Gå till innehåll

Avinstallera Windows 7


Strömma

Recommended Posts

Hej

Jag har installerat win 7 på min bärbara dator. Jag installerade på en tom och nyformaterad hårddisk, och installationen fungerade bra, så även win 7 efteråt. Tyvärr kan jag inte köra det och synka i nuläget på arbetet då våra updates och virusskydd inte klarar win 7, så jag blev tvungen att gå tillbaka till win xp, vilket inte längre fungerar att installera...

Jag har provat det mesta, men alla försök har slutat med blåskärm, och det verkar som win 7 låser något del på disken eller i mbr som gör att det hela fallerar i slutänden. Jag har bootat på Partition Magiq och tagit bort samtliga partioner utan resultat. På tips från vår it-enhet ombads jag göra så ytterliggare ännu en gång och då skapa två nya ntfs partitioner att sedan installera på, vilket fungerade så tillvida att jag fick två partitioner men inte kunde installera iaf.

Vi har på jobbet möjlighet att installera via nätverket och där dra ned en relativt låst image, vilket används på datorer med flera olika användare på. Körde detta och fick en fungerande nedlåst installation, men eftersom min ska vara öppen så skulla jag då installera om den som vanligt därifrån med xp pro, vilket resulterade i en blåskärm till.

Det som händer är att den läser in installationen från skivan, vilket fungerar till den ska starta om första gången och för att börja installationen, då blir det blåskärm och den startar inte om alls. Jag har provat med ett flertal av våra xp skivor, installera direkt från partition 2 i den låsta nätinstallationen/imagen, från usb etc etc, inget fungerar. Lägger jag tillbaka win 7 fungerar den igen...

Ligger det något i mbr eller win 7 partitionen som ställer till det, och vad för program behöver jag i så fall för att bli av med det då Partition Magiq 8 inte klarar det?

Allmänna tips och förslag?

Tacksam för svar!

/Strömma

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu svarar jag inte hemifrån och har inte tillgång till all exakt info... men det var samma när Vista kom... för att sen gå tillbaka till XP. Det du ska göra är att starta med win7-skivan och välja Kommandotolken från skivan...

Under roten ska du skriva:

X:\Boot\bootsect.exe /nt52 C: /force

X ska naturligtvis ersättas med den bokstav som din dvd har.

Läs mer här: http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=18064

Står en del på forumet också om du letar. Det har tagits upp tidigare.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
Nu svarar jag inte hemifrån och har inte tillgång till all exakt info... men det var samma när Vista kom... för att sen gå tillbaka till XP. Det du ska göra är att starta med win7-skivan och välja Kommandotolken från skivan...

Under roten ska du skriva:

X:\Boot\bootsect.exe /nt52 C: /force

X ska naturligtvis ersättas med den bokstav som din dvd har.

Läs mer här: http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=18064

Står en del på forumet också om du letar. Det har tagits upp tidigare.

Mange

Ok, ska prova det. Tack!

Edit:

Hmm, skivan verkar inte fungera nu...

Är det bara att dra ned en ny från Microsoft och göra om proceduren då (den förra är tankad därifrån)?

Om det inte fungerar, finns det något program som klarar av att fixa problemet?

/Strömma

Redigerad av Strömma
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har läst någonstans att du kan göra detsamma med en XP-skiva. Du kan dock använda en Vistaskiva även om det är W7-partitionen du vill bli av med. Det viktigaste är att du kommer åt en kommandotolk. Själv har jag dock inte provat med XP-skivan...

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligen bara SATA-drivrutiner som ställer till det. Kolla om du kan hitta någon sata inställning i bios, sätt då den till Compatibility eller IDE.
Varför ändra inställningarna för det när dom står på default, och har gjort hela tiden, vilket har fungerat och ska fungera vid en ominstallation med utgår jag ifrån?

Har ju dessutom SATA, så att ändra till IDE verkar ju rätt dumt eller?

/Strömma

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har installerat win 7 på min bärbara dator. Jag installerade på en tom och nyformaterad hårddisk, och installationen fungerade bra, så även win 7 efteråt. Tyvärr kan jag inte köra det och synka i nuläget på arbetet då våra updates och virusskydd inte klarar win 7, så jag blev tvungen att gå tillbaka till win xp, vilket inte längre fungerar att installera...

Jag har provat det mesta, men alla försök har slutat med blåskärm, och det verkar som win 7 låser något del på disken eller i mbr som gör att det hela fallerar i slutänden. Jag har bootat på Partition Magiq och tagit bort samtliga partioner utan resultat. På tips från vår it-enhet ombads jag göra så ytterliggare ännu en gång och då skapa två nya ntfs partitioner att sedan installera på, vilket fungerade så tillvida att jag fick två partitioner men inte kunde installera iaf.

Vi har på jobbet möjlighet att installera via nätverket och där dra ned en relativt låst image, vilket används på datorer med flera olika användare på. Körde detta och fick en fungerande nedlåst installation, men eftersom min ska vara öppen så skulla jag då installera om den som vanligt därifrån med xp pro, vilket resulterade i en blåskärm till.

Det som händer är att den läser in installationen från skivan, vilket fungerar till den ska starta om första gången och för att börja installationen, då blir det blåskärm och den startar inte om alls. Jag har provat med ett flertal av våra xp skivor, installera direkt från partition 2 i den låsta nätinstallationen/imagen, från usb etc etc, inget fungerar. Lägger jag tillbaka win 7 fungerar den igen...

Ligger det något i mbr eller win 7 partitionen som ställer till det, och vad för program behöver jag i så fall för att bli av med det då Partition Magiq 8 inte klarar det?

Allmänna tips och förslag?

Tacksam för svar!

/Strömma

Hej du har problem med antivirus mjukvara som är inte skapat for Windows 7 , ska du installera gammalt system på grund av det eller kanske köpa nytt antivirus program eller ladda när Microsoft gratis version som är rätt bra .

Kolla länken

http://www.microsoft.com/Security_Essentials/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej du har problem med antivirus mjukvara som är inte skapat for Windows 7 , ska du installera gammalt system på grund av det eller kanske köpa nytt antivirus program eller ladda när Microsoft gratis version som är rätt bra .

Kolla länken

http://www.microsoft.com/Security_Essentials/

Läs frågan i översta inlägget. Detta handlar om att försöka formattera håddisken för att gå tillbaka till XP. Strömma skriver att han formatterat OCH partionerat om hårddisken.

Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa det här, starta upp på XP-skivan, välj att reparera XP, starta komandotolken skriv

bootrec.exe /fixmbr enter

efter det skriv

bootrec.exe /fixboot enter

Installera XP

Detta funkade när jag återgick från W7 till XP.

Lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har installerat win 7 på min bärbara dator. Jag installerade på en tom och nyformaterad hårddisk, och installationen fungerade bra, så även win 7 efteråt. Tyvärr kan jag inte köra det och synka i nuläget på arbetet då våra updates och virusskydd inte klarar win 7, så jag blev tvungen att gå tillbaka till win xp, vilket inte längre fungerar att installera...

Problemet har börjat här

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har installerat win 7 på min bärbara dator. Jag installerade på en tom och nyformaterad hårddisk, och installationen fungerade bra, så även win 7 efteråt. Tyvärr kan jag inte köra det och synka i nuläget på arbetet då våra updates och virusskydd inte klarar win 7, så jag blev tvungen att gå tillbaka till win xp, vilket inte längre fungerar att installera...

Problemet har börjat här

Är inte problemet att XP och W7 har helt olika mbr:er???????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför ändra inställningarna för det när dom står på default, och har gjort hela tiden, vilket har fungerat och ska fungera vid en ominstallation med utgår jag ifrån?

Har ju dessutom SATA, så att ändra till IDE verkar ju rätt dumt eller?

/Strömma

Windows xp skivorna har inte alltid sata drivrutinerna.

Så om du kör den i ide- eller compatiblity läge så ska du kunna installera windows xp utan strul.

Hur långt kommer du i installationen?

Får du blåskärmen före du ska välja om du ska trycka retur för installation eller R för reparaion?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...