PCGuiden Posted September 27, 2009 Share Posted September 27, 2009 I vista och xp kommer det upp en popupruta med val varför kommer den inte upp i Windows7 när man pluggar i pinnen Har man dessutom Portable apps installerat så kommer det alternativet också upp i XP och vista men inte i Windows7 Någon som vet eller har en fix för att den funktionen skall funka Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Japanmannen Posted September 29, 2009 Share Posted September 29, 2009 I vista och xp kommer det upp en popupruta med val varför kommer den inte upp i Windows7 när man pluggar i pinnen Control Panel/Kontrollpanelen (Klassisk vy) -> AutoPlay Är AutoPlay ibockat? Då jag stoppar i ett USB-minne, så poppar rutan med val upp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PCGuiden Posted September 29, 2009 Author Share Posted September 29, 2009 Control Panel/Kontrollpanelen (Klassisk vy) -> AutoPlayÄr AutoPlay ibockat? Då jag stoppar i ett USB-minne, så poppar rutan med val upp. Hur får man den att bli klassisk Märker nu att inte ens mina externa diskar kommer upp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Japanmannen Posted September 29, 2009 Share Posted September 29, 2009 Hur får man den att bli klassiskMärker nu att inte ens mina externa diskar kommer upp Skriv autoplay i Sök program... rutan då du klickar på Start-knappen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted September 29, 2009 Share Posted September 29, 2009 Säkerhetsfunktion, i Windows 7 RTM är autoplay för externt lagringsmedia inaktiverat som standard. Det kom även en patch som ger denna funktionalitet i XP och Vista. Flyttar tråden till Windows 7-forumet.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PCGuiden Posted September 29, 2009 Author Share Posted September 29, 2009 Hur aktiverar man det då?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted September 29, 2009 Share Posted September 29, 2009 Sök upp "AutoPlay" och kolla inställningarna där. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PCGuiden Posted September 29, 2009 Author Share Posted September 29, 2009 Kan det vara denna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted September 29, 2009 Share Posted September 29, 2009 Stämmer bra, frågan är vad du hittar längst ner i den dialogrutan, där ska det finnas möjlighet att ställa in beteendet för anslutna enheter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PCGuiden Posted September 29, 2009 Author Share Posted September 29, 2009 Resten av samma bild Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted September 29, 2009 Share Posted September 29, 2009 Ok, då kan det vara så att man inaktiverat detta utan att ge möjlighet att ha det aktiverat. Jag får titta på det närmare! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PCGuiden Posted September 30, 2009 Author Share Posted September 30, 2009 Det vore bra om du kollade det , tack så mycket Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LightningStrike Posted October 4, 2009 Share Posted October 4, 2009 Mina USB-minnen kommer inte upp i listan längst ner... det är kanske det som är meningen med denna "fix" men det borde vara upp till användaren att avgöra om man vill ha autorun på eller inte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PCGuiden Posted October 16, 2009 Author Share Posted October 16, 2009 Kom du fram till någon lösning på detta Stenis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted October 16, 2009 Share Posted October 16, 2009 Jag har inte något att testa med men sök upp och starta gpedit.msc i sökfältet i startmenyn och gå till Computer configuration > Administative templates > Windows components > AutoPlay policies och testa dig fram genom att justera värdena i dessa inställningar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted October 16, 2009 Share Posted October 16, 2009 (edited) Jag har inte något att testa med men sök upp och starta gpedit.msc i sökfältet i startmenyn och gå till Computer configuration > Administative templates > Windows components > AutoPlay policies och testa dig fram genom att justera värdena i dessa inställningar. Det går naturligtvis att laborera med dom värden du pekar på, men om jag inte minns fel så är just autoplay för usb devices, inaktiverat "by default" i W7...! Rätta mig gärna om jag har fel, men jag vill minnas att man gjorde någon ändring när det gäller just usb-minnen, för att förhindra "malware intrusion"... har för mig att man även patchade Vista på samma sätt? Edit: Orkar inte kolla jag heller, eftersom stänga av autoplay ligger på "top 5" på min todolist! Edited October 16, 2009 by e-son Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Japanmannen Posted October 17, 2009 Share Posted October 17, 2009 men om jag inte minns fel så är just autoplay för usb devices, inaktiverat "by default" i W7...! Rätta mig gärna om jag har fel, men jag vill minnas att man gjorde någon ändring när det gäller just usb-minnen, för att förhindra "malware intrusion"... har för mig att man även patchade Vista på samma sätt? Inte inaktiverat i de två versioner, Ultimate och Enterprise, som jag använder, utan AutoPlay är aktiverat. För mig ligger vanligtvis 'inaktivera AutoPlay' bland de 10 på att-göra-listan direkt efter en installation, men har alltså inte gjort det i Windows 7. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted October 17, 2009 Share Posted October 17, 2009 Inte inaktiverat i de två versioner, Ultimate och Enterprise, som jag använder, utan AutoPlay är aktiverat. Ok... då minns jag fel alltså... men något var det man ändrade i autoplay-funktionen, Kan inte komma på vad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted October 17, 2009 Share Posted October 17, 2009 Det som inaktiverats i Windows 7 (och XP och Vista) är att inget körs igång automatiskt som det kunde göra tidigare, om man pluggar in en USB-pinne. Däremot kan man fortfarande starta saker manuellt, därför tänkte jag att det eventuellt går att aktivera funktionaliteten som var tidigare men jag gissar att det inte går (vilket inte är så konstigt eftersom det är en säkerhetsrisk) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts