Gå till innehåll

Diskdefragmenteraren?


Pippi

Recommended Posts

Av någon anledning så "försvinner" diskdefragmenteraren på så sätt att jag inte kan öppna den när jag klickar på den i startfältet. Det här har hänt några gånger nu under en period när jag haft mycket problem med diverse uppdateringar som gjort att jag måste systemåterställa datorn efter "krascher".

Hur gör jag för att aktivera diskdegragmenteraren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har varit en del problem med att vissa fönster stängs direkt men detta är inte nödvändigtvis fallet här.

När du startar diskdefragmenteraren, händer det något över huvud taget, något felmeddelande? Om du startar Aktivitetshanteraren genom att trycka Ctrl+Shift+Esc ser du då att defrag-processen startas och fortsätter att köras eller dyker den upp och försvinner lika fort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej! Den finns inte med i aktivetshanteraren alls.... inte ens i "början" för att sedan försvinna... Jag får inget felmeddelande när jag klickar på diskdefragementeraren i Startfältet, den öppnas helt enkelt inte alls, inget händer överhuvudtaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

allltså hur öppnar du diskfragmeneraren ?

Start -> Kör -> defrag ?

eller

Start -> Program -> tillbehör -> systemverktyg -> diskdefragmenteraren?

om du kör alt 1. prova:

Start -> Kör (skriv CMD sen OK)- > skriv defrag

alt

Start -> kör (skriv dfrgui.exe sen OK) fungerar något av dessa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skriv services.msc i startmenyns sökfält och tryck [Enter]. Kontrollera sedan att tjänsten "Task Scheduler" är startad och att startmetoden är satt till Automatisk. Utan denna tjänst fungerar inte defragmenteraren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skriv services.msc i startmenyns sökfält och tryck [Enter]. Kontrollera sedan att tjänsten "Task Scheduler" är startad och att startmetoden är satt till Automatisk. Utan denna tjänst fungerar inte defragmenteraren.

Japp, den tjänsten är satt på Automatisk, men det händer ändå inget när jag försöker starta.... :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

allltså hur öppnar du diskfragmeneraren ?

Start -> Kör -> defrag ?

eller

Start -> Program -> tillbehör -> systemverktyg -> diskdefragmenteraren?

om du kör alt 1. prova:

Start -> Kör (skriv CMD sen OK)- > skriv defrag

alt

Start -> kör (skriv dfrgui.exe sen OK) fungerar något av dessa?

Hmm.... svårt fall ;) Nu har jag provat med alla alternativen och inget händer... förutom när jag provade att skriva CMD i "kör". Då fick jag upp kommandotolken men sen händer det ändå inget när jag skriver defrag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så när du skriver defrag i kommandotolken så får du:

defrag är inte ett internt kommando, externt kommand, program eller kommandofil. ?

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...