Gå till innehåll

Partitionering


göte

Recommended Posts

Hej alla

Någon som har tips på ett bra partitioneringsprogram som klarar Windows 7.

Det gör inget om det är ett freeware men även tips om betalprogram som klarar W7 mottages tacksamt.

MVH

Göte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte vad du menar med "klarar Windows 7".... då "riktig" partitionering är oberoende av operativsystem! Det finns möjligheter att "krympa" en volym i W7´s diskhantering, men det är en ganska dålig funktion, i mitt tycke! Den i särklass bästa partitioneraren (också i mitt tycke) är GParted... enkelt och lättbegripligt gränssnitt... har aldrig misslyckats med den!

http://gparted.sourceforge.net/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte vad du menar med "klarar Windows 7".... då "riktig" partitionering är oberoende av operativsystem! Det finns möjligheter att "krympa" en volym i W7´s diskhantering, men det är en ganska dålig funktion, i mitt tycke! Den i särklass bästa partitioneraren (också i mitt tycke) är GParted... enkelt och lättbegripligt gränssnitt... har aldrig misslyckats med den!

http://gparted.sourceforge.net/

Kanske lite dåligt formulerat men det är så här.

Jag har installerat Windows 7 på en relativt stor hårddisk och har samtidigt lite egna filer under de olika katalogerna i min profil

så jag tänkte flytta alla dessa kataloger till en egen partition på samma HD för säkerhetsskull - leker lite med olika program i W7 men vill inte riskera

att bli av med mina filer om något skulle gå galet

/Göte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske lite dåligt formulerat men det är så här.

Jag har installerat Windows 7 på en relativt stor hårddisk och har samtidigt lite egna filer under de olika katalogerna i min profil

så jag tänkte flytta alla dessa kataloger till en egen partition på samma HD för säkerhetsskull - leker lite med olika program i W7 men vill inte riskera

att bli av med mina filer om något skulle gå galet

/Göte

Bara att ladda ner och bränna gparted live-cd... boota på cd´n och tryck ihop W7-partitionen, samt skapa en ny partition i det tomma utrymmet som blir. Tar lite tid dock!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara att ladda ner och bränna gparted live-cd... boota på cd´n och tryck ihop W7-partitionen, samt skapa en ny partition i det tomma utrymmet som blir. Tar lite tid dock!

Jag tackar för ett utmärkt tips.

Det fungerade fint men kändes lite ovant i början då jag ej han läsa igenom menyerna på första sidan som presenterades och det sen bara rasslade på men det blev rätt enkelt när man väl valt språk.

Det som inte funkade var att döpa partitionen i programmet (gick att skriva in namn men det fastnade ej)

men det fixade jag under Windows diskhantering så allt blev jättebra till slut

Eftersom jag inta hade mer är 27 GB på disken från början gick det förvånansvärt snabbt också

/Göte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gott att det löste sig! När det gäller s.k. boot-cd´s kan man alltid boota om, ifall man inte hinner med att läsa menyval. I GParted-fallet är det pil upp/ner som gäller för att stoppa auto-menyn... sen har man all tid i världen att läsa och välja från menyerna!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gott att det löste sig! När det gäller s.k. boot-cd´s kan man alltid boota om, ifall man inte hinner med att läsa menyval. I GParted-fallet är det pil upp/ner som gäller för att stoppa auto-menyn... sen har man all tid i världen att läsa och välja från menyerna!

[/quote

Perfekt, får säkert tillfälle att testa detta vid senare tillfälle

Göte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 månader senare...
Den i särklass bästa partitioneraren (också i mitt tycke) är GParted... enkelt och lättbegripligt gränssnitt... har aldrig misslyckats med den!

http://gparted.sourceforge.net/

Är det som så att om man sammanför två partitioner så försvinner materialet på den "avgivande" partitionen eller finns allt material kvar fast nu under en partition?

Vad händer om bägge partitionerna innehåller var sitt operativ (under förutsättning att ALLT material finns kvar efter sammansmältningen), vad bestämmer vilket operativ som skall vara aktivt? Eller blir det då en dualboot av det hela?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det som så att om man sammanför två partitioner så försvinner materialet på den "avgivande" partitionen eller finns allt material kvar fast nu under en partition?

Vad händer om bägge partitionerna innehåller var sitt operativ (under förutsättning att ALLT material finns kvar efter sammansmältningen), vad bestämmer vilket operativ som skall vara aktivt? Eller blir det då en dualboot av det hela?

Du kan bara utöka en partition med opartitionerat utrymme... allt som eventuellt finns på det tillförda utrymmet försvinner alltså!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...