Gå till innehåll

Ändra startmenyn


CGD

Recommended Posts

Gäst yassin_2999
Jag tycker att start menyn i både Vista och Windows är rätt dåliga så jag har för att vänja mig prövat Vista Start Menu, http://www.vistastartmenu.com/index.html, på min XP dator. Finns det fler sådana program?

Wow....det ser lovande ut. Jag gillade funktionen att meny-mappen för programmet kan användas direkt då den byter ut den till .EXE filen för just det programmet. Men för att få den funktionen måste man har PRO-versionen.

Tack för tipset :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att start menyn i både Vista och Windows är rätt dåliga

Jag antar att du menade Windows 7 och inte Windows generellt. Vet inga liknande program men kan istället tipsa om ett annat sätt att använda startmenyn i Windows 7 (tror den funkar likadant i Vista också).

Jag tyckte nämligen själv den nya startmenyn var nästan oanvändbar jämfört med XP. Allt skulle ju rymmas i en liten ruta, ingen överblick alls och man fick scrolla upp och ner som en tok för att nå det man sökte. Sedan lärde jag mig hur sökfunktionen fungerar och hur otroligt smidig den är och sedan dess saknar jag faktiskt inte XP's startmeny alls.

Om man t.ex vill nå kalkylatorn så istället för att bläddra sig fram till Start > All Programs > Accessories > Calculator, så kan man på tangentbordet trycka WINDOWS + C + A + ENTER så startar den.

Ju fler bokstäver man skriver desto fler träffar utesluts men ofta räcker det med 2-3 tecken för att det man söker ska hamna direkt överst i listan. Man kan naturligtvis även använda piltangenterna för att bläddra upp/ner bland träffarna. Bara det att man inte behöver sträcka sig efter musen sparar tid och belastning på kroppen.

Givetvis har jag förutom det även "klistrat fast" program jag använder oftast direkt på startmenyn samt nere på aktivitetsfältet så man kan nå dem snabbt med musen också. Men sådant man inte använder så ofta är sökfunktionen kanon till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...