Gå till innehåll

Ominstallation av Win 7


dodoman

Recommended Posts

Hej

Jag skulle vilja ominstallera WIN 7 i dator 1

Helst skulle jag vilja göra det i en tom dator 1

Jag vill slippa att installationen skapar Win Old och vara "säker" på att inget gammalt kommer med.

Jag har tillgång till en Extern hårddisk, 1TB.

Och jag har också en dator 2 kopplad till routern. Kanske kan jag via dator 2 formatera dator 1 ?

Jag vore tacksam om någon kan ge mig en vägledning hur jag bäst går tillväga.

Hälsningar

dodoman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installera med skiva formatera disken med installations skivan innan installation.

Tack

Kanske någon kan tipsa om något bra sätt att partionera hårddisken.

Jag försöker hitta något "fiffigt" sätt att dela upp det hela.

Kanske

Win 7 på C:

och

resterande program på D: (eller vad den delan nu kan heta)

Hur födelar man utrymmet ? 50% på varje partition ?

Min hårddisk är på 160 GB

Hälsar

dodoman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gör du i installationen av win 7. När du ska välja på vilken hårdisk/partition du vill installera win 7 så finns det en "knapp" som heter enhetsallternativ (tror jag eller något liknande) till höger under rutan där du väljer hårdisk/partition.

Där kan du sen dela upp hårdisken i partitioner.

Men jag ser ingen mening med att installera program osv på D: utan ha D: som en backup eller lagring i så fall, där du sparar dina foton osv så slipper du krångla nästan gång du vill formatera om.

Tänk på att det är samma hårdisk bara, så pajjar hårdisken så skiter sig även D:

Program som installeras fungerar sällan efter en ny installation av windows, så bättre att du formaterar bort dom med och har dom på C: för du får ända installera om dom efter formatering.

Sen storleken på partitionen är en smaksak, ska du bara köra win 7 med office och lite program så räcker nog 40 gb långt.

Ska du dock installera spel som tex wow osv så bör du nog ha 100gb, bara wow tar väl en 40 gb eller något liknande.

Så det är lite beroende på vad du ska göra med datorn som bestämmer vilken storlek du vill ha på partitionerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gör du i installationen av win 7. När du ska välja på vilken hårdisk/partition du vill installera win 7 så finns det en "knapp" som heter enhetsallternativ (tror jag eller något liknande) till höger under rutan där du väljer hårdisk/partition.

Där kan du sen dela upp hårdisken i partitioner.

Men jag ser ingen mening med att installera program osv på D: utan ha D: som en backup eller lagring i så fall, där du sparar dina foton osv så slipper du krångla nästan gång du vill formatera om.

Tänk på att det är samma hårdisk bara, så pajjar hårdisken så skiter sig även D:

Program som installeras fungerar sällan efter en ny installation av windows, så bättre att du formaterar bort dom med och har dom på C: för du får ända installera om dom efter formatering.

Sen storleken på partitionen är en smaksak, ska du bara köra win 7 med office och lite program så räcker nog 40 gb långt.

Ska du dock installera spel som tex wow osv så bör du nog ha 100gb, bara wow tar väl en 40 gb eller något liknande.

Så det är lite beroende på vad du ska göra med datorn som bestämmer vilken storlek du vill ha på partitionerna.

Tackar

Jag tänker använda D: till att spara backuper för systemåterställning och som "arkiv" för bilder, dokument etc.

På C: tänkte jag ha Win 7 - installationen.

Jag tänkte också ha de andra programmen , som jag installerar, Firefox, Kaspersky etc, etc på D:

Men så hittar jag detta på http://www.proffs.nu/support/part.asp

Installera alla andra program som du vill använda. Det är viktigt att alla dessa program installeras på enhet C och att du först har genomfört ändringarna i punkterna 4 - 7. Kontrollera att du är nöjd med alla inställningar i Windows och andra program. Se till att alla drivrutiner fungerar.

Och det fattar jag inte. Jag tycker ju att programmen skall ligga på D: , så att de inte påverkas om jag skulle behöva göra en systemåterställning eller ominstallation av win 7.

Men det finns antagligen någon som kan förklara det för mig

Hoppas

dodoman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag sa tidigare, ingen mening med att ha dom på en annan partition.

Vid ett windows ras så måste du ändå installera om dom,

Använd D: till en backup och att spara sånt som du vill spara på.

Ifall windows skiter sig, av ett virus eller lite för mycket pill på fel saker :)

Då kan du bara blåsa om C: och så vet du att allt du vill spara ligger på D: utom fara för en formatering av C:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag sa tidigare, ingen mening med att ha dom på en annan partition.

Vid ett windows ras så måste du ändå installera om dom,

Använd D: till en backup och att spara sånt som du vill spara på.

Ifall windows skiter sig, av ett virus eller lite för mycket pill på fel saker :)

Då kan du bara blåsa om C: och så vet du att allt du vill spara ligger på D: utom fara för en formatering av C:

Jepp

Det är så jag vill ha det.

C: Win 7 - installationen

D: Backup för systemåterställning + sånt jag vill spara = musik, dokument, bilder o liknande.

Då återstår bara Program som jag installerar = Kaspersky Antivirus, Firefox, Thunderbird/mail, Foxit, SPCS-redovisning, etc, etc.

Är det inte bäst att också ha dem på D: . Om Windovs strular och kräver "en återställare" eller ominstallation så behöver jag ju inte ominstallera de egeninstallerade programmen, .............. eller ?+

Att jag inte är garderad vid ett Hårddisk-ras förstår jag.

dodoman :mellow:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej du ska ha dom på C:,

För att annars så kanske dom inte är kompatibla när du väl har återställt datorn, och som sagt, om du behöver göra en ominstallation kommer inte programet fungera ändå.

Om det nu inte är portabla program, vilket inte firefox kastersy thuderbird foxit spcs osv är i normalt installerade fal

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej du ska ha dom på C:,

För att annars så kanske dom inte är kompatibla när du väl har återställt datorn, och som sagt, om du behöver göra en ominstallation kommer inte programet fungera ändå.

Om det nu inte är portabla program, vilket inte firefox kastersy thuderbird foxit spcs osv är i normalt installerade fal

Tack

Vid återställning är det väl bara C: med Windows som "drabbas.

Är det så att Kaspersky etc, som ligger på D: ändå kan bli så att de inte funkar efter en återställning ?

dodoman :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du installerar ett program så läggs det till värden i Windows register. Vid en ominstallation av Windows försvinner dessa värden och programmet slutar fungera. Så även om du lägger programmen på D måste du ändå installera om dem om du formaterar C.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du installerar ett program så läggs det till värden i Windows register. Vid en ominstallation av Windows försvinner dessa värden och programmet slutar fungera. Så även om du lägger programmen på D måste du ändå installera om dem om du formaterar C.

Thanks

Raka besked

Då får det bli

C: Win 7 + andra egeninstallerade program (Kaspersky etc etc etc )

D: D: Backup för systemåterställning + sånt jag vill spara = musik, dokument, bilder o liknande.

Då blir det väl OK ?

Hoppas

dodoman :rolleyes:

Tack för all hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tog lite tid men till sist verkade det falla på plats. ;) Tror det kommer bli kanonbra!

Frågan är bara hur stor partition du behöver till C. Själv har jag inga problem att få plats med Windows 7 och de program jag använder (spel ej inräknade) på en 36GB disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tog lite tid men till sist verkade det falla på plats. ;) Tror det kommer bli kanonbra!

Frågan är bara hur stor partition du behöver till C. Själv har jag inga problem att få plats med Windows 7 och de program jag använder (spel ej inräknade) på en 36GB disk.

Problem

Jag har ändrat i uppstarten så att datorn skall BOOTA från dvd´n.

Men det verkar inte funka.

Jag kommer in i Windows, som vanligt.

VAD GÖR JAG DÅ ?

Jag antar / hoppas att det finns fiffiga sätt att klara detta.

Tackar för tips

Hälsningar

Dodoman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om skivan bootar så ska det komma upp en text som följer något liknande, om du vill starta med cd/dvd skivan tryck på valfri tangent.

Du har inte missat detta bara ?

Annars så kan du testa att ta bort hdd från booten, men då måste du lägga tillbaka den där sen när windows vill göra första omstarten vid installationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om skivan bootar så ska det komma upp en text som följer något liknande, om du vill starta med cd/dvd skivan tryck på valfri tangent.

Du har inte missat detta bara ?

Annars så kan du testa att ta bort hdd från booten, men då måste du lägga tillbaka den där sen när windows vill göra första omstarten vid installationen.

Jag var lite för snabb när jag skulle få datorn att bota från dvd´n.

Nu har jag ställt ordningen så att den först bootar från dvd sedan från hårddisken.

Men det blev inte till resultat enligt guide på http://windowshjalp.se/?p=34

punkt 3 och 4.

Tyvärr

Jag får boota igen och återkomma via en annan dator oc beskriva vad skärmen säger.

Återkommer.

dodoman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var lite för snabb när jag skulle få datorn att bota från dvd´n.

Nu har jag ställt ordningen så att den först bootar från dvd sedan från hårddisken.

Men det blev inte till resultat enligt guide på http://windowshjalp.se/?p=34

punkt 3 och 4.

Tyvärr

Jag får boota igen och återkomma via en annan dator oc beskriva vad skärmen säger.

Återkommer.

dodoman

Hej

Jag var inte tillräckligt uppmärksam.

Jag var tvungen att trycka på valfri tangent för att starta upp bootningen via dvd´n.

Så nu har det löst sig och jag håller på att fixa till det efter hand.

Beträffande partitionerna så blev det 75 GB på C: och 75 GB på D: .

Jag vet inte m det är OK, men det går väl att justera med någon free PARTITIONS-MANAGER om man så önskar så småningom.

Hälsningar

dodoman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...