallafall samma problem och till slut fick jag ingen bild alls,trodde först det berodde på nätaggregatet,eftersom grafikkortet fungerade i annan dator

men så var inte fallet,utan mitt moderkort hade gett vika,så jag köpte nytt och nu fungerar det klockrent!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har en HP Pavilion d4276.

Igår skiftade jag till grafikkortets andra port. Precis när jag skulle besvara ditt inlägg dök det där meddelandet upp på skärmen igen och skärmen slocknar, fick starta om burken och nu funkar det igen.

Vad kostar ett moderkort och lagar databutiker verkligen datorer idag?

Haregott!

Hej! Jag köpte ett moderkort för typ 800 kr, finns säkert billigare också. Jag tror att datorbutiker kan byta moderkort till dig för en slant,men det behöver inte vara moderkortet, kan vara nätaggregatet också som börjar svikta , hur gammal är datorn?

Om du har tillgång till en annan dator testa och sätt in grafikkortet i den och testa om det fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Datorn är från 2005. När skärmen släcker ner/monitor going to sleep så går även ljudkortet ner..vad säger detta?

Har kollat skärmkabel (ser ok ut) och provat båda portarna till grafikkortet, felet kvarstår. Återstår kanske då att öppna burken och kolla på grafikkortet?

...man blir så trött på datatorer ibland eller hur...men man kan inte leva utan dom :)

Hej! Jag köpte ett moderkort för typ 800 kr, finns säkert billigare också. Jag tror att datorbutiker kan byta moderkort till dig för en slant,men det behöver inte vara moderkortet, kan vara nätaggregatet också som börjar svikta , hur gammal är datorn?

Om du har tillgång till en annan dator testa och sätt in grafikkortet i den och testa om det fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Datorn är från 2005. När skärmen släcker ner/monitor going to sleep så går även ljudkortet ner..vad säger detta?

Det säger mig att du bör kontrollera flera saker i samband med att skärmen slocknar.

Det kan ju faktiskt vara så att hela datorn stannar upp. Om ljudet försvinner så är detta inte grafikkortets fel...

1. Titta speciellt på disklampan på fronten, små blinkar den inte längre efter att skärmen slocknat ?

2. Öppna upp sidan på datorn och se om lampan på moderkortet fortfarande lyser eller om fläktar stannar m.m.

3. Räcker det med att trycka på Reset-knappen eller måste du stänga av/på baktill ? (Nätaggregatfel ?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjaba 67:an Sike!

Har DU kollat upp att alla kort sitter fast som de ska? Annars, nerkopplad. Korten som finns i sloterna kan förorsaka en hel del bekymmer. Öppna lådan, skuva bort skruven som håller fast korten och dra dessa försiktigt fram och tillbaka i sloten! Det är så, att det kan bildas oxid och då kan detta bekymmer uppträda.

Tänk bara på att avstatisera dig först, ex. ta i en diskbänk, eller ett annat jordat föremål, så att DU inte är statisk!

Ett tänkbart senarium. Hör av DIG igen om det inte fungerar!

MVH// sunshine

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Sunshine & waxinator!

Ja att öppna burken och kolla grafikkortet får jag väl också göra. Kortet borde ju sitta som det ska, datorn står ju där den står men visst kan det vara beläggningar på kontaktblecken fast hur kan det bli det när det står i ett rumstemp. rum...men visst allt är möjligt gissar jag. Nu har datorn fungerat ett tag så jag har inte kunnat kolla hur den uppför sig då monitorn somnar in (lika då med ljudet). När detta strular så får jag trycka på resetknappen några gånger innan windows startar upp igen.

Detta strul är surt då vi precis har köpt ut vårt datorpaket från landstinget (personaldator). Vi har varit nöjda med dator förutom då att fläktarna oftast går på högvarv. Vi lämnade in datorn till hp-service då vi hade haft den i några veckor, man sa då att allt var i sin ordning men man bytte ändå grafikkortet!

Väldigt tacksam för er och andras hjälp!....ha en bra dag...jag återkommer.

Tjaba 67:an Sike!

Har DU kollat upp att alla kort sitter fast som de ska? Annars, nerkopplad. Korten som finns i sloterna kan förorsaka en hel del bekymmer. Öppna lådan, skuva bort skruven som håller fast korten och dra dessa försiktigt fram och tillbaka i sloten! Det är så, att det kan bildas oxid och då kan detta bekymmer uppträda.

Tänk bara på att avstatisera dig först, ex. ta i en diskbänk, eller ett annat jordat föremål, så att DU inte är statisk!

Ett tänkbart senarium. Hör av DIG igen om det inte fungerar!

MVH// sunshine

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!...se nedan mina svar:

Det säger mig att du bör kontrollera flera saker i samband med att skärmen slocknar.

Det kan ju faktiskt vara så att hela datorn stannar upp. Om ljudet försvinner så är detta inte grafikkortets fel...

1. Titta speciellt på disklampan på fronten, små blinkar den inte längre efter att skärmen slocknat ?

Disklampan i fronten släcks då skärmen somnar in.

2. Öppna upp sidan på datorn och se om lampan på moderkortet fortfarande lyser eller om fläktar stannar m.m.

Fläktarna stängs inte av då skärmen slocknar.

3. Räcker det med att trycka på Reset-knappen eller måste du stänga av/på baktill ? (Nätaggregatfel ?)

...och som jag skrivit tidigare så får jag trycka på reset-knappen några gånger innan windows startar upp igen.

Datorn fungerar långa stunder mellan dessa "insomningslägen"

Haregott!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att du skall lämna in den igen om du kan få den åtgärdad på garanti.

Jag misstänker att moderkortet är felaktigt. Att de bytte grafikkort sist, kan bero på att de inte fick fram felet.

Har du fortfarande rusande fläkt och i så fall vilken fläkt ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Garantin gäller inte längre. Vet ej villken fläkt som rusar. Vi fick datorpaktet 2005 och tyckte redan då att fläkrarna rusade och då skickade vi den till hp-suport som alltås bytte ut grafikkortet.

Jag tycker att du skall lämna in den igen om du kan få den åtgärdad på garanti.

Jag misstänker att moderkortet är felaktigt. Att de bytte grafikkort sist, kan bero på att de inte fick fram felet.

Har du fortfarande rusande fläkt och i så fall vilken fläkt ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...