Gå till innehåll

W7 installationsproblem?


Hildur

Recommended Posts

Håller på att installera Windows 7. I början gick det smidigt men nu tycks det ha fastnat på

"Filer, inställningar och program installeras". Det är den femte och sista punkten på listan. Har stått stilla där i 14 timmar nu. Ska det ta så lång tid eller har installationen hängt sig?

I så fall vad ska jag göra? Någon som vet?

Datorn är ganska ny och jag har väl normalt med program installerade på den.

Har letat runt men har inte kunnat hitta något svar trots att det har skrivits mycket om Windows 7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av din beskrivning att döma kör du en uppgradering? Har du testat Windows 7 Upgrade Advisor innan uppgraderingen? Där får du besked om drivrutiner samt eventuella problem med program som du kört under ett tidigare system.

Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja... 14 timmar är nog inte normalt...

Själv hade jag provat en Hard Reset... alltså tvinga en omstart och se vad som händer. I värsta fall får du börja om. Om du blir tvungen att ominstallera så koppla ur all onödig utrustning. Då menar jag webbkameror, externa diskar osv...

Du har inte hamnat i det ökända 62% låsningen?

http://www.mydigitallife.info/2009/10/28/windows-7-installation-fails-and-hangs-at-62-when-upgrade-from-vista/

http://social.technet.microsoft.com/Forums/en/w7itproinstall/thread/e67ab25c-c533-42fe-b5b0-541ad8f2c168

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för att du tar dej tid Mange.

Då verkar det som om jag har två alternativ;

Stänga av datorn på strömbrytaren och starta igen och se vad som händer. Sedan börja om från början?

62% låsningen. Jag kan läsa dina bifogade länkar men förstår inte rent praktiskt hur jag skall göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för att du tar dej tid Mange.

Då verkar det som om jag har två alternativ;

Stänga av datorn på strömbrytaren och starta igen och se vad som händer. Sedan börja om från början?

62% låsningen. Jag kan läsa dina bifogade länkar men förstår inte rent praktiskt hur jag skall göra.

Nu vet jag inte vad som har gått fel hos dig, men oavsett vad, så skulle jag rekommendera en clean install. Om du överhuvudtaget får igång Vista igen, så är risken stor att samma problem upprepas. Du måste förstås ta backup på alla dina personliga filer, för att sedan lägga in dom manuellt i Windows 7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...