Gå till innehåll

Spotify och Pinnacle Soundbridge


carjoh

Recommended Posts

Hej!

Efter att ha teknat abonnemang med Telia fick vi Spotify i några månader gratis. Använder Pinnacle Soundbridge för att streama musiken från datorn. Vad jag förstått så skulle det kunna funka att även streama från spotifyn. Någon som vet, som testat? Hur gör man isåfall?

Mvh Carina

Redigerad av carjoh
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för länken JoWa. Har tittat på den, MEN det verkar svårt......Och någon har fått problem, som de i och för sig verkar fått rätt på, men de pratar termer som iallafall jag har svårt att förstå ( som vanlig hemmaanvändare). Jag tänkte jag ställer en fråga här och hör om någon har provat och hur de i så fall gick till väga. Man får alltid snabba svar och hjälp här!!!

Tack igen!

Mvh Carina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hej!

Vi ska streama via soundbridgen till stereon. Har två datorer. På den ena la vi in Jamcast, allt funkade direkt. Den enda nackdelen är att man inte ser info om låten som spelas. Sökte och hittade att det alternativet som Venoms skrivit om skulle tydligen ge denna info (dsound.dll. och dsbridge.ini i spotify-mappen).

Installerade det på andra datorn. DOCK står det att man "får ta ert egna interna IP på datorn som spelar spotify, behåll porten 8124", och i en annan guide "I din Soundbridge ersätter du localhost i url med ip-adressen till din pc du kör Spotify på, tex http://192.168.1.33:8124". Detta förstår jag inte. Var gör man det?

Tack för hjälpen!!

Mvh Carina

PS NU har jag fått rätt på det!!! JIPPI! Fick ställt in ip-adressen på soundbridgen, under internetradions snabbval. Nu spelar vi spotify, med låtinfo i soundbridgens fönster.

TACK ALLA!

Redigerad av carjoh
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Finns ett gammalt ordspråk som säger - man ska inte ropa hej förrän man är över ån. KLOKT!!

Som sagt. Vi har två datorer. På den bärbara med Vista fungerade detta alldeles utmärkt. Skrev mitt inlägg här och gick på lätta steg till nästa dator, med Windows 7. Hade klart för mig vilka filer som skulle in i spotify-mappen. Dock när jag la in lame_enc.dll, kom det ett meddelande, något om att internetsidan ( eller något liknande) kunde ta skada. Ska ärligt säga att jag tittade inte så noga, trodde att det var något av de där varningsfönsterna som dyker upp ibland. Tryckte avbryt, och när jag sedan kopierade över filen i spotifymappen gick det bra, ingen varning. Dock reagerade inte denna dator som den andra gjorde när jag startat upp, med en symbol i aktivitetsfältet. Skulle starta upp internet explorer och det tog lååååååång tid, på aktivitetshanteraren stod det att IE svarar ej, men sedan kom det igång efter lång väntan. Även nya flikar tog lång tid. Provade att starta om, mm. Men inget hjälpte. Tog bort filerna i spotifymappen, rensade i webbhistoriken - hjälpte inte. Gjorde en systemåterställning och då blev det som vanligt igen. IE fungerade som det skulle.

Är man inte så avancerad på det här med datorer så gör ju detta att man får hjärtklappning. Hjälp vad har jag gjort! Men det verkar ju nu som om datorn fungerar som det ska igen, utan programmen i Spotify-mappen. MEN nu undrar man ju - VAD hände? Vad är felet? Någon idé?

Mvh

Carina

(som snabbt kom ner på jorden igen, med skylten "du ska inte tro att du är något" om halsen!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...