Gå till innehåll

Sortera i programmenyn?


Stim

Recommended Posts

Går det inte att sortera så att mapparna hamnar längst upp i programmenyn? Vill ha de högst upp som gammla goda tiden och ikonerna (som inte ligger i mappar) längst ner i listan.

Sedan så kanske det här är en bugg, då när jag avmarkerar "Sort all programs menu by name" så försvinner alla ikonerna (som inte ligger i mappar). Kommer dock fram när man klickat på någon mapp i programlistan.

post-8236-1258370709,88_thumb.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här ska man tydligen göra. Funkade när jag provade i alla fall.

1. Uncheck the item "Sort All Programs menu by name" by right clicking the Start Menu==> clicking Properties==>clicking Customize==>clearing the box of "Sort All Programs menu by name".

2. Open the Start Menu and select the program you want to reposition, then hold down the mouse by left click.

3. Drag the program up or down till you posit the program and you see a black line with the message "Move to Programs", then release the mouse.

Länk till hela diskussionen.

http://social.technet.microsoft.com/Forums/en/w7itproui/thread/01b952f7-83ff-41c6-9eaf-1f470aeb3759

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe ja det där vet jag med men jag tänkte automatiskt eller nåt så alla mappar hamnar överst samtidigt. Det där är manuellt flytta runt på mappar och ikoner vilket tar en massa tid och förmodligen belastar något på minnesresurser lite i onödan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väldigt märkligt också att så fort man avmarkerat "Sort all programs menu by name" så sorteras mapparna huller om buller. Saker som till exempel börjar på Q hamnar i mitten och saker som börjar på A först och någon annan mapp med också A efter någon mapp som börjar på Q osv.

Verkar ju hur knäppt som helst. Dock när jag kollade i Explorer, under Programs (C:\ProgramData\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs) så är det där sorterad som det ska, A-Ö och med mapparna först och ikonerna (som inte ligger i mappar) sist i listan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom singlemalt kommit med en fin lösning så glider jag iväg lite och ger en annan vinkel på det hela.

Vista och Win 7 startmenyn är helt enkelt inte tänkt att användas riktigt på samma sätt som XP's. Jag tyckte själv det var helkasst innan jag fattade hur man utnyttjar den.

Nu har jag Utforskaren, webbläsaren och mailprogrammet alltid tillgängligt direkt på aktivitetsfältet.

Utöver det har jag de ca 10 vanligaste programmen fastklistrade direkt på startmenyn.

Övrigt som jag använder sällan bläddrar jag mig sällan fram till i startmenyn utan jag använder den kraftfulla sökmotorn till det.

Tryck på WINDOWS knappen och skriv några bokstäver ur det du söker, t.ex not så dyker notepad upp, sedan är det bara att trycka ENTER för att starta det.

Alltså 5 tangenttryckningar, otroligt mycket snabbare än att bläddra i XP's startmeny.

Egentligen vet jag inte varför jag har de där 10 på startmenyn heller, det är nog mest av gammal vana, skulle gå snabbare att söka fram dem också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill man ha tillbaka den gamla XP-menyn så kan man göra så här.

http://www.howtogeek.com/howto/2227/get-the-classic-start-menu-in-windows-7/

jo visste detta är en jätte bra idé men jag använde denna program och den tröggade upp Windows7 ännu mer, synd att man ej kan ändra start program panelen via registry eller kontrollpanelen på Windows 7 utan att behöva använda program, eller går det kanske :) ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör så som med Quick Launch mappen här http://www.alltomxp.se/forum/index.php/topic/20081-windows-flip-3d/page__view__findpost__p__144478

Det är nog allra enklast, bara att du då använder "Start Menu eller "Programs" mappen istället.

För "Start Menu" mappen använd C:\ProgramData\Microsoft\Windows\Start Menu

För "Programs" mappen använd C:\ProgramData\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De trycker väl de är något. Sådär blir det mer eller mindre när konkurens haltar långt ifrån. När de dock börjar knappa in så tar det fart på dem och börjar göra lite seriösare system och tar småfel och irritationsmoment på högsta alvar.

Tills dess får man ta det hela med en nypa salt och med lite ro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...