Gå till innehåll

Skippa Internet Explorers inställningsguide


e-son

Recommended Posts

Efter att ha nyinstallerat och grundkonfat ett antal datorer den senaste tiden, är jag hjärtligt trött på Internet Explorers "1:st time Tour"... alltså det smärre kaos man måste genomlida när man startar webläsaren för första gången! ;)

Jag har därför gjort en snabbfix som låter mig slippa allt detta och tänkte att jag kanske skulle dela med mig av den, ifall det finns fler än jag som har tröttnat!

Reg-filen undanröjer alltså hela den inledande inställningsproceduren, och öppnar istället webläsaren med en blank sida... phishingfiltret är, som enda inställning, aktiverat! Den händige skriver in favoritstartsidan, i stället för "about:blank", på nyckelvärdet "Start Page".

Disable1stTimeTourIE8.reg

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Internet Explorer\SearchScopes]
"DefaultScope"="{8880D13E-7426-4C0D-9F59-6C49A1BBC940}"
"Version"=dword:00000002
"UpgradeTime"=hex:00,c7,ce,cb,0e,ce,c9,01
"DownloadUpdates"=dword:00000000

[HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Internet Explorer\SearchScopes\{0633EE93-D776-472f-A0FF-E1416B8B2E3A}]
"Deleted"=dword:00000001

[HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Internet Explorer\SearchScopes\{8880D13E-7426-4C0D-9F59-6C49A1BBC940}]
"DisplayName"="Google.se"
"URL"="http://www.google.se/search?hl=sv&q={searchTerms}&btnG=Google-s%C3%B6kning&meta=lr%3Dlang_en%7Clang_sv"
"Codepage"=dword:0000fde9
"SortIndex"=dword:00000001

[HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Internet Explorer\SearchScopes\{E5FCA4C7-3A7F-49DE-A29F-609C68FF4E95}]
"DisplayName"="Wikipedia.se"
"URL"="http://sv.wikipedia.org/wiki/Special:S%C3%B6k?search={searchTerms}&fulltext=S%C3%B6k"
"Codepage"=dword:0000fde9
"SortIndex"=dword:00000002

[HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Internet Explorer\SearchScopes\{A0EF6FA2-1953-4139-AF8A-E903B420D443}]
"DisplayName"="Norstedt Eng-Swe"
"URL"="http://www.norstedtsord.se/oversattning/engelska/?s={searchTerms}&l=ENGSVE"
"Codepage"=dword:0000fde9
"SortIndex"=dword:00000003

[HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Internet Explorer\SearchScopes\{C583D35D-0E6F-40E7-90E7-703CF24C2A8B}]
"DisplayName"="GoogleBildSök"
"URL"="http://images.google.com/images?hl=en&q={searchTerms}&btnG=Search+Images&gbv=2"
"Codepage"=dword:0000fde9
"SortIndex"=dword:00000004

SearchproviderSweDefault.reg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den som inte gillar Bing som förinstallerad sökleverantör kan också snabbt slänga in sina favoritleverantörer

För den som gillar mina sökleverantörer, bjuder jag även på den filen... redigera efter tycke och smak!

Imponerande arbete du lagt ner.

Kanske du också har en lösning för den som inte vill ha någon sökleverantör?

Jag har inget behov av någon sökleverantör, men har inte sett hur jag inaktiverar denna för mig helt onödiga funktion. Tar säkert resurser i onödan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Imponerande arbete du lagt ner.

Kanske du också har en lösning för den som inte vill ha någon sökleverantör?

Jag har inget behov av någon sökleverantör, men har inte sett hur jag inaktiverar denna för mig helt onödiga funktion. Tar säkert resurser i onödan?

Nej den tar inga resurser i anspråk, och jag kan inte se någon omedelbar möjlighet att helt inaktivera funktionen. Du får nog leva med minst 1 sökleverantör! Möjligen kan man fejka en "dummy" som leverantör, men det måste jag undersöka innan jag kan säga säkert! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser Bing bland mina cookies emellanåt, fast jag inte är medveten om att jag använt sökleverantören.

Den kommer av att du använder någon Liveprodukt! Dom sprider skit omkring sig bara man startar dom!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den kommer av att du använder någon Liveprodukt! Dom sprider skit omkring sig bara man startar dom!

Då inte Windows Mail finns i 7:an måste jag ha Windows Live Mail. Installerade bara WLM och inte de andra Live-produkterna, men det räckte tydligen.

Använder Google och inge annat för sök.

Får jag tid ska jag lägga in Google som standard, enligt vad du tipsat om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då inte Windows Mail finns i 7:an måste jag ha Windows Live Mail. Installerade bara WLM och inte de andra Live-produkterna, men det räckte tydligen.

Använder Google och inge annat för sök.

Får jag tid ska jag lägga in Google som standard, enligt vad du tipsat om.

Du MÅSTE inte ha Windows Live Mail! ;) Mozilla Thunderbird fungerar nästan identiskt lika, och den respekterar dessutom din integritet, genom att inte sprida ovidkommande skräp och spycookies omkring sig! Att den dessutom är betydligt snabbare, gör ju inte saken sämre! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...