Gå till innehåll

Webbradio problem...................


perk

Recommended Posts

Någon som vet hur jag ska få min webbradio (rix fm med flera) i Explorer att fungera.

Har aldrig fått den att fungera i min ganska nya dator med Vista, den har fungerat för mig i Firefox .

Men nu har den lagt av där med, så inte en sändning på någon kanal kan jag lyssna på :mellow: .

Förstod att det var några inställningar i win mediaplayer man skulle kolla, och där verkar det riktigt <_< .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade samma problem ett tag...(i Vista och Windows 7 RC) helt oförklarligt så slutade det att funka. Höll på att ge upp, men så installerade jag K-lite Codec Pack i ett annat ändamål och efter det funkade det. När samma problem dök upp i Windows 7 RC så gjorde jag samma och då funkade det också.

Värt att testa.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon speciell applikation använder jag mig veterligen inte av.

Får väl visa min okunnighet :unsure: , genom att tala om att jag inte ens vet vad en gadget är för någonting, så det kör jag nog inte med heller.

De webbradior jag mest lyssnar på är de som finns på Rixfms hemsida. Sedan är det Sveriges radios sändningar med. Det är väl bara svenska som jag lyssnar på.

Antar att det är genom Win mediaplayer

Men nu har jag väl provat en del andra med, dock lika tyst. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du fått är en .exe fil så du skall bara dubbelklicka på den och välja installera

Du skall inte använda något annat program

Något fel på uppladdningen / länken.

Filnamn:y1pajLYKXyHDr5IL_O8rNIzAS5aYuD0B2ptD2lcswWdtiDWtBBZY-fr3lJ9mhCtVShhNRcLlY_X7tFy8HEjy0a0hg

Storlek: 24,3 kB (24 898 byte)

Men vore trevligt om perk kunde komma med lite mera information och se om vi kunde lösa det ursprungliga problemet.

Vart lyssnar du på webbradio och hur?

Kan ju vara så att källorna ändrats och sidan du besöker inte uppdaterats, så återkom gärna med vmera information i detta ämne.

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej perk

Låter som associationerna (kopplingarna) mellan filer och program, att öppna dem med inte riktigt stämmer.

Om det inte går att starta installationen genom att dubbelklicka på filen så besök gärna tråden i länken härunder.

Har du tur kanske en sådan reparation även kan väcka liv i webbradion på datorn :)

Bra tipps om hur du återställer fil-associationer i registret

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte vad du menar si3rra med vart och hur jag lyssna ;) r, så jag kan väl bara svara som jag gjorde i mitt tidigare inlägg.

De webbradior jag mest lyssnar på är de som finns på Rixfms hemsida. Sedan är det Sveriges radios sändningar med. Det är väl bara svenska som jag lyssnar på.

Antar att det är genom Win mediaplayer

Men nu har jag väl provat en del andra med, dock lika tyst.

Nu vet jag dock vad gadget är för något :) , och jag installerade en från en länk från SR:s sida för en tid sedan. Och den har ju fungerat utan att jag, behövt funderat på Explorer eller Firefox.

Men nu då alla webbradios slutade fungera med Firefox, så tystnade även den gadget radion

Har nu även provat Opptokoppters tips, dock med samma tystnad som tidigare.

:(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis det jag undrade, om du lyssnade via webbradio eller genom något program, men för att testa om du startar din Windows media Player, väljer Öppna url och klistrar in följande:

http://www.sr.se/webbradio/include/CreatePlaylist.asp?Type=live&Id=164&broadcastDate=&IsBlock=&AudioFormat=3&AvailableAudioFormats=2;3&IsBlock=

Hör du då SR p3?

alt

om du klistrar in

mms://wm-live.sr.se/SR-P3-High

Lyckas du ansluta då fast ljudet faller bort iaf?

Kan det ev vara så att ljudet är avstängt för Internet Explorer / Firefox alt. Windows Media Player i Volymkontrollen? (eftersom man i Vista kan stänga av ljudet baserat på program)

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kommer följande text:

Det går inte att spela upp filen på grund av att det angivna protokollet inte stöds. Om du angav en URL i dialogrutan Öppna URL försöker du med ett annat överföringsprotokoll (t.ex. "http:" eller "rtsp:").

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittar inte vart jag ska kunna installera om den :( , följde följande instruktion från Win. Men där finns inte Windows Media Player i listan till att avmarkera.

För att installera om Windows Media Player. Gör så här:

1. Klicka på Klassisk vy på Kontrollpanelen och dubbelklicka på Program och funktioner.

2. Klicka på Aktivera eller inaktivera Windows-funktioner och avmarkera kryssrutan Windows Media Player.

3. Slutför borttagningen genom att följa instruktionerna på skärmen.

4. Starta om datorn när Windows Media Player har tagits bort.

5. Hämta den senaste versionen av Windows Media Player

Provar jag med uppdateringen som finns att hämta, så gäller inte den för den här datorn får jag meddelande om under installationen. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får nog sitta och prata för mig själv i fortsättningen :unsure: , och glömma webbradion.

Nej men det känns så irriterande ;) när man inte får det att fungera, när man vet att det ska göra det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick du inte gadgeten att funka eller?

Du kan gå in på min sida på datorfixsidan finns en länk där man kan ladda ner en massa gadgetar och just den filen heter myRadio

post-9713-1256113074,7_thumb.jpg

Redigerad av PCGuiden
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej tyvärr PCGuiden gadgeterna fungerar heller inte, hade en som jag laddade ned från SR:s sida en gång som fungerade fram till att tystnade med Firefox också.

Nu har jag provat några från din sida, men det är lika tyst med dem.

:(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Följande kanske kan va till viss nytta :)

Här kommer en ledtråd, men sitter tyvärr just nu inte med ett svar till exakt tillvägagångsätt.

Troligen så ligger en del av orsaken i hur systemet är inställt i dess hänvisningar som jag nämde tidigare, området är ju ganska vidsträckt ifråga hur en dator ska tolka associationer och hur man ställer in varje del. I ditt fall så låter det som att protokollen som datorn använder med webbradion och strömmande ljud inte är rätt inställt eller helt enkelt saknas.

Går att komma åt merparten av dessa inställningarna ifrån utforskaren -> i menyn Verktyg -> Mappalternativ -> Filtyper

Inte ovanligt att mediaspelare kan ställa till ändringar i dessa inställningar om man skiftar mellan olika spelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har testat lite varianter för att se om det funkar innan jag ger några tips.

Prova att ladda ner VLC ( http://www.videolan.org/vlc/download-windows.html ) och installera den sedan öppnar du fliken Media och väljer Öppna Nätverksström och klistra in denna adress ----> "http://streamer1.xmc.se/favorit?MSWMExt=.asf" (utan citationstecken) välj sedan spela upp och klicka sedan på playknappen och du bör höra Guldkanalen 102,6 om allt funkar :)

/Starplus

Redigerad av starplus
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...