Gå till innehåll

Åsknedslag i min bärbara!


bokossa

Recommended Posts

Hej var iväg på semester. När jag kom hem hade åskan slagit sönder diverse elartiklar. Min sons bärbara Hp pavilion dv9312 vägrar starta!! Man ser lite blått ljus där strömsladden går in. Men inga livstecken när man försöker starta den. Vad kan det vara för fel?? Han har ganska mycket sparat på den så jag vore verkligen tacksam för lite tips!!!!! Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så är nog flera komponenter rejält skadade i kretskort odylikt.

Nätaggregat har ju en transformator i sig som transformerar ner spänningen från el-jacket, och när elnätet i din omgivning av bostaden utsätts för åsknedslag, så finns det inte mycket som kan skydda om datorn varit ansluten till eluttag, eller både eluttag/telefon osv. Modem och sånt är ju kända för & gå sönder väldigt lätt då det åskar.

Det finns ju lite enkla knep att ta till och som du kan tänka på framöver att använda om du känner att saker & ting måste va anslutna även vid tillfällen då man inte är hemma. Det bästa skyddet är ju naturligtvis att dra ut allt som kan bli skadat vid åska och i princip så kan allting gå sönder eller till och med orsaka brand.

Men det finns också åsk-skydd som finns att köpa och som enkelt sticks in i eluttaget i väggen, ungefär som ett vanligt grenuttag. Brukar finnas i olika storlekar. Snacka med någon i elaffär eller hör efter med ditt försäkringsbolag så kan dem säkert informera dig närmare om vad du kan tänkas behöva där hemma. Äger man egen fastighet och det åskar mycket där man bor, så går det ju alltid att skydda sig lite extra genom låta gräva ned och installera riktiga åskskydd som leder iväg de höga spänningstopparna ifrån den egna bostaden och där man har elutrustning mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det finns också åsk-skydd som finns att köpa och som enkelt sticks in i eluttaget i väggen, ungefär som ett vanligt grenuttag. Brukar finnas i olika storlekar. Snacka med någon i elaffär eller hör efter med ditt försäkringsbolag så kan dem säkert informera dig närmare om vad du kan tänkas behöva där hemma. Äger man egen fastighet och det åskar mycket där man bor, så går det ju alltid att skydda sig lite extra genom låta gräva ned och installera riktiga åskskydd som leder iväg de höga spänningstopparna ifrån den egna bostaden och där man har elutrustning mm.

Det sisstnämda är en bra ide och fungerande men kanske inte så himmla billig.. det förstnämda däremot är ett skämt, vill inte vara dryg nu men den typen av "åsk skydd" som skulle funka ungefär som en säkring i grenutaget och som bryter víd pikar är ungefär lika effektiva som att hoppas på att jul tomten kommer till jul..

Skall vara en obetydlig spänningspik isåfall och då är det skit samma, när åskan väl slår ned är det inte mycket som stoppar och deffenitivt inte en sån åsk fälla för "gappet" melan kontaktytorna i den är för litet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Men åter till frågan!

Antar att TS. inte har spciellt mycket nytta av något åskskydd/överspännigsskydd EFTER att fått datorn förstörd.

knappast så att den kommer fungera bättre!

(och billiga åskskydd är ganska värdelösa då det är för korta avstånd, så höga strömmar kan "hoppa" över iaf.)

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men åter till frågan!

Antar att TS. inte har spciellt mycket nytta av något åskskydd/överspännigsskydd EFTER att fått datorn förstörd.

knappast så att den kommer fungera bättre!

sant.. men dom e fortfarande skit

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med er om att "spiken" har en benägenhet att vilja hoppa över ett sånt skydd om det är frågan om häftig åska.

Men det kan ju skydda lite iaf.

Själv använder jag mig utav & alltid dra ut alla kontakter då åskan är framme :ph34r:

I vilket fall som helst så har ju den havererade lapptoppen blivit en lärdom rikare till nästa åskväder :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...