Gå till innehåll

Servicepack 2 på Uppdate.


Lasse B

Recommended Posts

Fick Servicepack 2 på uppdate, tog lite tid.Är det någon mera som fått det idag ??

Stenis skrev om tidigare ang att man kunde ta bort gamla uppdateringar efter packen ??

Skall man, bör man gör det.

Det skulle tydligen i 2 an ingå något program Windoes Serch ?? Vad hittar man det nu i så fall ??

LB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kör kommandot "compcln" från en cmd.exe med administratörsrättigheter för att sortera ut filer som inte längre används efter installationen av SP2.

Vad gäller Windows Search så är det redan en del av Vista och det är bland annat det som ligger till grund för sökningarna i Startmenyn. Det finns dock bland annat stora prestandavinster med Windows Search 4.0 och troligtvis har du redan det eftersom det har funnits på Windows Update i säkert ett år eller mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kör kommandot "compcln" från en cmd.exe med administratörsrättigheter för att sortera ut filer som inte längre används efter installationen av SP2.

Vad gäller Windows Search så är det redan en del av Vista och det är bland annat det som ligger till grund för sökningarna i Startmenyn. Det finns dock bland annat stora prestandavinster med Windows Search 4.0 och troligtvis har du redan det eftersom det har funnits på Windows Update i säkert ett år eller mer.

Det var lättare sagt en gjort, för mig som relativ novis, du kan inte precicera mera hur var man gör det.

Måsta man köra detta i så fall.

Blev lite chockad när den kom, det har ju sagts att den skall komma i slutet av juli ?? Varför kom den i dag.

Har jag administratörsrättighet ??? loggar man då in med sitt lösenord.

LB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev förvånad ja själv att Windows Service pack 2 är ute när Microsoft sa att den skulle komma ut slutet av Juli,

sedan finns inte Service pack 2 på deras hemsida än att ladda ner utan på update,

någon som vet vad det är frågan om ?

mvh

Samuel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var lättare sagt en gjort, för mig som relativ novis, du kan inte precicera mera hur var man gör det.

Måsta man köra detta i så fall.

Blev lite chockad när den kom, det har ju sagts att den skall komma i slutet av juli ?? Varför kom den i dag.

Har jag administratörsrättighet ??? loggar man då in med sitt lösenord.

LB

Lättast måste ju vara att skapa en genväg till CMD och sen högerklickar du på den och väljer "kör som administratör" och från den kommandoprompten då exekverar kommandot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lättast måste ju vara att skapa en genväg till CMD och sen högerklickar du på den och väljer "kör som administratör" och från den kommandoprompten då exekverar kommandot.

Då jag inte är lika haj som du, så får välan det vara istället.

Det finns faktiskt även dom som inte kan allt.

lb

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försök att gå in på Felsäkert läge och skapa tillåtelse för administratörsrättighet,

ja fick köra förut att gå in på Felsäkert läge för att aktivera tillåtelse för mig och testa om det fungerar för dig men ja vet ej men testa om det går

mvh

Samuel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
Då jag inte är lika haj som du, så får välan det vara istället.

Det finns faktiskt även dom som inte kan allt.

lb

Högerklicka på skrivbordet, välj nytt sedan Genväg.

i rutan "ange platsen för obljektet ..." skriver du CMD, välj nästa, sedan slutför.

sedan högerklickar du på genvägen (cmd.exe) och väljer "kör som administratör."

i den svarta rutan som dyker upp då står det

c:\windows\system32>

där efter skriver du compcln och trycker på knappen på tangentbordet som har ett litet streck nedåt sedan rakt med en pil, alternativt den som heter "ENTER" på numeriska tangentbordet.

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högerklicka på skrivbordet, välj nytt sedan Genväg.

i rutan "ange platsen för obljektet ..." skriver du CMD, välj nästa, sedan slutför.

sedan högerklickar du på genvägen (cmd.exe) och väljer "kör som administratör."

i den svarta rutan som dyker upp då står det

c:\windows\system32>

där efter skriver du compcln och trycker på knappen på tangentbordet som har ett litet streck nedåt sedan rakt med en pil, alternativt den som heter "ENTER" på numeriska tangentbordet.

Tackar, försvinner då de filer som Stenis pratade om ??.

Vet du varför servicepacken kommit nu, som ttidigare inlägg av en annan, den finns inte på microsofts hemsida men kom på uppdate ??

Som sagt novis, men gör så gott jag kan.

c:\windows\system32> Efter detta skall jag skriva compcln, stämmer det. Alltså direkt efter ??

Sen skall jag inte tjata mera, utan göra detta.

LB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

si3erra, jag ändrade lite på min fråga, har du lust att bara kolla om det jag skrev nu stämmer.

LB

Det verkar som om jag gjorde rätt.

Tackar, alla för hjölpen.

LB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker du också att datorn har blivit lite långsammare efter Service pack 2 ?

det tog tid att installera Service pack 2 och man kan få svart skärm en liten stund,

fick göra en ny systemåterställning och rena lite med Comodo system clean,

köra Smart Defrag,

ni som ska installera Service pack 2 tänk på att ha tålamod en stund via datorn,

ni märker själva ni som ska installera,

mvh

Samuel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker du också att datorn har blivit lite långsammare efter Service pack 2 ?

det tog tid att installera Service pack 2 och man kan få svart skärm en liten stund,

fick göra en ny systemåterställning och rena lite med Comodo system clean,

köra Smart Defrag,

ni som ska installera Service pack 2 tänk på att ha tålamod en stund via datorn,

ni märker själva ni som ska installera,

mvh

Samuel

Man kanske måste köra defrag efter det här ??

LB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du bör köra defrag men du måste inte men ja gjorde det efter det hela,

ha en trevlig kväll,

mvh

Samuel

Skall göra det i morgon.

Ha en bra natt.

Nu blir det sängen.

LB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du bör köra defrag men du måste inte men ja gjorde det efter det hela,

ha en trevlig kväll,

mvh

Samuel

Skall göra det i morgon.

Ha en bra natt.

Nu blir det sängen.

LB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jo, jag fick också SP2 via update. Det kom in i går vid niotiden.

Startade det hela nu på morgonen.

Vet inte, men jag tycker det tog väldigt lång tid: cirka 1 timme och 15 minuter för hela processen. (updaten var på nästan 90Mb)

Det är ju synd att det hela inte körs automatiskt (man behöver ju göra vissa val). Då hade det varit klart när man vaknade...

Hoppas på att det går lite snabbare och smidigare i och med SP2. (Kör Vista Home Basic.) Men man får väl se. I vilket fall som helst gick det hela utan problem.

För övrigt undrar jag om man verkligen behöver ta bort något. Jag hade ungefär 90Gb ledigt på min HD igår kväll. Efter att ha installerat SP2 har jag nu på morgonen 111Gb ledigt. Vad beror det på?

Mvh

zen-TAO

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
För övrigt undrar jag om man verkligen behöver ta bort något. Jag hade ungefär 90Gb ledigt på min HD igår kväll. Efter att ha installerat SP2 har jag nu på morgonen 111Gb ledigt. Vad beror det på?

Du BEHÖVER inte ta bort något, men om du inte planerar att eventuellt avinstallera SP 2 igen, så finns väl ingen anledning att behålla gamla uttjänta filer som trots allt tar en del plats på disken!

Att diskutrymmet ökade efter installation av SP2 beror troligen på att gamla systemåterställningspunkter tas bort i samband med installationen!

Edit:

Eftersom en del verkar ha problem att hitta och köra kommandotolken i administratörsläge, så tar jag det igen!

1. Skriv cmd i startmenyns sökfält!

2. Högerklicka på cmd.exe högst upp i resultatfältet och välj "Kör som Administratör"

...sen är det bara att skriva in sitt kommando (i detta fallet compcln) och trycka [Enter]

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du BEHÖVER inte ta bort något, men om du inte planerar att eventuellt avinstallera SP 2 igen, så finns väl ingen anledning att behålla gamla uttjänta filer som trots allt tar en del plats på disken!

Att diskutrymmet ökade efter installation av SP2 beror troligen på att gamla systemåterställningspunkter tas bort i samband med installationen!

Edit:

Eftersom en del verkar ha problem att hitta och köra kommandotolken i administratörsläge, så tar jag det igen!

1. Skriv cmd i startmenyns sökfält!

2. Högerklicka på cmd.exe högst upp i resultatfältet och välj "Kör som Administratör"

...sen är det bara att skriva in sitt kommando (i detta fallet compcln) och trycka [Enter]

För mig har allt nu funkat nerladdning, borttagning, är det någon som har haft problem.

Brukar inte Microsoft informera innan dom släpper en sån här stor grej ??

LB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...