Gå till innehåll

Ny dator med Vista - Vad bör göras?


Kalleralle

Recommended Posts

Hej,

Har en ny laptop och fick Vista Home Premium(32-bit) med. Det är en Compaq CQ60-207EO(http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=428736). Egentligen ville jag ha XP(för XP är Guds gåva till datoranvändaren) men tvingades använda Vista.

Datorn ska mest användas för surfning,skolarbete, online poker, nedladdande genom BT, filmtittande och musiklyssnande. Jag kommer även använda en extern HD och kommer flytta mycket filer mellan hårddiskarna och överhuvudtaget belasta hårddiskarna mycket. Jag hade tänkt att använda program som t.ex. uTorrent, Firefox, Winamp, VLC player, Comodo Firewall och Avast anti virus.

Min plan är att först hämta alla tillgängliga uppdateringar från Windows update, sedan intallera ovannämnda program och eventuellt inktivera UAC eftersom jag redan har Comodo(har hört blandade meningar om att inaktivera UAC, åsikter?). Har inte ens startat datorn för första gången än. Vad bör jag tänka på nu när jag använder Vista? Jag vill gärna maximera prestanda och uppskattar ej onödiga eller kosmetiska funktioner som tar datorkraft...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Kalleralle!

Ger vidare ett tips som jag läst någonstans här på forumet.

Ladda ner The PC Decrapifier. http://www.pcdecrapifier.com/home

Det är ett program som hjälper dig att avinstallera diverse program som följer med datorn.

Har dock inte testat det själv, men det har som sagt tipsats om det här.

LionKing

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sp1, uppdateringa, byt tema till windows klassisk, stäng av indexering av filer, minimera antalet autostart program, avinstallera all medföljande OEM programvara du inte känner att du kommer behöva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...