Gå till innehåll

HDMI


nasarf

Recommended Posts

Hej,

Har ett problem jag inte blir klok på.

Problemet.

Har en medie-pc med tillhörade skärm i sovrummet, följande hårdvara sitter i den PCn.

Athlon x4 620

Gigabyte Ma 770 UD3

2x2GB Kingston HyperX

1 Western Digital BLUE disk 500GB

2st 1TB Western Digital Caviar Green diskar på 1TB st.

500W nätdel Antec Earthswatt

Geforce 210 grafikkort med 512MB ram HDMI, VGA och DVI ut, tror kortet är 64bits

Hursomhelst

mitt problem är att jag via hdmi är ansluten till LCD tv´n i vardagsrummet, det är en 37" budget skärm från andersson. I specifikationen för den skärmen står följande när det gäller upplösning av HDMI.

1080I 50Hz O

1080I 60Hz O

1080P 50Hz O

1080P 60Hz O

1080P 24 HZ O

Alltså skall LCD´n i vardagsrummet klara av 1080P i 60hz?

I sovrummet är medie-pcn även ansluten till en 24" samsung skärm som är ansluten via DVI, klarar samma upplösningar som LCDn i vardagsrummet.

När jag speglar en film eller har utökat skrivbordet och visar film i vardagsrumet, men ej i sovrummet så kommer det emellanåt ett par skakningar på LCDn i vardagsrummet, alltså bilden skakar till nästan går i slowmotion för att sen få normal hastighet efter ca 3-4 sekunder och så kan det upprepa sig enda upp till någon minut, sen försvinner det för kanske en halvtimma och sen återkommer det.

Tänkte aha det måste ha något med Hz att göra på upplösningen då? Så jag ändrade i NVIDIAS kontrollpanel upplösningen på LCD´n i vardagsrummet till 1080P 60Hz, där STENDOG bilden.

Ändrade då tillbaka till 1080i 24Hz Interleaved(tror jag det heter)

Men inte vill jag köra i 24Hz?

Hänger ni med på mitt bekymmer? Vore schysst om någon kunde leda mig i rätt spår här så jag inte felsöker något annat i onödan.

xpna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det står 1080i står det inte 24P eller hur står det exakt?

På Blue-ray filmer brukar det stå 1080/24 p vilket betyder 1080, som vanligt och 24 frames, som ger den bästa bilden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

I instruktionsboken står det exakt som jag skrev.

Här finns den, http://netonnet.se/Files/Items/130xxx/130093/ContentDocuments/A371FD_SE.pdf

Har inte missat något vad jag ser. Något som kanske spökar är att TVn inte klagar HDMI från PCn då? Står att jag ska ansluta PCn med d-sub 15 pinns kabel men vad är det, är det inte HDMI då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat detta...

HDMI PC Fullt läge (alternativ)

Om du önskar titta på PC-skärmen i HDMI-läge

genom att använda en extern anslutning, ska

alternativet HDMI PC FULLÄGE vara På för att

skärmens ratio ska justeras korrekt. Den kan

vara inaktiv i vissa resolutioner.

Och..

Notera : I vissa fall visas ej en signal på LCD-TV:n korrekt. Problemet kan vara en avvikelse från standarden på källutrustningen

(DVD, Set-top box, etc.). Om du upplever problem, kontakta din lokala återförsäljare och tillverkaren av utrustningen

Det kan betyda att du behöver ominstallera dina drivrutiner för grafikkortet.. värt att övervägas kanske

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

VENOM!

Anledningen till att jag inte kunde ändra till HDMI PC FULLÄGE PÅ innan var att jag inte stod med TVn i HDMI läget. :=) tänk att det skulle ta sådan tid att lista ut det (hade du inte påpekat detta hade jag nog inte fixat det)

Nu har jag även lyckats få upp Hzen till 50. Men var tvungen att ställa upp upplösningen först. Skakigheten har dock försvunnit men kan inte köra från datorn i 1920x1080 1080p. Lite trist, kanske en begränsning i grafikkortet då.

xpna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att du kommit en bit på väg iaf... själv har jag fortfarande min gamla tjockis... tills hon dör.

Men det funkar att Ps3'a och streama film och allt annan jox man kan hitta på med en gammal 32:a

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...