Gå till innehåll

Nytt Antivirusskydd


Recommended Posts

Hej Lotta,

Välkommen till forumet! Kul att en officiell representant för Symantecs Nortonprodukter vågar sticka ut näsan ibland sina "offer" i lite mer publika sammanhang!

Jag har länge velat ställa ett par publika frågor till er, och kan väl knappast tänka mig en lämpligare person än en presschef, till att besvara dessa frågor!

Till att börja med skulle jag vilja veta om Symantec även fortsättningsvis kommer att ägna sig åt den påträngande och, i mitt tycke, högst oetiska verksamheten att ställa till stora problem för köpare av OEM-datorer?

Jag syftar då naturligtvis på den oerhört aggressiva marknadsföring ni bedriver medelst förinstallerade säkerhetsprogram på nämnda datorer.

OM ni tänker fortsätta med detta förfarande, måste följdfrågan bli när ni tänker börja förse köpare/användare med klar och tydlig information om att det rör sig om just reklamerbjudanden, och hur man går tillväga för att få bort skräpet, utifall man skulle vilja avstå från Nortonprodukterna och istället välja något annat säkerhetsprogram?

Det kanske kan vara svårt att förstå, för människor som dagligen arbetar och lever med datorer och mjukvara, men en svensk "normalanvändare" har ingen som helst kunskap i hur man bär sig åt för att avinstallera era produkter, eller ens att han MÅSTE avinstallera nämnda produkter utifall han inte vill betala, och kanske välja något annat! Oftast har han inte ens förstått att han måste betala för att Norton skall fortsätta fungera... det fungerade ju så bra när han först startade datorn.

Det går inte en vecka utan att jag måste handskas med ovetande människor, som undrar varför deras nya dator helt plötsligt "inte fungerar längre"!

Nu skall det i ärlighetens namn sägas att ni inte är dom enda bovarna i det här eländet... det gäller i hög grad även alla andra mjukvaruföretag som har valt denna oetiska marknadsföringsform.

Hmm... Symantec väljer tydligen att försöka tiga ihjäl den här sortens kritik, och det kan ju möjligen fungera... ett tag i alla fall. För inte kan väl en presschef hos Symantec vara så korkad/lat/ointresserad, så att hon sitter och skriver inlägg i vad som måste vara ett av sveriges största datorforum utan att följa upp eventuella reaktioner?

Min teori är att det tjänas såpass stora pengar på denna omoraliska marknadsföringsform, så att man väljer att inte låtsas om problemet så länge det bara går. Uppmärksammas problemet av rätt (fel) människor, så lär man ju förr eller senare bli tvungen att sluta med ofoget!

Edit:

Jag tror inte jag överdriver om jag påstår att förinstallerad Trialware är den enskilt största problemorsaken i nya OEM-datorer... ur ett användarperspektiv alltså.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... Symantec väljer tydligen att försöka tiga ihjäl den här sortens kritik, och det kan ju möjligen fungera... ett tag i alla fall. För inte kan väl en presschef hos Symantec vara så korkad/lat/ointresserad, så att hon sitter och skriver inlägg i vad som måste vara ett av sveriges största datorforum utan att följa upp eventuella reaktioner?

Min teori är att det tjänas såpass stora pengar på denna omoraliska marknadsföringsform, så att man väljer att inte låtsas om problemet så länge det bara går. Uppmärksammas problemet av rätt (fel) människor, så lär man ju förr eller senare bli tvungen att sluta med ofoget!

Edit:

Jag tror inte jag överdriver om jag påstår att förinstallerad Trialware är den enskilt största problemorsaken i nya OEM-datorer... ur ett användarperspektiv alltså.

Tror att du har slagit huvudet på spiken ang problematiken med Nortons förinstallerade vara. Även jag har rensat bort dessa från flera olika nya datorer utöver min egen, när ägarna har fått problem och har inte förstått vad de beror på.

Hoppas Symantec tar åt sig av kritiken, fast det är väl att hoppas på för mycket :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan,

Kul att du tittar på att välja Norton. Skillnaden mellan produkterna du nämner ovan är att i Norton Internet Security 2009 Premier ingår även en Norton Utilities och i Norton 360 Premier ingår 10 GB lagringsutrymme istället för 2GB som i standard produkten.

Precis som någon säger kommer våra Norton 2010 produkter att lanseras i slutet av september. Vill du ändå köpa en ny produkt redan nu kan du kostnadsfritt uppgradera din 2009 produkt till de nya versionerna via Norton Update Center så snart de finns tillgängliga, http://www.symantec.com/sv/se/home_homeoff...rt.jsp?site=nuc

Hoppas detta hjälpte dig något på vägen.

Vänligen,

Lotta Wrangle, presschef Symantecs Nortonprodukter

Man tackar för ditt svar och alla andras. Uppskattar verkligen responsen från Symantec själva.

Har nu återigen Norton Internet Security 2009 på datorn och kommer uppgradera det till version 2010 när det kommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror att du har slagit huvudet på spiken ang problematiken med Nortons förinstallerade vara. Även jag har rensat bort dessa från flera olika nya datorer utöver min egen, när ägarna har fått problem och har inte förstått vad de beror på.

Hoppas Symantec tar åt sig av kritiken, fast det är väl att hoppas på för mycket :angry:

Tänker man sig in i deras situation som ett säljande företag så finns det inget som säger att något så här stort företag tjänar på, att med hjälp utav en representant gå ut och ta del av en debatt och följa med i en diskusion om deras egna produkter då det handlar om just kritik.

Samma sak hände mig vid diskusion om Telias kundsupport och deras hemsida som gav kunden felaktig kontaktinformation per e-post.

Man visar en gång att man finns och för att stävja kritiken i sin linda innan den orsakar skada, genom att lämna ut en positiv reklam och ge skenet av att företaget föregår med ett gott exempel utåt.

Reklam och marknadsföring är idag ett verktyg som tyvärr missbrukas något alldeles kolosalt och kapitalism föregår lagar och mänskliga självskrivna regler. Finns ju något som varenda liten unge lär sig från det att dem är små "I krig och kärlek så är alla medel tillåtna"

Men i vår moderna tid så tycks detta implementeras i allting som har med status, karriär, makt, girighet och allmänt företagande + Krig och kärlek.

Alla vill ha kakan och samtidigt få känna smaken utav den och äta den...på tal om reklam & cookies & Ad's - allt hänger ihop med detta.

Ett begär utav bara få ha ännu mer och i grund & botten så är kapitalismen och ekonomiskt tänkande uppbyggt kring en enda drivande mening

Vilket i slutet handlar om att skilja dumbommar ifrån kapitalet..Jepp de var just så Världens finanskris kom till :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror att du har slagit huvudet på spiken ang problematiken med Nortons förinstallerade vara. Även jag har rensat bort dessa från flera olika nya datorer utöver min egen, när ägarna har fått problem och har inte förstått vad de beror på.

Hoppas Symantec tar åt sig av kritiken, fast det är väl att hoppas på för mycket :angry:

Det kan man nog inte hoppas på nej. Det mest underliga är att det inte protesteras högljutt mot detta. Hur många gånger får t.ex Windows inte ta emot oförtjänt kritik p.g.a förinstallerad trialware som får systemet att fungera dåligt och långsamt? Underligt att microsoft överhuvudtaget tillåter sina OEM-partners att agera på detta viset. Men förmodligen tjänar hela branschen på eländet. Jag menar... någon måste ju ta bort skiten och få datorerna att fungera igen, och det klara ju "Svensson" inte av, så det blir till att hala fram plånboken igen. Personligen vill jag nästan jämställa hela konceptet med bedrägeri.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan man nog inte hoppas på nej. Det mest underliga är att det inte protesteras högljutt mot detta. Hur många gånger får t.ex Windows inte ta emot oförtjänt kritik p.g.a förinstallerad trialware som får systemet att fungera dåligt och långsamt? Underligt att microsoft överhuvudtaget tillåter sina OEM-partners att agera på detta viset. Men förmodligen tjänar hela branschen på eländet. Jag menar... någon måste ju ta bort skiten och få datorerna att fungera igen, och det klara ju "Svensson" inte av, så det blir till att hala fram plånboken igen. Personligen vill jag nästan jämställa hela konceptet med bedrägeri.

Håller med, datorer som säljs ute i handeln borde vara beskyddade ifrån marknadsföring och inte levereras med förinstallerad programvara ifrån någon annan än Microsoft's egna program. Alltså det är så otäckt lätt när man är nybörjare och kanske inte haft så mycket kontakt med datorer och Internet från tidigare, att man helt enkelt blir lurad in i all denna reklam om hur himmla bra allting är och det här och det här ska du skaffa dig med mera..

Framför allt så är programföretagen oerhört duktiga på att sälja produkterna med reklam och trix och detta är ju en del också varför det nu finns så många fejkade program som snurrar runt ute på Internet på ständig jakt efter nya offer, bestyckade med trojaner, maskar, virus och spyware.

Allting är tillåtet och knappt inget går att se skillnad på för nya ögon pga denna hårda marknadsföring.

Och att förinstallera t.ex virusprogram i OEM datorer, det är ju perfekt för t.ex Norton eller som Norman som också gjort detta tidigare.

Då har man ju lyckats plantera ett direkt beroende hos nybörjaren ifrån allra första början om att denna produkt är tillförlitlig.

Hoppas man till slut lyckas hitta mer lagar som kan skydda användare på Internet som är, beroende på varje lands lagsystem en i många fall kriminell bakgård i samhället, därtill strängare lagar ifråga om marknadsföring och reklam.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...