Gå till innehåll

Filer borta efter win7


tanja

Recommended Posts

Vi uppgraderade från vista till win7 men var inte nöjda då vi inte lyckades få in datorn i hemma nätverket så efter ca 2månader med win7 beslutade vi att återgå till vista. Vi flyttade över senast ändrade dokument och flyttade över hela mappen Bilder till en extern hårddisk. Därefter körde vi en fabriksåterställning på datorn. När vi sedan flyttade tillbaka bilderna upptäckte vi att de bilder som vi lade in under win7's tid är helt borta. Hur kan detta komma sig? Vid överflyttningen framgick det att det var dryga 10 000 objekt men nu hittar datorn dryga 9 700. Nackdelen i det hela är att jag klippte ut och klistrade in mappen. Skulle jag inte gjort detta skulle de ju ha kopierats till en backup mapp, men detta visste man ju inte. Trodde att allt försvann vid en fabriksåterställning. Som tur är hade vi hunnit framkalla en del av bilderna så lite minnen har man kvar av småttingarna.

Har någon annan råkat ut för detta eller kan någon förklara hur det hela kunde ske? Kan man själv återskapa de två mapparna som saknas med bilder? Ska man lämna in datorns disk får man betala ca 4000kr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Windows 7 ligger Mina bilder-mappen inte i Mina Dokument, utan får säkerhetskopieras separat liksom Mina filmer och Min musik.

Det som hänt är att kammeraprogramet koppierat nya bilder till mapp: Mina bilder.

Det finns program som kan rekonstuera raderade filer, om detta inte är överskrivet.

Detta gäller både hårddisken och kameraminnet.

Någon annan kan kanske hjälpa till att rekomendera program.

post-10656-1263561908,68_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det behöver inte alls vara så att det har försvunnit något... det kan vara rättigheter som ställt till det för dig.

Om som t.ex jag, har en mapp med "Barnfilm", som skapats i W7, och funkar jättebra där...

Startar XP- installationen, på samma dator fast annan disk, går till mappen "Barnfilm" och där finns inte något alls.. överhuvudtaget ingenting... kan man tro iaf.

Det är ett problem med rättigheter.

Lösningen är:

Proceduren är samma i vista...

Starta XP (i mitt fall), administratörsläge om det inte redan är gjort.

Högerklicka på mappen (barnfilm), välj Egenskaper -> Säkerhet.

I rutan "Grupp eller Användarnamn", ska det finnas "Autentiserade Användare", om inte, får du redigera lite och lägga till den.

Om den inte finns: Klicka "Redigera" och "Lägg Till".

I rutan som markören blinkar i, skriv: Autentiserade Användare, tryck: kontrollera namn, då ska det bli ett streck under "Autentiserade användare" som bekräftar att den finns.

Klicka OK, och spara/stäng ner alla rutor.

Starta om datorn, kontrollera att det finns något i mappen.

Om detta inte hjälper, hör av dig igen.

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns program som kan rekonstuera raderade filer, om detta inte är överskrivet.

Detta gäller både hårddisken och kameraminnet.

Någon annan kan kanske hjälpa till att rekomendera program.

Här är tre gratis filräddningsprogram som IDG har testat:

http://www.idg.se/2.1085/1.141401

Ibas rekommendation (återställer bara en fil gratis, men man kan se allt vad den kan återställa):

http://www.ibas.se/ontrack-datarecovery/easyrecovery/

Ett tips till på betalprogram:

http://www.idg.se/2.1085/1.205239/dataaterstallning-for-den-efterkloke

Men det är ju viktigt att inte använda den hårddisken något mer, för ju mer den används desto större sannolikhet att de filer man vill rädda blir överskrivna och därmed inte går att rädda. Flytta i stället över hårddisken till en annan dator som extra hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...