Gå till innehåll

Flytta "personliga dokument" etc till annan partition


Gnaget2

Recommended Posts

Hej.

Jag undrar om det i W7 är möjligt att byta fysisk lagringsplats på "mina dokument" så som man kunde i XP?

Har fram till W7 släpptes kört XP och då hade jag "mina dokument" på en annan partition än systemdisken för att inte behöva fundera på att ta backup på dem vid nyinstallation av OS etc.

Min fråga är om det även går att göra min W7? å hur gör jag i sådana fall

tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå... det går! Starta utforskaren och högerklicka på "Mina dokument"... under fliken "Plats", kan du Flytta...!

Ahh, det var ju en bit på vägen...

...men skulle vilja ha hela katalogen "username" som visas på skrivbordet så alla dokument, filer, sparade inställningar å savegames etc för program/spel hamnar på "säker" mark. är det möjligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahh, det var ju en bit på vägen...

...men skulle vilja ha hela katalogen "username" som visas på skrivbordet så alla dokument, filer, sparade inställningar å savegames etc för program/spel hamnar på "säker" mark. är det möjligt?

Misstänker att det inte är möjligt med HELA mappen på en gång... du blir nog tvungen att ta varje undermapp separat!

Gå till startmenyn och öppna din kontomapp den vägen... så ser du all mappar under "Username"... därifrån kan du flytta dom du vill!

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Misstänker att det inte är möjligt med HELA mappen på en gång... du blir nog tvungen att ta varje undermapp separat!

Gå till startmenyn och öppna din kontomapp den vägen... så ser du all mappar under "Username"... därifrån kan du flytta dom du vill!

Fattar inte varför Microsoft tagit bort en av de bästa funktionerna från XP

/Göte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som tidigare kan du endast flytta hela user-mappen till en annan partition genom att installera Windows 7 med en svarsfil där du specifikt pekar ut en annan partition att husera user-filerna. Annars blir det till att manuellt flytta var mapp för sig.

----och hur gör man detta då

MVH

Göte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

----och hur gör man detta då

Ladda hem Windows Automated Installation Kit, http://www.microsoft.com/DOWNLOADS/details.aspx?familyid=696DD665-9F76-4177-A811-39C26D3B3B34&displaylang=en

Kör sedan Windows System Image Manager och skapa en svarsfil. Lägg till Microsoft-Windows-Shell-Setup till oobeSystem och ändra ProfilesDirectory till där du vill lagra profilerna.

Sedan sparar du svarsfilen och döper den till AutoUnattend.xml och lägger den i roten på ett USB-minne som du sätter i datorn. Kör sedan igång installationen från DVD (eller samma USB-minne) så kommer profilsökvägen att under installationen peka ut den nya sökvägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Ladda hem Windows Automated Installation Kit, http://www.microsoft.com/DOWNLOADS/details.aspx?familyid=696DD665-9F76-4177-A811-39C26D3B3B34&displaylang=en

Kör sedan Windows System Image Manager och skapa en svarsfil. Lägg till Microsoft-Windows-Shell-Setup till oobeSystem och ändra ProfilesDirectory till där du vill lagra profilerna.

Sedan sparar du svarsfilen och döper den till AutoUnattend.xml och lägger den i roten på ett USB-minne som du sätter i datorn. Kör sedan igång installationen från DVD (eller samma USB-minne) så kommer profilsökvägen att under installationen peka ut den nya sökvägen.

Hej!

Följer denna tråd med intresse då den beskriver exakt det jag vill göra.

Ovanstående textmassa är dock över min förmåga i att förstå "how to do". Skall detta ex göras innan man lägger in OS på HDD? Vill ni vänligen beskriva detta förfarande i lite enklare termer!

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, detta görs alltså i samband med ny installation och det är inget jag rekommenderar gemene användare eftersom det är rätt meckigt att få det att fungera om man inte är van att skapa svarsfiler. Det enklaste sättet är att antingen flytta användarmapparna Dokument, Bilder osv en efter en eller ännu bättre användra bibliotek! Då kan du till Dokument lägga till en dokumentmapp på en annan partition och sedan sätta den som standard. Då behöver du inte flytta något alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...