Lasse B Posted May 15, 2009 Posted May 15, 2009 Hej, har ett problem som jag ej vet hur man skall lösa. Har köpt ny dator med Vista, och har Norton Internet 2009 inlagt, Når jag skannar programmet kommer följande meddelande opp i norton, har pratat med HP och Norton, men dom vet ej vad det kan vara. Vet någon hur nan skall aktivera tjänsten RPC ????? Tacksam om jag kunde få hjälp med detta. Se meddelande nedan. Detta meddelande. Tjänsten Remote Procedure Call (RPC) inaktiverad En kritisk Windows-tjänst har inaktiverats på datorn. Tjänsten Remote Procedure Call (RPC) måste köras för att flera produktfunktioner ska fungera på rätt sätt, liksom för datorstabilitet överlag. Vi kan inte starta denna tjänst automatiskt. Lasse B
e-son Posted May 15, 2009 Posted May 15, 2009 Kontrollpanelen / Administrationsverktyg / Tjänster.... scrolla ner tills du hittar "Remote Procedure Call (RPC)" och dubbelklicka på den! Där kan du starta den och ställa startmetoden på "Automatiskt"
Lasse B Posted May 15, 2009 Author Posted May 15, 2009 Kontrollpanelen / Administrationsverktyg / Tjänster.... scrolla ner tills du hittar "Remote Procedure Call (RPC)" och dubbelklicka på den! Där kan du starta den och ställa startmetoden på "Automatiskt" Den står på automatic, men det finns en till med samma namn med tillägget Locator, den står på manuellt ?? Skall jag även ändra den Lasse
e-son Posted May 15, 2009 Posted May 15, 2009 Den står på automatic, men det finns en till med samma namn med tillägget Locator, den står på manuellt ??Skall jag även ändra den Lasse Nej den skall stå så!
e-son Posted May 15, 2009 Posted May 15, 2009 Se till så att även "DCOM Server Process Launcher" är startad och står på "Automatisk"... Remote Procedure Call (RPC) är beroende av den för att fungera!
Lasse B Posted May 15, 2009 Author Posted May 15, 2009 Se till så att även "DCOM Server Process Launcher" är startad och står på "Automatisk"... Remote Procedure Call (RPC) är beroende av den för att fungera! Skall kolla det,en fråga till då jag är ovan me vista, I XP kunde man skriva i regedit och då kom man in i registret hur gör man i vista ??? Likaså att söka efter en fil ??hur gör man det i vista. Sista lovar. Lasse B
e-son Posted May 15, 2009 Posted May 15, 2009 Skall kolla det,en fråga till då jag är ovan me vista,I XP kunde man skriva i regedit och då kom man in i registret hur gör man i vista ??? Likaså att söka efter en fil ??hur gör man det i vista. Sista lovar. Lasse B registereditorn startas på samma sätt i Vista... antingen skriver du regedit i "Kör" eller direkt i sökfältet! Samma sak ang. filer.... skriv i startmenyns sökfält!
Lasse B Posted May 15, 2009 Author Posted May 15, 2009 registereditorn startas på samma sätt i Vista... antingen skriver du i "Kör" eller direkt i sökfältet! Samma sak ang. filer.... skriv i startmenyns sökfält! jag hittar inte kör
e-son Posted May 15, 2009 Posted May 15, 2009 jag hittar inte kör Högerklick på startknappen och välj Egenskaper / Startmenyn / Anpassa... där bockar du i "Kommandot Kör" och verkställer, så dyker den upp i startmenyn!
Lasse B Posted May 15, 2009 Author Posted May 15, 2009 Båda står på automatic, men det kommer opp ändå. Det får välan vara så. Lasse
e-son Posted May 15, 2009 Posted May 15, 2009 Båda står på automatic, men det kommer opp ändå.Det får välan vara så. Lasse För att om möjligt avgöra om felet ligger i windows eller i Norton!... starta Aktivitetshanteraren, fliken Tjänster, och kontrollera om tjänsterna "RpcSs" och "DcomLaunch" har statusen "Igång"! Om så är fallet, ligger felet troligen hos Norton!
Recommended Posts