Gå till innehåll

Göra windows 7 på D-disk till standardoperativsystem ?


margrehte

Recommended Posts

Såg detta alternativ i dator/egenskaper/avancerat/inställningar och googlade på detta men skrevs då om ändringar i kommandotolken "bootcfg/delete/idnr / + bootini.exe filen " och kunde va känsligt så bättre klicka ur ruta " visa operativsystem i " så då klickade jag ur rutan.....

Fråga : Vad innebär detta med att en disk är standardoperativsystem ?

använde tipset "winver" och då jag såg att jag har windows 7 till mars 2010 så kommer jag bara att använda windows 7 D:disk .....

Fråga : Hur ofta behöver jag gå in på C: vista home premium och kolla så allt är okey och se över uppdateringar av program + F-secure.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fråga : Vad innebär detta med att en disk är standardoperativsystem ?

Det är det operativsystem som startar, om du inte gör ett aktivt val vid boot!

Fråga : Hur ofta behöver jag gå in på C: vista home premium och kolla så allt är okey och se över uppdateringar av program + F-secure.

Aldrig... så länge du inte startar den, så har den heller inget behov av uppdateringar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg detta alternativ i dator/egenskaper/avancerat/inställningar och googlade på detta men skrevs då om ändringar i kommandotolken "bootcfg/delete/idnr / + bootini.exe filen " och kunde va känsligt så bättre klicka ur ruta " visa operativsystem i " så då klickade jag ur rutan.....

Fråga : Vad innebär detta med att en disk är standardoperativsystem ?

använde tipset "winver" och då jag såg att jag har windows 7 till mars 2010 så kommer jag bara att använda windows 7 D:disk .....

Fråga : Hur ofta behöver jag gå in på C: vista home premium och kolla så allt är okey och se över uppdateringar av program + F-secure.

Svar 1:

Om du vill att Windows 7 skall vara standard och att det är där datorn skall starta så behöver du kontrollera vilken av dina två operativ du har på din dator är valt för att starta inom 30 sekunder (brukar vara standradtiden) om du inte gör något aktivt val med att flytta markören mellan de alternativ som du har i dualbootmenyn. Normalt brukar de senaste operativet att två installerade operativ ligga först men som sagt, du kan ändra det i efterhand. Frågans ordalydelse är väl inte riktig utan jag är säker på att du menar som du har skrivit i rubriken: Vad innebär det att Windows 7 på D-disken blir standardoperativsystem.

Svar 2:

NAturligtvis beror det på hur ofta du skall använda Vista Premium. Om man fastnar för ett operativ så kanske det inte blir så ofta till dess att man bestämmer sig för vilket man vill alltid använda sig av. Nu innan Windows 7 är släppt kommersiellt så kan det kanske vara bra att vara inne i Vista den tid du inte är inne och jobbar med Windows 7, dels för att du skall få ner uppdateringar automatiskt (för du har väl bockat för automatiska uppdateringar) dels för att andra program, som antivirusprogrammet skall ha möjlighet att uppdatera dagligen så att du är skyddad. Tänk bara på att du skall ha antivirusprogram i Windows 7 också. Det räcker alltså inte att det finns under Vista för att skydda datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att jag började forska i det beror på att jag var inne i system pga annan anledning och såg då att det verkade som om datorn ville att jag skulle bestämma vilket operativsystem som skulle vara standard.

Tack e-son för rakt enkelt svar. När man gör ominstallation/ny så kommer ju alla uppdateringar på en och samma gång, så blir väl samma med detta ?

Upptäckt nu att jag kan göra allt och mer därtill i windows 7 så nu blir det bara windows 7 för mej.

windows 7 är första val så nu behöver jag inte göra något annat när jag bockat ur rutan " visa operativsystem i " dvs inte göra ändring i kommandotolken ?

Har comodo brandvägg/virusskydd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Tjena! Jag har ett problem som påminner lite om detta.

Jag har Windows 7 och Ubuntu installerat. Hade W7 innan jag installerade Ubuntu vilket medför att Ubuntu står som standardoperativsystem vid boot.

När jag försöker ändra detta i Windows så finns bara alternativet "Windows 7" och det är redan markerat.

Finns det något sätt att ändra denna inställning i Ubuntu, eller kanske på något annat sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena! Jag har ett problem som påminner lite om detta.

Jag har Windows 7 och Ubuntu installerat. Hade W7 innan jag installerade Ubuntu vilket medför att Ubuntu står som standardoperativsystem vid boot.

När jag försöker ändra detta i Windows så finns bara alternativet "Windows 7" och det är redan markerat.

Finns det något sätt att ändra denna inställning i Ubuntu, eller kanske på något annat sätt?

Det är Ubuntus bootloader som har tagit över, och detta syns inte i Windows. Jag föreslår att du installerar EasyBCD i Windows, och med hjälp av det programmet justerar bootordningen så som du vill ha den!

http://neosmart.net/dl.php?id=1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är Ubuntus bootloader som har tagit över, och detta syns inte i Windows. Jag föreslår att du installerar EasyBCD i Windows, och med hjälp av det programmet justerar bootordningen så som du vill ha den!

http://neosmart.net/dl.php?id=1

Även i EasyBCD visades Windows 7 som enda valbart alternativ. Löste det i ubuntu via terminalen istället. (sudo gedit /boot/grub/menu.lst) och bytte bara ordning i vilken alternativen stod. Kunde också byta namn och antagligen även radera rader man inte vill ha. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även i EasyBCD visades Windows 7 som enda valbart alternativ. Löste det i ubuntu via terminalen istället. (sudo gedit /boot/grub/menu.lst) och bytte bara ordning i vilken alternativen stod. Kunde också byta namn och antagligen även radera rader man inte vill ha. :)

Du kikade troligen under fel flik i EasyBCD, men det löste ju sig ändå.... visste inte hur hemma du var på Linux, därför föreslog jag EasyBCD! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kikade troligen under fel flik i EasyBCD, men det löste ju sig ändå.... visste inte hur hemma du var på Linux, därför föreslog jag EasyBCD! ;)

Hm, möjligt...kollade bara snabbt och antog att det inte funkade när jag såg "Standard OS: Windows 7".

Skulle jag köra "Reinstall Vista bootloader" menar du, eller vilken flik borde jag kollat under?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, möjligt...kollade bara snabbt och antog att det inte funkade när jag såg "Standard OS: Windows 7".

Skulle jag köra "Reinstall Vista bootloader" menar du, eller vilken flik borde jag kollat under?

Du skulle kollat linuxfliken... den enda som kan innehålla bägge entrys! :)

http://neosmart.net/gallery/v/neosmart/Eas...+Linux.png.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan försäkra dig om att endast Windows 7 finns i den listan. Det var självklart där jag kollade först...

Skumt...! :unsure: Eftersom Grub är den aktiva bootloadern, så är det den som har koll på bägge entrys! Har ingen annan förklaring på det hela! :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...