Gå till innehåll

Nytt grafikkort


T@wo

Recommended Posts

Hej,

har tänkt att köpa ett nytt grafikkort och det jag undrar är om jag ska köpa ett till Nvidia Geforce 280 och köra i SLI med det jag har nu eller köpa ett nytt Nvidia Geforce 295?

Nvidia Geforce 280:

http://www.nvidia.com/object/product_geforce_gtx_280_us.html

Nvidia Geforce 295:

http://www.nvidia.com/object/product_geforce_gtx_295_us.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Tänk på att ett GTX 280 är stort i sig själv... att köra 2 stycken i SLI tar sin plats i datorn. För övrigt håller jag nog med om plånboken tillåter det. 2 GTX 280 borde ge bra mycket bättre prestanda.

Mange

Jo Nvidia GeForce GTX 280 är rätt stor ja men med en Thermaltake Xaser VI VG400BNS så har jag ingen platsbrist tror jag utan mer eko.

Men om jag köper ett till Nvidia GeForce GTX 280 måste det komma från samma tillverkare eller kan jag köpa ett nytt från en annan tillverkare och köra det i SLI?

Thermaltake Xaser VI VG400BNS:

http://www.thermaltakeusa.com/Product.aspx?C=1303&ID=1420

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är tänkt att kontakten till bryggan för SLI-kontakten ska sitta lika på alla kort. Som jag uppfattat det så är detta närmast en omöjlighet. Så vill du vara på den säkra sidan ska du absolut köpa 2 identiska kort från en och samma tillverkare.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är tänkt att kontakten till bryggan för SLI-kontakten ska sitta lika på alla kort. Som jag uppfattat det så är detta närmast en omöjlighet. Så vill du vara på den säkra sidan ska du absolut köpa 2 identiska kort från en och samma tillverkare.

Mange

Ok, blir väll att man satsar på en till Nvidia Geforce GTX 280 då. (=

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ytterligare en fråga då. Om jag nu köper ett till Nvidia GeForce GTX 280 och kör det i SLI med mitt andra kommer det då funka med alla spel att jag har 2GB minne eller kommer det bara funka med dom spelen som är konfigurerade för SLI?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste bara väcka en fråga, innan du köper ett till grafikkort.

Eftersom du kör 32 bitars os undra om du inte kommer förlora ramminne som inte kan adresseras om du adresserar så mycket grafikminne?

Någon som har bättre koll på detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste bara väcka en fråga, innan du köper ett till grafikkort.

Eftersom du kör 32 bitars os undra om du inte kommer förlora ramminne som inte kan adresseras om du adresserar så mycket grafikminne?

Någon som har bättre koll på detta?

Vet inte vart du har fått ifrån att jag kör med 32 bitars operativsystem men jag kanske har skrivit det någonstans? Kör i allafall med Windows Vista Ultimate 64 bitars.

Redigerad av T@wo
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte vart du har fått ifrån att jag kör med 32 bitars operativsystem men jag kanske har skrivit det någonstans? Kör i allafall med Windows Vista Ultimate 64 bitars.

ah sorry mitt fel!

Såg 3.16 i din signatur och tänkte aha 3.16 av 4 måste vara 32 bitars.

sorry

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ytterligare en fråga då. Om jag nu köper ett till Nvidia GeForce GTX 280 och kör det i SLI med mitt andra kommer det då funka med alla spel att jag har 2GB minne eller kommer det bara funka med dom spelen som är konfigurerade för SLI?

Nu skall jag ge mig in på en sak som jag inte har 100% koll på ;)

Men jag har för mig att alla din spel kommer att fungera, dock kommer du inte att märka någon skillnad i dom spel som inte är kofigurerade för SLI då dom bara "uppfattar" det ena kortet.

Ni som kan får gärna rätta mig om jag har fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu skall jag ge mig in på en sak som jag inte har 100% koll på ;)

Men jag har för mig att alla din spel kommer att fungera, dock kommer du inte att märka någon skillnad i dom spel som inte är kofigurerade för SLI då dom bara "uppfattar" det ena kortet.

Ni som kan får gärna rätta mig om jag har fel.

Hittade det här forumet:

http://hardforum.com/showthread.php?t=1257776

Som verkar styrka ditt påstående om att alla spel inte fungerar med SLI men att dom nya spelen gör det. Det kanske inte spelar någon större roll då jag klarar mig på 1GB från ena kortet till gamla spel och 2GB till dom nya spelen i SLI.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror nog du kommer klara det i alla fall ;)

Finns det verkligen något spel som behöver 1GB eller mer?

Jag har ett gamalt 8800 GTX med 320MB och har ännu inte hittat något spel som behöver mer minne..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror nog du kommer klara det i alla fall ;)

Finns det verkligen något spel som behöver 1GB eller mer?

Jag har ett gamalt 8800 GTX med 320MB och har ännu inte hittat något spel som behöver mer minne..

Ingen aning faktiskt men det fungerar säkert med lägre inställningar men om man till exempel vill köra Grand Theft Auto IV på max så krävs det nog mer än 320MB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...