Gå till innehåll

Internet fungerar inte


coolsteffa

Recommended Posts

Hej!

Jo jag har en Windows Vista dator, köpt i slutet av förra sommaren. När jag skulle installera (dvs omformatera) om windows vista så har Internet blivit konstigt. På morgonen (05:00 cirka) när jag startar datorn fungerar inte Internet, utan jag måste starta om den för att det skall fungera. Men när jag startar den på eftermiddagen fungerar det i normala fall direkt. Vad är felet?

Jag har försökt att installera om Vista flera gånger utan framgång.

Tacksam för hjälp :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jo jag har en Windows Vista dator, köpt i slutet av förra sommaren. När jag skulle installera (dvs omformatera) om windows vista så har Internet blivit konstigt. På morgonen (05:00 cirka) när jag startar datorn fungerar inte Internet, utan jag måste starta om den för att det skall fungera. Men när jag startar den på eftermiddagen fungerar det i normala fall direkt. Vad är felet?

Jag har försökt att installera om Vista flera gånger utan framgång.

Tacksam för hjälp :)

Hej Steffa!

Med andra ord, det verkar som din dator tillhör den kvällspigga sorten och på morgonen så känner den sig lite trött och vill dra sig en stund extra :)

Kanske de hjälper & ändra på datorns rutiner ;) ....Orsaken kan bero på en mängd olika faktorer, både inställningar som finns i datorn men också yttre faktorer som spelar in.

Eftersom det inte går att komma ut vid ca 05.00 på morron, så går mina första tankar till din Internetleverantör.

Där kan finnas problem som orsakar att Dns försvinner i kommunikationen mellan din leverantör och din dator.

1.Kolla upp den frågan med Internetleverantören.

En annan yttre omständighet som kan tänkas spela in i sammanhanget..Hur ser kablar och kontaktdon ut utomhus?

Har man t.ex Adsl och utnyttjar den vanliga fasta telefon uppkopplingen, så kan det ibland hända att dessa blir gamla och slitna pga väder och vind och där spelar även in enkla saker som t.ex skillnader i temperaturer men också luft-fuktighet.

Då du har problem vid 5 på morgonen, så är den tiden på dygnet en ganska kall och fuktig historia jämfört med hur de ser ut senare mitt på dagen eller eftermiddagen. Ett bra tipps, kolla ledningarna utomhus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har gått kortare tid mellan 5 på morgonen och eftermiddagen, därför startar den som den ska och antagligen är den avstängd längre i ett senare skede.

Har du gjort en startreparation, vilket normalt initieras av systemet självt, när det blir så här, annars har du med all säkerhet problem med strömförsörjningen. Men det var kanske det som skedde, när den startade om, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe okej, men hur kan det komma sig att det fungerar om man startar om den? Och att det öbrjat nu helst plötsligt? Har flera datorer i hemmet & bara min som inte vill som jag.

Okej då är vi två om problemet om du kör xp på datorn. Har samma krångel på en stationär maskin.

Hade varit lättare & hjälpa om du berättar mer fakta om grejerna i stora drag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jo jag har en Windows Vista dator, köpt i slutet av förra sommaren. När jag skulle installera (dvs omformatera) om windows vista så har Internet blivit konstigt. På morgonen (05:00 cirka) när jag startar datorn fungerar inte Internet, utan jag måste starta om den för att det skall fungera. Men när jag startar den på eftermiddagen fungerar det i normala fall direkt. Vad är felet?

Jag har försökt att installera om Vista flera gånger utan framgång.

Tacksam för hjälp :)

Själv har jag inte kunnat hitta ett bra alternativ på problemet, mer än att reparera nätverksanslutningen och flusha dns cachen

Prova det istället för & starta om

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...