Gå till innehåll

Bli av med 1 av 2 Windowsinstallationer?


Freya

Recommended Posts

Råkade installera ytterligare en Windows XP och har nu alltså två på samma dator. Kan inte för mitt liv begripa hur jag ska få bort dem.

Vad ska jag göra? Att markera "C:", högerklicka och välja "formatera..." fungerar inte.

Meddelandet lyder: Det gick inte att formatera den här enheten. Avsluta alla diskverktyg eller program som använder enheten och kontrollera att inget fönster visar enhetens innehåll. Försök sedan att formatera igen.

Jag har inga andra program igång eller fönster öppna när jag gör detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom Windows startfiler ALLTID finns på C:\ så kan du inte formatera denna.

OM du skulle formatera den från t.ex dos så skulle du inte kunna starta din "andra" windowsinstallation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Råkade installera ytterligare en Windows XP och har nu alltså två på samma dator. Kan inte för mitt liv begripa hur jag ska få bort dem.

Vad ska jag göra? Att markera "C:", högerklicka och välja "formatera..." fungerar inte.

Meddelandet lyder: Det gick inte att formatera den här enheten. Avsluta alla diskverktyg eller program som använder enheten och kontrollera att inget fönster visar enhetens innehåll. Försök sedan att formatera igen.

Jag har inga andra program igång eller fönster öppna när jag gör detta.

Hej Freya!

Håller du på och installerar?

I fall du gör det och önskar skapa en helt ny och fräsch Windows XP på hårddisken ifrån installations-skivan (reparations-skivan).

Då är det absolut enklaste att få bort de felaktiga installationerna på datorn genom att bara köra allt igen ifrån skivan.

Då du får frågan "gällande partitioner" så väljer du att låta radera dessa så hårddisken blir helt ren ifrån partitioner.

Sedan formaterar du med NTFS "om detta behövs" och gör en ny partition i egen vald storlek.

(Använd allt utrymmet om du avser att bara använda ett styck operativsystem på datorn)

Sedan är det bara att fortsätta installationen som vanligt av Windows och därefter skall det endast finnas ett styck XP på C:

Använd ett logiskt tankesätt i början och handla destruktivt när skivan börjar ställa de första frågorna.

Allt ska raderas och tas bort i början, så du behöver inte vara försiktig alls eller spara något som redan finns på hårddisken.

Ok sånt som du är rädd om som egna bilder/dokument/filer mm..

Spara dessa på en annan extern disk eller USBminnen eller bränn på CD/DVD innan du påbörjar det som jag nämde ovan.

Men detta vet du säkert om redan :)

Om de skulle vara som så att det var ett tag sedan du gjorde första installationen och du redan har installerat flertalet program, hämtat hem nya uppdateringar etc. I så fall gissar jag på att den andra XP installationen har råkat hamna där den ligger, helt oavsiktligt och kanske genom att du försökt köra en reparation av den gamla Windows installationen..

På grund av en liten miss, så råkade de bli en "ovan på installation" istället och på samma plats där din gamla installation ligger installerad. Om detta är ditt scenario och du avser att spara den gamla installationen?

I de fallet så kan jag tänka mig att ett alternativ är & ta bort berörda mappar så endast en styck uppsättning finns synlig.

Men då har du fortfarande registret kvar att bråka med och det är nog heller inte omöjligt att du därefter råkar ut för flertalet felmeddelanden på raken. Jag är ingen expert i just den frågan

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Lasseska

För att göra en riktig installation:

1. Ställ om bootordningen i BIOS så att CD/DVD enheten är första boot

2. Sen i med skivan, starta om. Tryck någon tangent för att komma igång, står på skärmen när du startar. "Press any key....."

3. När du kommer till VAR du kan installera välj avancerat

4. Där kan du välja att ta bort/göra nya partitioner

5. formatera partitionen som du ska ha windows på och tryck på nästa.

Redigerad av Lasseska
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Lasseska & Opptokoppter!

Jag klurade igår på att radera partitionen, men ingen jag kände visste vad som väntade därefter så jag vågade inte chansa.

Tack vare er är det i alla fall gjort och nu jag väntar bara på att formateringen ska bli klar så att jag har en tom hårddisk och kan lägga in vad jag vill på den.

Än en gång - tusen tack för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...