PCGuiden Posted April 20, 2009 Share Posted April 20, 2009 Kan man låsa en speciell mapp med lösenord på sin hårddisk , med extra program eller utan ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicklas Posted April 20, 2009 Share Posted April 20, 2009 Detta kanske kan vara till hjälp? http://www.truecrypt.org/ Jag har gjort en virtuell krypterad/lösenordsskyddad enhet, den ligger som en vanlig fil på hårddisken och kan flyttas med på ett USB minne om man skulle vilja det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PCGuiden Posted April 20, 2009 Author Share Posted April 20, 2009 Skall kolla in det i morgon nu har john blund kommit till mina ögon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
si3rra Posted April 20, 2009 Share Posted April 20, 2009 EFS? Ända sedan Windows NT har du väl kunnat kryptera i Operativsystemet, eller är jag ute och cyklar? Detta kräver förståss NTFS.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted April 21, 2009 Share Posted April 21, 2009 EFS? Ända sedan Windows NT har du väl kunnat kryptera i Operativsystemet, eller är jag ute och cyklar? Detta kräver förståss NTFS.. NTFS är ett krav likväl som man endast kan kryptera om man kör allt annat än Home-versioner av Windows. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted April 21, 2009 Share Posted April 21, 2009 Du kan kryptera valfria kataloger och filer på disken via "Properties - Advanced - Encrypt...". Krypterade filer markeras av grön färg. Filerna blir oläsbara på annan dator eller efter ominstallation om man inte har nyckeln undansparad (vilket jag erfor i XP när gammal backup hade återställts och filerna var oläsliga). Denna kryptering hindrar dock inte andra lokala användare från att se innehållet i dina kataloger. För att förhindra andra användare att se katalog innehåll så kan du ta över ägarskapet av dessa så de blir personliga och därmed oåtkomliga för andra. Öppna katalogens Properties - Security - Advanced - Owner - - Edit - Markera din användare och "Replace Owner...". Efter OK har enbart du åtkomst till filerna, så du bör nu lägga till SYSTEM kontot med alla rättigheter för säkerhetskopieringens skull. Gå via Properties - Security - - Edit - Add - SYSTEM och markera (Allow) full kontroll även för SYSTEM kontot. Katalogen är därmed markerad med hänglås och andra användare måste ange ditt lösenord för åtkomst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest al6 Posted April 21, 2009 Share Posted April 21, 2009 Hur funkar bitlocker? Om jag krypterar en hel partition - måste jag ha kvar massa nyceklfiler och sånt eler kan jag installera om och sen nå filerna igen med endast lösenordet? Hur är det om jag skulle ha en falsk version av Windows - är man fakked då? Funderar på att kryptera min backup-partition... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts