Gå till innehåll

Windows Xp startar ej


Mats H

Recommended Posts

Hej!

Min sons dator har STORA problem!!

Efter strömavbrott och återstart igår, kommer han endast åt de olika alternativen, via tryck på F9, tror jag, Starta i Felsäkert läge, med/utan nätverk, Starta normalt, kommadotolk osv. Efter att ha provat de olika alternativen med att starta Windows, får han "blue screen", blixtsnabbt kommer det ngt som förmodligen säger reboot, datorn startar om och efter det med tryck på F9 tror jag det var, hamnar han tbx vid de olika startalternativen.

Han har inte provat kommandotolken.

Någon som har en ide om vad man kan göra samt ev. varför!

Är det ngn ide att ta fram gamla XP skivan som var med vid leveransen och starta upp med den i CD driven??

Det fanns ett virus tidigare, som han fick, (Trojan.html.doser), som F-Secure döpte om, och det försvann. Ytterligare symptom är att han försökt göra en systemåterställning för ngn dag sedan, systemet hittade ingen återställningspunkt. Så det blev inget av med!

Har tyvärr inte själv tillgång till datorn själv, då avståndet bara är 55 mil!

OSA!

Mvh

Mats H

Redigerad av Mats H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får han blåskärm även då han startar i felsäkert läge eller gäller blåskärmen endast i normal start?

Vilken fel-information får han på den blå skärmbilden..Hur lyder error meddelandet?

Om han kan då han startar upp datorn..Be honom trycka på F8 direkt vid start i anslutning till de första skärmbilderna.

I de avancerade startalternativen..markera Inaktivera automatisk omstart och tryck enter.

Försök sedan starta om igen och ta reda på vad som står på blåskärmen och posta sedan uppgifterna hit i tråden.

Har han provat att försöka starta datorn med "Senaste startkonfiguration som fungerade" ?

Finns bland de avancerade startalternativen med F8.

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får han blåskärm även då han startar i felsäkert läge eller gäller blåskärmen endast i normal start?

Hej!

Tack för snabb respons!

I båda lägena!

Tyvärr!

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Opptokoppter redigerade sitt svar och la till fler möjligheter. Troligen så har du inte sett det eftersom du var så snabb på att svara :)

Tack Cecilia!

Du såg min miss i stressen!

Tusen Tack!

Optokopter!

Jag såg ju inte hela meddelandet!

Vi ska prova ikväll, återkommer!

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia!

Du såg min miss i stressen!

Tusen Tack!

Optokopter!

Jag såg ju inte hela meddelandet!

Vi ska prova ikväll, återkommer!

Mvh

Mats H

Hej igen!

Felmeddelande:

unmountable boot volume, (stop;0x000000ED,0x89E04B98,0xC0000185,0x00000000,0x00000000)

I mina öron, hittar inte disken??

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Felmeddelande:

unmountable boot volume, (stop;0x000000ED,0x89E04B98,0xC0000185,0x00000000,0x00000000)

I mina öron, hittar inte disken??

Mvh

Mats H

Ytterligare ett Hej!

kan detta vara en lösning??

An option to try, is to run the "FIXBOOT" command. To do this simply type "FIXBOOT". Using the "FIXBOOT" command without any parameters will write a new partition boot sector to the system partition you are logged on to. Now reboot the computer. You should be able to log into Windows.

FIXBOOT i kommandotolken och Enter då?

Mvh

Mats

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej för xx gången!

Ytterligare en ev lösning kanske?

Hittade den här: http://support.microsoft.com/kb/555302#top

If it's a damaged file system case then:-

1.Insert the Windows XP CD-ROM into the CD-ROM drive, and then restart the computer.

Click to select any options that are required to start the computer from the CD-ROM drive if you are prompted.

2.When the "Welcome to Setup" screen appears, press R to start the Recovery Console.

3.If you have a dual-boot or multiple-boot computer, select the installation that you must access from the Recovery Console.

4.When you are prompted, type the Administrator password. If the administrator password is blank, just press ENTER.

5.At the command prompt, type chkdsk /r , and then press ENTER.

6.At the command prompt, type exit , and then press ENTER to restart your computer.

This takes a bit longer, but the system should boot back into Windows.

Ngn kanske kan kolla om detta gäller??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddisken hittas men det går inte att hitta någon av de Windows-filer som behövs allra först. Det kan ju bero på olika orsaker. Fixboot-kommandot lär i alla fall inte göra saken sämre så det kan han pröva med. Däremot om det är så att hårddisken har dåliga sektorer (områden) så kan "chkdsk /r" göra situationen värre.

Om Fixboot inte hjälper och om det finns viktiga filer på hårddisken som behöver räddas så skulle jag rikta in mig på det först. Det var det en tråd om häromdagen:

http://www.alltomxp.se/forum/index.php?showtopic=18803

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddisken hittas men det går inte att hitta någon av de Windows-filer som behövs allra först. Det kan ju bero på olika orsaker. Fixboot-kommandot lär i alla fall inte göra saken sämre så det kan han pröva med. Däremot om det är så att hårddisken har dåliga sektorer (områden) så kan "chkdsk /r" göra situationen värre.

Om Fixboot inte hjälper och om det finns viktiga filer på hårddisken som behöver räddas så skulle jag rikta in mig på det först. Det var det en tråd om häromdagen:

http://www.alltomxp.se/forum/index.php?showtopic=18803

Tack Cecilia!

Jo det finns filer som man skulle vilja rädda om möjligt!

Men OK, vi testar imorgon kväll med att köra FIXBOOT i kommandotolken. Sedan i med XP CDn, tryck R, logga på som admin,, undvika chkdsk kommandot, sedan exit och datorn bootar förhoppningsvis!

Har jag hajat galoppen!

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Felmeddelande:

unmountable boot volume, (stop;0x000000ED,0x89E04B98,0xC0000185,0x00000000,0x00000000)

I mina öron, hittar inte disken??

Mvh

Mats H

Hej Mats, de första stoppmeddelandet med ED på slutet betyder precis som texten i början; XP kan inte få tillgång till volymen som innehåller startfilerna.

Det kan ha och göra med drivrutinerna till diskstyrenheten i vissa avseenden men vi får hoppas att de inte hör samman med just denna blåskärm.

Precis som du beskrivit så går det jättebra att köra kommandot Fixboot till att börja med och sedan starta om datorn för & se om åtgärden löste felet.

Skulle Fixboot inte fungera och räcka så prova med att göra om proceduren och istället för Fixboot istället köra kommandot Fixmbr.

Kör bara de senaste i absoluta nödfall och ifall det första alternativet inte hjälper, eftersom kommandot är förenat med vissa risker men oftast så funkar de bra.

Kommandot Chkdsk är ju detsamma som diskkontrollen i Windows. Ett verktyg som letar efter och försöker rätta till skrivningsfel och mer saker som kan rellateras till hur hårddisken fungerar och mår. Det skadar som sagt inte att köra verktyget någon gång då och då eftersom verktyget också kan reparera sådant som tillhör hårddiskens egna funktioner i hur den fungerar som elektronisk enhet. (ungefär som du ställer in kanalerna på radion så den inte brusar).

Egentligen så har detta kommando inte så mycket & göra med hur Windows fungerar i sak.

Hoppas något av det ovanstående kan hjälpa er en bit på vägen!

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men OK, vi testar imorgon kväll med att köra FIXBOOT i kommandotolken. Sedan i med XP CDn, tryck R, logga på som admin,, undvika chkdsk kommandot, sedan exit och datorn bootar förhoppningsvis!

Har jag hajat galoppen!

Nja, "i med XP CDn, tryck R, logga på som admin" är det som man gör för att komma till reparationskonsolen med sin kommandotolk och det är alltså där som man skriver Fixboot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, "i med XP CDn, tryck R, logga på som admin" är det som man gör för att komma till reparationskonsolen med sin kommandotolk och det är alltså där som man skriver Fixboot.

TACK Cecilia!

Är nog lite trött!

Hoppas att kunna bidra med ngn hjälp ngn gång.

Inte bara ta emot!

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Mats, de första stoppmeddelandet med ED på slutet betyder precis som texten i början; XP kan inte få tillgång till volymen som innehåller startfilerna.

Det kan ha och göra med drivrutinerna till diskstyrenheten i vissa avseenden men vi får hoppas att de inte hör samman med just denna blåskärm.

Precis som du beskrivit så går det jättebra att köra kommandot Fixboot till att börja med och sedan starta om datorn för & se om åtgärden löste felet.

Skulle Fixboot inte fungera och räcka så prova med att göra om proceduren och istället för Fixboot istället köra kommandot Fixmbr.

Kör bara de senaste i absoluta nödfall och ifall det första alternativet inte hjälper, eftersom kommandot är förenat med vissa risker men oftast så funkar de bra.

Kommandot Chkdsk är ju detsamma som diskkontrollen i Windows. Ett verktyg som letar efter och försöker rätta till skrivningsfel och mer saker som kan rellateras till hur hårddisken fungerar och mår. Det skadar som sagt inte att köra verktyget någon gång då och då eftersom verktyget också kan reparera sådant som tillhör hårddiskens egna funktioner i hur den fungerar som elektronisk enhet. (ungefär som du ställer in kanalerna på radion så den inte brusar).

Egentligen så har detta kommando inte så mycket & göra med hur Windows fungerar i sak.

Hoppas något av det ovanstående kan hjälpa er en bit på vägen!

:)

Tack för din input! Som sagt, testas ikväll!

Mvh Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för din input! Som sagt, testas ikväll!

Mvh Mats H

Hejsan, o trevlig fredagskväll!

Datorn startas med XPCDn i, R trycks ned, hamnar vid Kommandotolk i Felsäkert läge, det går inte att skriva ngt, göra ngt. osv.

Verkar inte som det finns ngn kontakt med Windows!

Nu är goda råd dyra, typ en ny hårddisk kanske!

Några goda ideer??

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ev testa installera xp igen ovanpå det gamla xp (utan att ta bort partionen och inte formatera)

mvh

t

Tack Ture!

Datorn står ju inställd med autostart inaktiverad, pga. när felmeddelandet skulle läsas, ska auto start aktiveras igen kanske??

Kan det påverka att man hamnar i "Felsäkert läge" för kommandotolken? (Låter lite dumt, men ändå!!)

Några fler goda ideer?

Tänkte/hoppades på lite flera förslag, så vi har lite att göra imorgon em el. kväll!

Så mer input, om möjligt!

Tack på förhand!

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn startas med XPCDn i, R trycks ned, hamnar vid Kommandotolk i Felsäkert läge, det går inte att skriva ngt, göra ngt. osv.

Om det är ett USB-anslutet tangentbord så kan man pröva med ett PS/2-anslutet i stället. Om det är en specialtangentbord, t ex mycket specialtangenter, så det kräver särskild drivrutiner så kan man pröva med ett vanligt i stället. Man kan också kolla om "USB legacy" är aktiverat i BIOS, det är en funktion som ofta får USB-anslutna tangentbord att fungera bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är ett USB-anslutet tangentbord så kan man pröva med ett PS/2-anslutet i stället. Om det är en specialtangentbord, t ex mycket specialtangenter, så det kräver särskild drivrutiner så kan man pröva med ett vanligt i stället. Man kan också kolla om "USB legacy" är aktiverat i BIOS, det är en funktion som ofta får USB-anslutna tangentbord att fungera bättre.

Tack för tipset!

Tangentbordet är anlutet på "vanligt" sätt! PS/2-anslutet!

Övrigt att säga, han hamnar hela tiden vid de olika startalternativen, men sen är det dött!

Fler ideer??

BootCD? Finns ju bootfiler på nätet, kan det vara ngt?

Kanske skulle be om att få datorn skickad till mig, har lite mera tid!!

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå Mats!

Önskar er en trevlig helg ni också :) Då man startar med Xp-skivan..Brukar stå längst ner på skärmen då man startar upp datorn..

"press any key to start with CD" eller något liknande. Därefter ska installations CD'n starta igång och precis som du skrev så väljer man att trycka ner tangent R för att komma till Återställningskonsolen som den kallas för

(rätt så lik den komandotolken som man jobbar med inne Windows)..

Kanske ska säga också att den kommandotolken som egentligen heter Återställningskonsolen, den har begränsningar jämfört med den vanliga kommandotolken i Windows och fungerar lite annorlunda. Hur som helst, så är det bara att välja vilken partition som man vill logga in på när Återställningkonsolen startar och därefter skriver man in sitt administratörslösenord (om man har något) I annat fall trycker man bara Enter för att komma vidare. Om ni lyckas komma in i partitionen via konsolen så kör ni bara kommandot "Fixboot", därefter ska en bekräftelse dyka upp på skärmen om allt gick bra och annars är det bara att följa beskrivningar och frågor som kommer.

Behöver man mer information i konsolen så skriv kommandot efterföljt av ett mellanslag och ordet help eller mellanslag och /?

För att komma ur och starta om skriv exit eller tryck Escape tror jag också fungerar.

När jag läser inläggen här i tråden ser de ut som att ni inte lyckas hamna på CD'n vid starten, utan hamnar i de Avancerade startalternativen där bland annat "Felsäkert läge" ligger :huh:

För att råda bot på detta finns två alternativ:

1. kontrollera i Bios vad som datorn är inställd att starta med..Där ska CD enheten vara första startalternativet och sedan hårddisken som alternativ två.

2. Problemet kan också vara att grabben inte har tryckt ner en valfri tangent direkt vid första skärmbilden för att aktivera start via CD'n (brukar stå längst ner på postscreen "press any key to start with CD").

Prova dessa enkla grejer innan ni tar till något annat.

Lycka till !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Ture!

Datorn står ju inställd med autostart inaktiverad, pga. när felmeddelandet skulle läsas, ska auto start aktiveras igen kanske??

Kan det påverka att man hamnar i "Felsäkert läge" för kommandotolken? (Låter lite dumt, men ändå!!)

Några fler goda ideer?

Tänkte/hoppades på lite flera förslag, så vi har lite att göra imorgon em el. kväll!

Så mer input, om möjligt!

Tack på förhand!

Mvh

Mats H

Hej igen Mats!

Den Autostart du tänker på nu och som jag nämde i ett av mina första svar har inte med detta & göra.

Som ni gjorde tidigare "Inaktivera automatisk omstart vid systemfel" Detta påverkar bara en registernyckel i Windows och vi använde detta bara för att ni skulle få tid till att läsa och se Blåskärmen som annars bara hade visat sig en kort stund innan datorn startar om igen.

För att välja vilken enhet som datorn ska starta med som t.ex CD, hårddisk, USB eller något annat, det väljer man innuti Bios och bios är datorns mest grundläggande inställningskonfiguration som man når omedelbart vid första startögonblicket och första skärmbilden som syns på skärmen då datorn startar. Oftast så får man snabbt trycka ner den tangent som visas också på skärmen längst ner i bilden.

Kan vara beroende på dator fabrikat olika tangenter som krävs som t.ex F2,F6, F11 eller liknande.

Vad just din dator efterfrågar står längst ner på skärmen under en kort stund, bäst & berätta också att den informationen om tangenten längst ner på skärmen kan försvinna om datorn startar upp och har en skiva i CD-läsaren (ta ut skivan först).

Kolla därefter start inställningen av enhetsvägar i Bios och var väldigt försiktiga då ni är inne bland dessa inställningar.

Man kan heller inte använda musen i Bios, utan får köra med upp och ned pilarna tillsammans med Escape och Enter tangenten.

Som grundinställning så ska de flesta datorer vara levererade med en inställning som säger att CD enheten är det första startalternativet.

Har ni aldrig varit inne i Bios och ändrat dessa inställningar så tror inte jag att ni behöver oroa er för Bios ifråga om start med CD-skiva.

Då skall de fungera från början.

Kolla istället på skärmen då datorn startar och då CD-skivan är i, om ni kan se texten "press any key" och då tryck ner en valfri tangent så borde CD'n starta och filer sätter igång och blir lästa med ett himmla rassel. Går inte att missa!

När väl CD-skivan har startat och man följer vad som händer på skärmen så ska man efter någon minut få en fråga på skärmen, och det är då man ska trycka ner "R" för att reparera installationen via Återställningskonsolen och därefter följer ni bara inlägget jag skrev tidigare.

Det ordnar sig!

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå Mats!

Önskar er en trevlig helg ni också :) Då man startar med Xp-skivan..Brukar stå längst ner på skärmen då man startar upp datorn..

"press any key to start with CD" eller något liknande. Därefter ska installations CD'n starta igång och precis som du skrev så väljer man att trycka ner tangent R för att komma till Återställningskonsolen som den kallas för

(rätt så lik den komandotolken som man jobbar med inne Windows)..

Kanske ska säga också att den kommandotolken som egentligen heter Återställningskonsolen, den har begränsningar jämfört med den vanliga kommandotolken i Windows och fungerar lite annorlunda. Hur som helst, så är det bara att välja vilken partition som man vill logga in på när Återställningkonsolen startar och därefter skriver man in sitt administratörslösenord (om man har något) I annat fall trycker man bara Enter för att komma vidare. Om ni lyckas komma in i partitionen via konsolen så kör ni bara kommandot "Fixboot", därefter ska en bekräftelse dyka upp på skärmen om allt gick bra och annars är det bara att följa beskrivningar och frågor som kommer.

Behöver man mer information i konsolen så skriv kommandot efterföljt av ett mellanslag och ordet help eller mellanslag och /?

För att komma ur och starta om skriv exit eller tryck Escape tror jag också fungerar.

När jag läser inläggen här i tråden ser de ut som att ni inte lyckas hamna på CD'n vid starten, utan hamnar i de Avancerade startalternativen där bland annat "Felsäkert läge" ligger :huh:

För att råda bot på detta finns två alternativ:

1. kontrollera i Bios vad som datorn är inställd att starta med..Där ska CD enheten vara första startalternativet och sedan hårddisken som alternativ två.

2. Problemet kan också vara att grabben inte har tryckt ner en valfri tangent direkt vid första skärmbilden för att aktivera start via CD'n (brukar stå längst ner på postscreen "press any key to start with CD").

Prova dessa enkla grejer innan ni tar till något annat.

Lycka till !

Hej här på nattkröken!

Ett frågetecken bara, autostart inaktiverat, bör det återställas?

TACK FÖR DETTA!

Naturligtvis har han inte tryckt "på valfri tangent"!

Kommer att prövas under morgondagen!!

Hoppas!

Lyckas detta ska jag plocka fram min 12 år gamla DELL ur garderoben! Y2K, och fixa igång den igen!

TACK ALLA som bidrar!

Mvh

Mats

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej här på nattkröken!

Ett frågetecken bara, autostart inaktiverat, bör det återställas?

TACK FÖR DETTA!

Naturligtvis har han inte tryckt "på valfri tangent"!

Kommer att prövas under morgondagen!!

Hoppas!

Lyckas detta ska jag plocka fram min 12 år gamla DELL ur garderoben! Y2K, och fixa igång den igen!

TACK ALLA som bidrar!

Mvh

Mats

Hej!

Inget & oroa sig över, detta går lätt att ändra tillbaka om man vill när man väl är inne i Windows igen.

Hittas i Systemegenskaper och det är bara en liten bock i en ruta som gäller om man vill ha det, annars så fungerar datorn bra även utan detta.

Hoppas allt löser sig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Inget & oroa sig över, detta går lätt att ändra tillbaka om man vill när man väl är inne i Windows igen.

Hittas i Systemegenskaper och det är bara en liten bock i en ruta som gäller om man vill ha det, annars så fungerar datorn bra även utan detta.

Hoppas allt löser sig!

OK! Noterat!

Det är segt att sitta 55 mil undan, och inte vara på plats!

Men vi kör detta imorgon på dagen, jag kommer igen med svar på hur allt gått!

Mvh o Tack igen!

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...