Gå till innehåll

Trådlöst USB Näverkskort


Recommended Posts

Jag kör varje dator hemma trådlöst via router. Har en 30/30 uppkoppling som funkar klockrent... brukar ligga på en faktisk hastighet på 25/20 men det kan skilja en del.

I en av datorerna har jag uppkopplingen via ett Netgear USB-nätverkskort kopplat direkt på baksidan av datorn (stationär) och sedan via en 1 meter lång förlängning där USB-kortet sitter i en docka.

Min fråga nu är om det gör någon skillnad om jag kopplar mitt USB-närverkskort i en USB-hubb istället? Mitt sunda förnuft säger att det inte borde göra någon skillnad men ville ändå kolla erfarenheterna på forumet.

All USB-hårdvara är USB 2.0, även hubben jag tänkte använda.

// Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I hubben sitter en skrivare som aldrig är påslagen och en webbkamera som inte heller är påslagen speciellt ofta. Jo, testa är ju självklart men jag har kablar och hubb snyggt monterade och gömda bakom bordet... så det blir ett helt projekt att komma åt allt.

Kan man köra en USB-mus via en hubb? Tänkte om jag kunde byta plats på de båda.

Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan köra vad som helst genom hubben.... det är i princip inget annat än en skarvsladd/förlängningskabel! Vad gäller Webbkameran och skrivaren, så är det ju ett visst avstånd mellan själva maskinen och USB-hubben, så det skall inte kunna påverka nätverkskortet.... möjligen kan musens mottagare/sändare ha en viss påverkan på nätverkskortet, eftersom dom sitter så tätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah... musen jag använder är en lasermus med sladd. Jag står inte ut med trådlösa...hehe.

Du menar alltså att de eventuella störningar som kan uppstå INTE har med själva kopplingen att göra, utan störningar för att de är placerade för nära USB-nätverkskortet?

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah... musen jag använder är en lasermus med sladd. Jag står inte ut med trådlösa...hehe.

Du menar alltså att de eventuella störningar som kan uppstå INTE har med själva kopplingen att göra, utan störningar för att de är placerade för nära USB-nätverkskortet?

Mange

:lol: Lazermusmanneman :lol: Only a joke! :P

Redigerad av Sunshine
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar alltså att de eventuella störningar som kan uppstå INTE har med själva kopplingen att göra, utan störningar för att de är placerade för nära USB-nätverkskortet?

Precis... det är själva elektroniken som eventuellt kan skapa störande magnetfält.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda som kan vara problem med en usbhubb är att om du har för mycket saker kopplade till den och INTE har strömförsörjning annat än med USB från datorn så kan det blir strömproblem har jag märkt, så en usbhubb med strömförsörjning skulle jag nog satsa på...

Tjing nu skall jag snart på 40-års kalas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Teknikens under! Ju längre sträcka = mera förlust. 1000 mm kabel är som att starta en bil i 20° kyla. Så ju kortare kabel = mindre förlust. En kabel mellan dator och router på mellan 300 - 500 mm rekomenderas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...