Manneman Posted December 12, 2009 Share Posted December 12, 2009 Jag kör varje dator hemma trådlöst via router. Har en 30/30 uppkoppling som funkar klockrent... brukar ligga på en faktisk hastighet på 25/20 men det kan skilja en del. I en av datorerna har jag uppkopplingen via ett Netgear USB-nätverkskort kopplat direkt på baksidan av datorn (stationär) och sedan via en 1 meter lång förlängning där USB-kortet sitter i en docka. Min fråga nu är om det gör någon skillnad om jag kopplar mitt USB-närverkskort i en USB-hubb istället? Mitt sunda förnuft säger att det inte borde göra någon skillnad men ville ändå kolla erfarenheterna på forumet. All USB-hårdvara är USB 2.0, även hubben jag tänkte använda. // Mange Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted December 12, 2009 Share Posted December 12, 2009 Beror lite på vad du har mer i USB-hubben...viss utrustning kan ibland skapa störningar som kan påverka nätverkskortet. men det är väl bara att prova! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manneman Posted December 12, 2009 Author Share Posted December 12, 2009 I hubben sitter en skrivare som aldrig är påslagen och en webbkamera som inte heller är påslagen speciellt ofta. Jo, testa är ju självklart men jag har kablar och hubb snyggt monterade och gömda bakom bordet... så det blir ett helt projekt att komma åt allt. Kan man köra en USB-mus via en hubb? Tänkte om jag kunde byta plats på de båda. Manneman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted December 12, 2009 Share Posted December 12, 2009 Du kan köra vad som helst genom hubben.... det är i princip inget annat än en skarvsladd/förlängningskabel! Vad gäller Webbkameran och skrivaren, så är det ju ett visst avstånd mellan själva maskinen och USB-hubben, så det skall inte kunna påverka nätverkskortet.... möjligen kan musens mottagare/sändare ha en viss påverkan på nätverkskortet, eftersom dom sitter så tätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manneman Posted December 12, 2009 Author Share Posted December 12, 2009 Ah... musen jag använder är en lasermus med sladd. Jag står inte ut med trådlösa...hehe. Du menar alltså att de eventuella störningar som kan uppstå INTE har med själva kopplingen att göra, utan störningar för att de är placerade för nära USB-nätverkskortet? Mange Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sunshine Posted December 12, 2009 Share Posted December 12, 2009 (edited) Ah... musen jag använder är en lasermus med sladd. Jag står inte ut med trådlösa...hehe. Du menar alltså att de eventuella störningar som kan uppstå INTE har med själva kopplingen att göra, utan störningar för att de är placerade för nära USB-nätverkskortet? Mange Lazermusmanneman Only a joke! Edited December 12, 2009 by Sunshine Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted December 12, 2009 Share Posted December 12, 2009 Du menar alltså att de eventuella störningar som kan uppstå INTE har med själva kopplingen att göra, utan störningar för att de är placerade för nära USB-nätverkskortet? Precis... det är själva elektroniken som eventuellt kan skapa störande magnetfält. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manneman Posted December 12, 2009 Author Share Posted December 12, 2009 Lazermusmanneman Only a joke! Sunshine är på G idag... Tack, e-son, för hjälpen! // Manneman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sunshine Posted December 12, 2009 Share Posted December 12, 2009 Sunshine är på G idag... Tack, e-son, för hjälpen! // Manneman Hoppas DU tog det som ett (1) riktigt bra skämt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PCGuiden Posted December 12, 2009 Share Posted December 12, 2009 Det enda som kan vara problem med en usbhubb är att om du har för mycket saker kopplade till den och INTE har strömförsörjning annat än med USB från datorn så kan det blir strömproblem har jag märkt, så en usbhubb med strömförsörjning skulle jag nog satsa på... Tjing nu skall jag snart på 40-års kalas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manneman Posted December 12, 2009 Author Share Posted December 12, 2009 Min hubb har separat strömförsörjning. Jag har nu kopplat upp mitt USB-nätverkskort och hastigheten är lika som tidigare. Funkade hur bra som helst. // Manneman (eller ska jag skriva "Lazermusmanneman" ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sunshine Posted December 12, 2009 Share Posted December 12, 2009 Teknikens under! Ju längre sträcka = mera förlust. 1000 mm kabel är som att starta en bil i 20° kyla. Så ju kortare kabel = mindre förlust. En kabel mellan dator och router på mellan 300 - 500 mm rekomenderas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manneman Posted December 12, 2009 Author Share Posted December 12, 2009 En kabel mellan dator och router på mellan 300 - 500 mm rekomenderas. Router? Menar du USB-hubben då? Jag kör ju trådlöst via router, så det har det aldrig varit på tal om.... //Manneman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts