Gå till innehåll

Klippa i Movie Maker


Jack Bauer

Recommended Posts

Har ett problem när jag skall klippa i en film i movie maker.

tror jag gjort rätt men tänkte dubbelkolla här om någon vet.

har en film som är 3 timmar och 28 minuter, och är i avi format.

jag vill klippa den i mitten för att den skall få plats på en dvd skiva.

har importerat den och lagt till den i tidslinjen.

men hur gör man om man vill klippa den vid t ex 2 timmar?

det är ju ett blått reglage och ett svart. låter man det blåa stå kvar vid 0, och man drar den svarta till 2 timmar hoppar det blåa reglaget dit som det svarta var.

eller skall man dra det blåa till 2 timmar och det svarta till slutet?

men du missar man väl början eller?

varför är det inte bara ett blått streck som man drar dit man vill klippa?

vad är de båda till för??

vill alltså ha del 1 på 2 timmar, och del 2 på 1 timme och 28 minuter.

förklara enkelt tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

60 läsare av ämnet,och inget svar.

talar väl sitt tydliga språk.

mmm, det är ingen som använder Movie Maker? :)

Det är väl bara att göra en backup på filmen och prova det du beskriver? Går det så går det.

Jag har ingen erfarenhet av det där men en snabb googling på how to split avi files visade att det finns massor av verktyg speciellt för just det ändamålet, både gratis och trial versioner. Av screenshoten att döma verkade de överlag inte särskilt komplicerade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mmm, det är ingen som använder Movie Maker? :)

Det är väl bara att göra en backup på filmen och prova det du beskriver? Går det så går det.

Jag har ingen erfarenhet av det där men en snabb googling på how to split avi files visade att det finns massor av verktyg speciellt för just det ändamålet, både gratis och trial versioner. Av screenshoten att döma verkade de överlag inte särskilt komplicerade.

Problemen är flera, skall dra några.

Flyttar man över en vhs film till datorn med bästa kvalite, så blir filen drygt 11 Gb. Därmed försvinner möjligheten att bränna på DL skivor.

Aha, tänkte jag. man kan ju klippa i movie maker. detta fick jag till efter lite pillande. då visar det sig att filerna man klippt i movie maker och sparat, endast blir i movie makers egna format.

sedan visade det sig att filmen man hade flyttat över från videon till datorn,endast blir 3 gb när man sparar ner den i movie maker.

(denna process tar för övrigt 6 timmar, om man räknar bort de 5 timmar som det tar att läsa in filmen i datorn...)

iaf, när jag hade bränt ut filmen,som då blev till mpeg format, så kunde den inte spelas upp i min dvd spelare. den klarar endast avi,divx filer.

nu har jag iaf kommit igång med att konvertera filmerna från mpeg till divx. får spara dem på hårddisken o flytta över dem vid behov till usb minne eller en dvd skiva.

hur man än bär sig åt, så måste man konvertera till dvd, om man inte vill ha dem liggande på datorn. gör man det så är det ju rätt logiskt att filmerna förlorar i kvalite. har provat ett antal program för detta, alla med samma resultat.

ett tips till alla som funderar på att hålla på med video redigering. Det tar TID,samt ett ständigt pillande med filformat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har som sagt inte mycket erfarenhet kring detta men det intryck jag fått är att Movie Maker är ett extremt simpelt program. Kanske mer en leksak lämpad för kortare klippt från mobiltelefoner som ska publiceras på webben än ett kraftfullt verktyg att redigera hela DVD filmer med.

För att göra en DVD spelbar i en DVD-spelare måste du väl bränna den som DVD film. Alltså inte bara bränna ut en MPEG fil på en skiva om det var så du gjorde. DVD'n måste ha en viss struktur med lite andra filer/mappar också för att spelaren ska hantera den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har som sagt inte mycket erfarenhet kring detta men det intryck jag fått är att Movie Maker är ett extremt simpelt program. Kanske mer en leksak lämpad för kortare klippt från mobiltelefoner som ska publiceras på webben än ett kraftfullt verktyg att redigera hela DVD filmer med.

För att göra en DVD spelbar i en DVD-spelare måste du väl bränna den som DVD film. Alltså inte bara bränna ut en MPEG fil på en skiva om det var så du gjorde. DVD'n måste ha en viss struktur med lite andra filer/mappar också för att spelaren ska hantera den.

Tänker inte kommentera detta så mycket mer än att jag nu mer eller mindre lagt ner projektet.

För att syssla med videoredigering krävs det tydligen att man har en dator med mycket ram minne, samt helst en dual core processor eller bättre.

Som sagt, filmer blir för stora för att bränna på dvd, vad jag vet så finns det inte skivor som klarar 11 GB eller??....

Då måste du konvertera filmen till ett format så den får plats på en dvd skiva. därmed tappar filmen i kvalitet tyvärr.

man kan inte ha kvar kakan, och även äta den.

tycker jag dock har en relativt snabb dator, och den fungerar bra till 99 procent.

men när det kommer till videoredigering så går den på knäna.

hade vart kul att testa en dator med t ex dual core processor samt 3 eller 4 gb i ram minne.

håller just för tillfället på med att konvertera en 11 Gb mpeg film till divx, som min spelare klarar av att läsa.

satte igång programmet kl. 10 i förmiddags, och i skrivande stund är det 10 procent kvar...

efter att detta är klart,har ca 10 vhs band kvar, så kommer jag aldrig syssla med videoredigering igen....

tycker jag har bra tålamod , men detta är ju löjligt.

välkommen till datorernas underbara värld.

Redigerad av Jack Bauer
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...