Gå till innehåll

Windows 7


PCGuiden

Recommended Posts

Du kan kryptera valfria kataloger och filer på disken via "Properties - Advanced - Encrypt...".

Krypterade filer markeras av grön färg. Filerna blir oläsbara på annan dator eller efter ominstallation om man

inte har nyckeln undansparad (vilket jag erfor i XP när gammal backup hade återställts och filerna var oläsliga).

Denna kryptering hindrar dock inte andra lokala användare från att se innehållet i dina kataloger.

För att förhindra andra användare att se katalog innehåll så kan du ta över ägarskapet av dessa så de blir

personliga och därmed oåtkomliga för andra. Öppna katalogens Properties - Security - Advanced - Owner -

- Edit - Markera din användare och "Replace Owner...". Efter OK har enbart du åtkomst till filerna, så du bör

nu lägga till SYSTEM kontot med alla rättigheter för säkerhetskopieringens skull. Gå via Properties - Security -

- Edit - Add - SYSTEM och markera (Allow) full kontroll även för SYSTEM kontot. Katalogen är därmed markerad

med hänglås och andra användare måste ange ditt lösenord för åtkomst.

post-459-1240350343_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur funkar bitlocker? Om jag krypterar en hel partition - måste jag ha kvar massa nyceklfiler och sånt eler kan jag installera om och sen nå filerna igen med endast lösenordet? Hur är det om jag skulle ha en falsk version av Windows - är man fakked då?

Funderar på att kryptera min backup-partition...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...