Gå till innehåll

Hur stor plats tar Windows 7 RC


göte

Recommended Posts

Hej alla

har precis gjort en ren installation av Windows 7 RC 1 och konstaterar att systempartitionen C:\ blev 35,5 GB efter det att jag tagit bort "Windows old" som var på 10,2 GB. Jag tycker det är lite väl häftigt men det finns kanske någon bra förklaring.

MVH

Göte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Lasseska

Verkare ju vara i mesta laget. Min C: partition är på 40 GB varav Windows RC 7:a x32 tar upp endast 11 GB

Vista tog upp ca 20 GB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du formaterade alltså inte partitionen innan du installerade Windows 7?

Mitt Windows 7 RC x64 är ca 11GB, har installerat lite program så det är svårt att säga exakt.

Nej jag valde att göra en ren installation utan att formatera eftersom jag inte fick det valet under installationen.

RC:n talade ju om att allt gammalt skulle läggas i "Windows old" vilket också skedde och den blev ju 10,2 GB vilket verkar rimligt

MVH

Göte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok men då var det väl bara den gamla Windows katalogen som "byttes ut" medans övriga kataloger med användarkontofiler och installerade program är kvar och därför är det så mycket på disken. Det är inte riktigt vad jag menar med "ren" installation även om det är ett snäpp bättre än en uppgradering. Om man bootar från skivan så kan man när man väljer vilken partition man vill installera på radera den partitionen och skapa en ny varpå man får formatera den innan installationen. På så vis får man en HELT ren installation. Man måste naturligtvis göra backup på allt man vill ha kvar först då. Men om ditt funkar bra behöver du naturligtvis inte göra det, nu slipper du kanske installera om en massa program o så?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok men då var det väl bara den gamla Windows katalogen som "byttes ut" medans övriga kataloger med användarkontofiler och installerade program är kvar och därför är det så mycket på disken. Det är inte riktigt vad jag menar med "ren" installation även om det är ett snäpp bättre än en uppgradering. Om man bootar från skivan så kan man när man väljer vilken partition man vill installera på radera den partitionen och skapa en ny varpå man får formatera den innan installationen. På så vis får man en HELT ren installation. Man måste naturligtvis göra backup på allt man vill ha kvar först då. Men om ditt funkar bra behöver du naturligtvis inte göra det, nu slipper du kanske installera om en massa program o så?

Under installationen fick jag meddelande om att allt skulle raderas och så har också skett. Inga gamla program ligger kvar och inget annat heller.

Men, jag skall köra om installationen imorgon och radera den gamla partitionen och sedan skapa en ny så som du gjort. I gamla XP fick man ju det här valet på ett enklare och tydligare sätt så där tycker jag nog W7 är lite sämre - i övrigt gick ju installationen som en dans. Detta är min testdator så det är lungt.

MVH

Göte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok men då var det väl bara den gamla Windows katalogen som "byttes ut" medans övriga kataloger med användarkontofiler och installerade program är kvar och därför är det så mycket på disken. Det är inte riktigt vad jag menar med "ren" installation även om det är ett snäpp bättre än en uppgradering. Om man bootar från skivan så kan man när man väljer vilken partition man vill installera på radera den partitionen och skapa en ny varpå man får formatera den innan installationen. På så vis får man en HELT ren installation. Man måste naturligtvis göra backup på allt man vill ha kvar först då. Men om ditt funkar bra behöver du naturligtvis inte göra det, nu slipper du kanske installera om en massa program o så?

OK 11,2 GB med formatering

Tack för tipset

MVH

Göte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var så lite så.

Även om det kan funka bra med uppgraderingar och så också så tycker jag det känns skönt att veta att man rensat bort allt gammalt skräp som gömt sig bakom kulisserna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...