Gå till innehåll

Får varningar ang att tillåta vissa program i Vista. Hur går jag tillväga för att slippa dessa?


Lasse B

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Tvingades att skaffa en ny dator innan Windovs 7 kommer- men trivs bra än så länge med Vista-

En fråga, det kommer opp titt som tätt en varningsskylt som man måste tilllåta viss aprogram innan man går vidare-

Kan man stänga av denna, och hur gör man i så fall ????

Lasse

Redigerad av Malou
Rubriken förtydligad: Tråden flyttad till => Windows Vista > Vista:
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stänger man av UAC, så stänger man i praktiken av Vistas kanske viktigaste skydd, nämligen det som skall förhindra att skadlig kod kan köras utan användarens medverkan!

Ett betydligt bättre alternativ är att installera Norton UAC Tool... rätt användt minskar det UAC-varningarna betydligt, utan att man förlorar säkerheten. Man kan helt enkelt godkänna dom applikationer man själv har installerat en gång för alla, och slipper därmed godkänna varje gång man startar sina gamla vanliga program!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stänger man av UAC, så stänger man i praktiken av Vistas kanske viktigaste skydd, nämligen det som skall förhindra att skadlig kod kan köras utan användarens medverkan!

Ett betydligt bättre alternativ är att installera Norton UAC Tool... rätt användt minskar det UAC-varningarna betydligt, utan att man förlorar säkerheten. Man kan helt enkelt godkänna dom applikationer man själv har installerat en gång för alla, och slipper därmed godkänna varje gång man startar sina gamla vanliga program!

Jag har haft UAC avslaget ett tag nu men slog på det igen (tog ner den där Norton grejen du länkade till) nu kan man ju börja ha UAC på igen utan att det blir irriterande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men UAC gäller vel bara vid installation av program eller när man ska köra vissa system baserade applikationer som påverkar systemet.

Jag har haft UAC avslaget ett tag nu men slog på det igen, och det frågar då inte efter tillstånd när jag vill tex köra Google Earth som jag installerade när UAC inte va på.

Eller hur fungerar UAC igenligen? Vad har det för funktion? För det är ju tämligen ganska irriterande och ha det igång.

Den hindrar program från att köras med administratörsbehörighet utan ditt medgivande... fungerar alltså som så, att i normala fall kör du windows som vanlig användare utan adminrättighet. När du startar något eller gör någon manöver som kräver förhöjd rättighet, så måste du godkänna detta manuellt. Programmet eller processen får då tillfällig adminrättighet. Alla program du har på datorn kräver inte adminrättighet och då får du heller inga UAC-varningar. Sen finns det vissa program som alltid kräver adminrättighet... det är dom som kan upplevas som jobbiga eftersom du då måste godkänna varje gång du startar programmet. Detta kan man då undvika med hjälp av Norton UAC Tool. Tillfälliga program och processer som kräver adminrättighet skall man förstås inte godkänna permanent. Finessen med UAC är ju precis som du säger, att inga processer skall kunna påverka systemet utan ditt medgivande. På så sätt blir du alltså varnad om någon skadlig kod försöker ändra i systemet på egen hand.

Vet inte om du blev klokare av detta, men annars kanske någon annan kan förklara detta bättre än mig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den hindrar program från att köras med administratörsbehörighet utan ditt medgivande... fungerar alltså som så, att i normala fall kör du windows som vanlig användare utan adminrättighet. När du startar något eller gör någon manöver som kräver förhöjd rättighet, så måste du godkänna detta manuellt. Programmet eller processen får då tillfällig adminrättighet. Alla program du har på datorn kräver inte adminrättighet och då får du heller inga UAC-varningar. Sen finns det vissa program som alltid kräver adminrättighet... det är dom som kan upplevas som jobbiga eftersom du då måste godkänna varje gång du startar programmet. Detta kan man då undvika med hjälp av Norton UAC Tool. Tillfälliga program och processer som kräver adminrättighet skall man förstås inte godkänna permanent. Finessen med UAC är ju precis som du säger, att inga processer skall kunna påverka systemet utan ditt medgivande. På så sätt blir du alltså varnad om någon skadlig kod försöker ändra i systemet på egen hand.

Vet inte om du blev klokare av detta, men annars kanske någon annan kan förklara detta bättre än mig!

Jo nu förstår jag bättre vad UAC har för funktion. Stämmer nog då att Vista tappar sin säkerhet om man har det avslaget som du nämnde i tråden.

Jag hadde det ju avslaget ett dag för att det just va irriterande med alla förfrågningar så fort man skulle göra något.

Men så råkade jag titta förbi i denna tråd och såg ditt inlägg med Norton UAC Tool så tänkte jag slår vel på det igen och tog sedan ner verktyget.

Nej nej, man tillåter ju inte system-applikationer som rör systemet permanent kan vara bra att det promptar på sånt.

Tänkte mera på verktyg som CCleaner, Smart Defrag och andra 3:e partsprogram som man installerat själv som kan va skönt och slippa förfrågningar på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...