Gå till innehåll

Recovery fungerar inte om man glömt sitt password


Ellech

Recommended Posts

Har länge kört Vista och använt photo recognition. Därför har jag också glömt bort mitt lösenord. Datorn kraschade igår och jag kan inte få recovery skivan att starta utan mitt password. Som jag för övrigt har försökt otaliga varianter på. Är det någon där ute som har ett tips på hur jag får igång recoveryCD?

Ellech

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har länge kört Vista och använt photo recognition. Därför har jag också glömt bort mitt lösenord. Datorn kraschade igår och jag kan inte få recovery skivan att starta utan mitt password. Som jag för övrigt har försökt otaliga varianter på. Är det någon där ute som har ett tips på hur jag får igång recoveryCD?

Ellech

har du just nu någon möjlighet att starta din vista, för isåfall kan du göra "password reset disk" http://pcsupport.about.com/od/windowsvista...vistapwdisk.htm

hittade en liten länk i arkivet som kanske kan hjälpa dig "har dock EJ testat själv" notera raden Locksmith: reset a password (without knowing the administrator’s password)

http://4sysops.com/archives/how-to-recover...covery-toolset/

mvh

boxxen

Redigerad av boxxen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har du just nu någon möjlighet att starta din vista, för isåfall kan du göra "password reset disk" http://pcsupport.about.com/od/windowsvista...vistapwdisk.htm

hittade en liten länk i arkivet som kanske kan hjälpa dig "har dock EJ testat själv" notera raden Locksmith: reset a password (without knowing the administrators password)

http://4sysops.com/archives/how-to-recover...covery-toolset/

mvh

boxxen

Det är lite svårt eftersom recovery skivan sitter i datorn. Kan man komma runt detta på något sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Cecilias inlägg, ladda ner och bränna ut ntpasswd skivan, boota på den och ta bort lösnenordet.

och byt till recovery igen och kör den, och då borde det gå utan problem eftersom lösenordet är borta :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Cecilias inlägg, ladda ner och bränna ut ntpasswd skivan, boota på den och ta bort lösnenordet.

och byt till recovery igen och kör den, och då borde det gå utan problem eftersom lösenordet är borta :)

Ledsen att jag inte skrivit. varit bortrest nästan en vecka

När menar du att jag ska boota skivan. Det fungerar inte att boota den när jag blir ombedd om password. Inte heller innan jag sätter igång. Vad är din bästa gissning?

Ellech

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är meningen att du ska starta datorn från skivan med ntpasswd. Om datorn inte kan starta från den skivan misstänker jag att du har bränt skivan på fel sätt. Den ska brännas som avbild/image.

Med skivan så skriver du över lösenordet som finns på hårddisken till något som du kan komma ihåg. När du sedan startar datorn från recovery-skivan så kan du ju nu lösenordet som behövs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ledsen att jag inte skrivit. varit bortrest nästan en vecka

När menar du att jag ska boota skivan. Det fungerar inte att boota den när jag blir ombedd om password. Inte heller innan jag sätter igång. Vad är din bästa gissning?

Ellech

Jag misstänker att du har någon mer udda lösning för inloggning, eftersom du inte kan boota från skiva?? Du kanske kan förklara vad det här "photo recognition" är för något till att börja med!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag misstänker att du har någon mer udda lösning för inloggning, eftersom du inte kan boota från skiva?? Du kanske kan förklara vad det här "photo recognition" är för något till att börja med!

Ja istället för att skriva in mitt användar och lösenord "ser datorn" på mig genom kameran. Känner den igen mig slipper jag skriva lösenordet

Ellech

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja istället för att skriva in mitt användar och lösenord "ser datorn" på mig genom kameran. Känner den igen mig slipper jag skriva lösenordet

Ellech

Ok... nu vet jag inte exakt hur ett sådant system fungerar men om det är någon form av bios-inloggning, som gör att datorn kan boota först efter godkänd lösen, så kan du nog glömma att fixa detta utan lösenord. Möjligen skulle man kunna göra något om man flyttar disken till en annan maskin... men som sagt det är bara spekulationer, jag är för dåligt insatt i dylika säkerhetslösningar!

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...