Gnaget2 Posted October 23, 2009 Share Posted October 23, 2009 Hej. Jag undrar om det i W7 är möjligt att byta fysisk lagringsplats på "mina dokument" så som man kunde i XP? Har fram till W7 släpptes kört XP och då hade jag "mina dokument" på en annan partition än systemdisken för att inte behöva fundera på att ta backup på dem vid nyinstallation av OS etc. Min fråga är om det även går att göra min W7? å hur gör jag i sådana fall tack på förhand Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted October 23, 2009 Share Posted October 23, 2009 Jodå... det går! Starta utforskaren och högerklicka på "Mina dokument"... under fliken "Plats", kan du Flytta...! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gnaget2 Posted October 23, 2009 Author Share Posted October 23, 2009 Jodå... det går! Starta utforskaren och högerklicka på "Mina dokument"... under fliken "Plats", kan du Flytta...! Ahh, det var ju en bit på vägen... ...men skulle vilja ha hela katalogen "username" som visas på skrivbordet så alla dokument, filer, sparade inställningar å savegames etc för program/spel hamnar på "säker" mark. är det möjligt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted October 23, 2009 Share Posted October 23, 2009 (edited) Ahh, det var ju en bit på vägen... ...men skulle vilja ha hela katalogen "username" som visas på skrivbordet så alla dokument, filer, sparade inställningar å savegames etc för program/spel hamnar på "säker" mark. är det möjligt? Misstänker att det inte är möjligt med HELA mappen på en gång... du blir nog tvungen att ta varje undermapp separat! Gå till startmenyn och öppna din kontomapp den vägen... så ser du all mappar under "Username"... därifrån kan du flytta dom du vill! Edited October 23, 2009 by e-son Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted October 23, 2009 Share Posted October 23, 2009 Precis som tidigare kan du endast flytta hela user-mappen till en annan partition genom att installera Windows 7 med en svarsfil där du specifikt pekar ut en annan partition att husera user-filerna. Annars blir det till att manuellt flytta var mapp för sig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gnaget2 Posted October 23, 2009 Author Share Posted October 23, 2009 Oki, tackar för infon... får nog bli en kompromiss i detta läget då :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
göte Posted October 23, 2009 Share Posted October 23, 2009 Misstänker att det inte är möjligt med HELA mappen på en gång... du blir nog tvungen att ta varje undermapp separat! Gå till startmenyn och öppna din kontomapp den vägen... så ser du all mappar under "Username"... därifrån kan du flytta dom du vill! Fattar inte varför Microsoft tagit bort en av de bästa funktionerna från XP /Göte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted October 23, 2009 Share Posted October 23, 2009 Fattar inte varför Microsoft tagit bort en av de bästa funktionerna från XP /Göte Det var samma sak i XP, där kan du också bara byta plats på enskilda mappar, inte hela c:\documents and settings\<användarnamn> som man skulle vilja ibland. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gnaget2 Posted October 26, 2009 Author Share Posted October 26, 2009 Skillnaden i XP är att där låg "min musik" "mina bilder" osv under "mina dokument" och man kunde flytta hela "mina dokument" till en ny plats. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
göte Posted October 26, 2009 Share Posted October 26, 2009 Precis som tidigare kan du endast flytta hela user-mappen till en annan partition genom att installera Windows 7 med en svarsfil där du specifikt pekar ut en annan partition att husera user-filerna. Annars blir det till att manuellt flytta var mapp för sig. ----och hur gör man detta då MVH Göte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted October 26, 2009 Share Posted October 26, 2009 ----och hur gör man detta då Ladda hem Windows Automated Installation Kit, http://www.microsoft.com/DOWNLOADS/details.aspx?familyid=696DD665-9F76-4177-A811-39C26D3B3B34&displaylang=en Kör sedan Windows System Image Manager och skapa en svarsfil. Lägg till Microsoft-Windows-Shell-Setup till oobeSystem och ändra ProfilesDirectory till där du vill lagra profilerna. Sedan sparar du svarsfilen och döper den till AutoUnattend.xml och lägger den i roten på ett USB-minne som du sätter i datorn. Kör sedan igång installationen från DVD (eller samma USB-minne) så kommer profilsökvägen att under installationen peka ut den nya sökvägen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rutan Posted November 8, 2009 Share Posted November 8, 2009 Ladda hem Windows Automated Installation Kit, http://www.microsoft.com/DOWNLOADS/details.aspx?familyid=696DD665-9F76-4177-A811-39C26D3B3B34&displaylang=en Kör sedan Windows System Image Manager och skapa en svarsfil. Lägg till Microsoft-Windows-Shell-Setup till oobeSystem och ändra ProfilesDirectory till där du vill lagra profilerna. Sedan sparar du svarsfilen och döper den till AutoUnattend.xml och lägger den i roten på ett USB-minne som du sätter i datorn. Kör sedan igång installationen från DVD (eller samma USB-minne) så kommer profilsökvägen att under installationen peka ut den nya sökvägen. Hej! Följer denna tråd med intresse då den beskriver exakt det jag vill göra. Ovanstående textmassa är dock över min förmåga i att förstå "how to do". Skall detta ex göras innan man lägger in OS på HDD? Vill ni vänligen beskriva detta förfarande i lite enklare termer! Tack på förhand! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted November 9, 2009 Share Posted November 9, 2009 Japp, detta görs alltså i samband med ny installation och det är inget jag rekommenderar gemene användare eftersom det är rätt meckigt att få det att fungera om man inte är van att skapa svarsfiler. Det enklaste sättet är att antingen flytta användarmapparna Dokument, Bilder osv en efter en eller ännu bättre användra bibliotek! Då kan du till Dokument lägga till en dokumentmapp på en annan partition och sedan sätta den som standard. Då behöver du inte flytta något alls. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts