Gå till innehåll

Konvertera filer till Movie Maker


norea

Recommended Posts

Jag har en ny digitalkamera som jag har filmat med. Formatet blir .mov och jag har har hållit kameran liggande så när jag spelar upp klippen i datorn ligger klippen ner. Jag har testat alla möjliga program för att vända filmen men inte lyckats. Nu har jag läst på nätet att man kan ändra med ´Windows Movikemaker men tyvärr läser inte det programmet .mov format. Nu har jag testat konvertera formatet i några olika program men hittar inget gratisprogram som inte ger ett vattenmärke.

Jag är sååå trött på detta, har suttit i dagar och mixtrat med detta. NÅgra tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har använt det några gånger. Vad som går fel i ditt fall vet jag ej. Om du skall redigera videon, kan Alla till avi, och videokodare mjpeg vara lämpligt. Movie Maker stöder nog inte mp4.

men det är väl bara att lägga till fil och målmapp? man behöver inte göra massa andra inställningar? hjälpen i programmet är väldigt fattig..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

norea!

Blev nyfiken, eftersom jag köpte en digital video HDD kamera. Panasonic SDR-H50 nyligen. Jag har än så länge, bara använt minneskortet och kört några snuttar film. Hittade detta om det kan vara av intresse.

http://www.fixya.com/support/t114263-rotat...took_vertically

jo, fast nu är problemet att moviemaker inte vill läsa .mov filer..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på dina inställningar… ;)

För bästa bildkvalitet i förhållande till filstorleken bör du använda kodaren AVC (H.264), och sedan ställa in lämpligt dataflöde. 2-passkodning är också att rekommendera, men tar förstås längre tid. Vad som är lämpligt dataflöde beror på upplösning (bildstorlek) och antal bilder per sekund.

Att konvertera från ett ”förstörande” format till ett annat påverkar alltid kvaliteten, så du bör konvertera till ett något högre dataflöde än originalet har, även om du väljer en högeffektiv kodare som AVC.

Och spar dina originalfiler…!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men egentligen vill du väl slippa omkodning/konvertering? Du vill bara öppna, rotera och spara, utan kvalitetsförlust?

Det är möjligt, men jag vet inte om det kan göras med gratisprogram…

Med QuickTime Pro, gör såhär:

Öppna filmfilen, gå till Fönster, Visa filmens egenskaper (eller tryck Ctrl+J), markera Video-spår, öppna fliken Visuella inställningar, tryck på lämplig rotera-knapp. Stäng den rutan. Arkiv, Spara. Klart!

275 kr. vill Apple ha för att låsa upp denna och andra Pro-funktioner i QuickTime. Mer information här: http://www.apple.com/se/quicktime/pro/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...