Gå till innehåll

LAN-drivrutin dör efter reboot


kinget

Recommended Posts

Hej!

Är det någon som upplever att drivrutiner till LAN-ethernet "dör" efter reboot/avstängning?

Hittade en tråd på ett annat forum som diskuterade detta, och det verkar vara ett förekommande problem med folk som har RC eller senare.

Den enda lösningen är att avinstallera drivrutinen och installera den igen.

Men efter omstart får man göra om proceduren.

På tråden jag nämnde snackas det om att det är uppdateringar till Office 07 som gör detta, men det kan inte vara möjligt (jag har inte office 07 installerat ens)

Jag har testat 3 nätverkskort och råkar ut för samma skräp. (2 realtek och ett linksys)

Låter dessa problem bekant för någon?

Microsoft bör fixa detta omgående, annars blir det Vista tills 7 är skarpt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla "Energisparläget", antagligen är det inställt på att stänga enheten vid inaktivitet... typ.

Finns även i BIOS där man kan ställa in LAN delar...

Dessvärre inte, allt ser ok.

Det är MS som krånglat till det, inte korten i sig självt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är MS som krånglat till det, inte korten i sig självt.

Det är just det... I kontrollpanelen -> Maskinvara och ljud -> Energialternativ, Ändra datorinställningarna för strömsparläge -> Ändra avancerade inställningar...

Där har du alternativ...

Och i egenskaperna för ditt nätverkskort finns det energialternativ som är standardinställt på att "Stänga av enheten för att spara energi".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är just det... I kontrollpanelen -> Maskinvara och ljud -> Energialternativ, Ändra datorinställningarna för strömsparläge -> Ändra avancerade inställningar...

Där har du alternativ...

Och i egenskaperna för ditt nätverkskort finns det energialternativ som är standardinställt på att "Stänga av enheten för att spara energi".

Japp, och det hjälper inte till nåt av korten jag testat. tyvärr...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat att uppdatera ditt chipset drivrutiner? Eftersom chipset på moderkortet styr trafiken mellan processor, systembussar, cache samt yttre enheter kan detta påverka ditt nätverkskort samt dess drivrutiner.

Finns dessvärre inga nya sådana. Iaf inga specifika till 7 (även om moderkortet är "kompatibelt" för operativet enligt Gigabyte själva)

Jag kör med de som fungerade från start, samt Vista x64 drivrutiner.

Finns inget mer jag kan uppdatera, systemet är up-to-date till 100%

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...