Gå till innehåll

En hel dag att uppgradera från Vista till Windows 7


Mats H

Recommended Posts

Dagens PC För Alla bjuder på följande påståenden!

Enligt Microsoft kan det i extrema fall ta nästan en hel dag att uppgradera från Vista till Windows 7.

De fall där den extremt långa installationstiden kan inträffa är om en användare har följande konfiguration:

Mer än 650 gigabyte med filer (dokument, musik och bilder) på hårddisken.

Fler än 40 program installerade.

Fler än 15 komponenter installerade.

Användaren har ändrat i standardinställningarna för Windows.

Datorn har mellan två till fyra gigabyte arbetsminne.

Processorn består av en AMD Athlon 64 X2 Dual Core på 2,6 gigahertz eller en Intel Core 2 Quad Q6600 på 2,4 gigahertz.

Den snabbaste installationen går på strax under 27 minuter om användaren har få filer och program installerade samt att datorn är av hög prestanda. En matris som visar de olika installationstiderna hittar du här: http://blogs.technet.com/chris_hernandez/a...erformance.aspx

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant matris i alla fall!

Mvh

Mats H

Man behöver nog inte vänta på att göra en uppgradering från Vista till Windows 7 för att behöva tillbringa en eller flera dagar för att få ordning på sitt system. Själv råkade jag ut för att min arbetshäst (Dell Optiplex 755 med 6 GB RAM Vista Ultimate 32 och ungefär 1,5 TB hårdiskar) rapporterade att systemet inte hittade hårddisk 1. Jag TROR att det det hela kommer att lösa sig när jag lagt på drivrutinen för SEAGATE-hårddisken (felet är känt och ligger uppe på Dells supportsidor med lösning) men just nu har jag problem med att klura ut hur jag skall kunna starta systemet för att kunna lägg ain drivrutinen och köra den exikverbara filen. Reparera Vista och köra inre diagnostik (Pre-boot diagnostics) har inte hjälpt utan jag är i samma läge hela tiden. Felsäkert läge kommer jag inte till.

Jag funderar på att plocka ut hårddisken och koppla den externt till en annan dator för att på så sätt kunna lägga över drivrutinen och sedan sätta in den igen. 1. Tycker ni detta är en lämplig väg? Datorn SKALL över till Windows 7 (64 bit från 32 bit) och just nu är väl ett lämpligt tillfälle att byta men jag vill få mig en del saker med Easy Transfer innan jag gör bytet och jag vill helst inte bli tvungen att köpa en ny hårddisk. Jag tror också att uppdateringarna fungerat åtminstone fram till lördag morse så att om jag måste göra en återläggning så har jag i allafall en aktuell image men då är ju naturligtvis frågan 2. kan det problem som orsakade att systemet slutligen inte "hittade" hårddisken finnas med i imagen i backupen och skulle dyka upp igen när man gjorde en återstart?

Kanske det här skulle ligga under Vista frågor men det kanske är lika intressant för Windows 7?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte säker på om det går, men har du provat att göra en reparation av systemet för att på så sätt lägga till drivrutinen?

Jo, jag har kört reparera två gånger med samma dåliga resultat - kommit en bit men inte helt fram. DVS Vista startar inte för att systemet inte hittar disk 1.

Redigerad av perbear
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får du inte möjligheten att trycka F6.. har jag för mig, innan du börjar reparationen?

Då kommer du att kunna lägga till de drivrutiner du behöver.

Skall kolla men F6 har jag inte sett F2 för Setup, F1 för Continue och F5 för inre diagnostik vid omstarten och ej heller någon F6 när jag är inne i installationsskivan utan där finns Repair och Install now.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om problemet är att drivrutinen ska installeras så kan du göra det genom att boota upp exempelvis med WinPe som finns i WAIK http://www.microsoft.com/downloads/details...;displaylang=en och därifrån köra kommandot "pnputil" som används för att installera drivrutiner på en dator via command line.

Annars kan man trycka Shift+F10 under exempelvis installationen av Windows och köra "drvload"-kommandot för att ladda nätverksdrivrutiner eller storagedrivrutiner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om problemet är att drivrutinen ska installeras så kan du göra det genom att boota upp exempelvis med WinPe som finns i WAIK

Tack för informationen. Jag tror jag har löst det men ändå inte. Problemet och svaret ligger i den frånvarande hårddisken 1. (Samma typ av Seagate som Disk 0 men med 750 GB). Så länge hårddisken FYSISKT satt i datorn så hindrade den på något sätt datorn att boota på rätt sätt. När jag tar bort den så klagar den på saknad hårddisk men man kan trycka F1 för Continue och sedan startar den. Problemet tycks ha uppstått under helgen för backupen misslyckades och rapporterade just att en hårddisk saknades.

JAg försökte koppla den till en USB-kabel för IDE/SATA diskar och på så vis se om informationen finns kvar men USB-porten reagerar inte. I värsta fall så är det alltså själva HÅRDDISKEN som är paj (trots att den snurrar och har sig vid sidan om tangentbordet.) Får testa med en ny hårddisk imorgon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för informationen. Jag tror jag har löst det men ändå inte.

:angry: Varför skall det enklaste vara det riktiga? Hoppas att ni som genomskådade mitt problem med en gång fick er ett glatt skratt :D För naturligtvis är det så att jag har en död hårddisk. RIP!!!! Hört talas om det men aldrig upplevt det på nära håll tidigare (trots att jag sysslat med datorer sedan tidigt 1980-tal).

Nu måste jag undersöka om hårddisken kan gå under Seagates garanti så att jag får tillbaka en helt ny.

Men som konklusion så kan man ju säga att det är inte bara en viss systemkonfiguration som kan göra att en migrering tar lång tid. Oftast är det väl de där allmänna, förtretliga småsakerna som dyker upp och som man egentligen vet vad de är och hur man skall avhjälpa men där det inträffar hjärnsläpp, som hindrar en snabb installation/migration. Eftersom jag aldrig är ledig under dagtid så tar en grundinstallation alltid en hel kväll för mig oberoende om det är ren eller migrering - aldrig några 22 minuter.

Än en gång tack till alla som gav värdefulla ledtrådar om att ladda in drivrutiner vid uppstart/reparation. Ursäkta Mats H, för att jag störde din tanke och tråd när jag la ut mina funderingar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...