Andreas Stenhall Posted August 6, 2009 Share Posted August 6, 2009 Så gott som alla moderna hårddiskar har något som kallas för SMART inbyggt i sig, en teknoloigi som håller reda på hårddiskens fysiska välmående genom att bevaka ett antal parametrar. När vissa värden på hårddisken understiger det tillåtna så flaggas detta i hårddiskens programvara och datorn kan då få vetskap om att disken kan gå sönder. Detta är en ypperlig teknik som kan förhindra smärtfulla dataförluster. Både Windows Vista och Windows 7 innehåller funktionalitet för att känna av SMART och du kommer att varnas om hårddisken mår dåligt. Enda problemet är att SMART ibland inte är aktiverat som standard utan detta är något du manuellt måste justera i BIOS. Leta i BIOS efter något som har med SMART att göra och se till att det är aktiverat. Detta tips gäller för: Samtliga versioner av Windows Vista. Visa hela artikeln Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted August 6, 2009 Share Posted August 6, 2009 Ett litet tillägg... S.M.A.R.T fungerar inte i RAID-konfigurationer! Såvida jag inte har missat något väsentligt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Japanmannen Posted August 6, 2009 Share Posted August 6, 2009 S.M.A.R.T fungerar inte i RAID-konfigurationer! Såvida jag inte har missat något väsentligt! I RAID fungerar Intels Storage Manager (för den som har en Intel RAID-controller). Detta fick jag nyligen erfara. Storage Manager varnade att en av mina två diskar i RAID:en var på väg att gå sönder. Körde hårddisktillverkarens diagnostic tool och mycket riktigt var det ett irreparabelt fel. 5-årsgarantin ordnade en ny disk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sunshine Posted August 6, 2009 Share Posted August 6, 2009 (edited) Så gott som alla moderna hårddiskar har något som kallas för SMART inbyggt i sig, en teknoloigi som håller reda på hårddiskens fysiska välmående genom att bevaka ett antal parametrar. När vissa värden på hårddisken understiger det tillåtna så flaggas detta i hårddiskens programvara och datorn kan då få vetskap om att disken kan gå sönder. Detta är en ypperlig teknik som kan förhindra smärtfulla dataförluster. Både Windows Vista och Windows 7 innehåller funktionalitet för att känna av SMART och du kommer att varnas om hårddisken mår dåligt. Enda problemet är att SMART ibland inte är aktiverat som standard utan detta är något du manuellt måste justera i BIOS. Leta i BIOS efter något som har med SMART att göra och se till att det är aktiverat. Detta tips gäller för: Samtliga versioner av Windows Vista. Visa hela artikeln God eftermiddag! Hittade denna HD Tune 2.52 Hämtas på: www.hdtune.com/download.html Endast 628 KB och kan användas för några kontroller av HårdDisken och se dess temperatur, skall ej överstiga +55°. Mvh// sunshine Edited August 6, 2009 by Sunshine Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts