Gå till innehåll

Växla användare


Eldskott

Recommended Posts

Jag kör Vista Home och funktionen/knappen för att växla användare i START-menyn är plötsligt borta. Detta gäller samtliga användare ! Vad göra ? Såg på "Tips om Vista"ang hur man tar bort funktionen http://www.tipsomvista.se/windows-vista/avancerade/614-ta-bort-alternativet-vaexla-anvaendare.html ........men någon kanske kan förklara det omvända & gärna på ett enkelt sätt... :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontrollera i kontrollpanelen, användarkonton så att funktionen "snabbt användarbyte" är i bockad.

Ang tipset så om du skulle följa det och byta ut 1an mot en 0a så borde det ha motstatt funktion, (alltså visa knappen)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kollat kontrollpanelen -> användarkonton men ser ingen funktion där man kan markera "snabbt användarbyte". Inte heller om jag visar "klassiskt vy. Det enda som visas är "utför ändringar för ditt konto". Jag förstår inte var i kontrollpanelen rutan som jag ska bocka i finns...

Jag är inte tillräckligt avancerad för att förstå hur man gör de ändringar som någon tipsar om i länken : http://www.tipsomvista.se/windows-vista/avancerade/614-ta-bort-alternativet-vaexla-anvaendare.html

Jag är tacksam för ett svar om hur jag går tillväga för att få tillbaka funktionen "växla användare" !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kollat kontrollpanelen -> användarkonton men ser ingen funktion där man kan markera "snabbt användarbyte". Inte heller om jag visar "klassiskt vy. Det enda som visas är "utför ändringar för ditt konto". Jag förstår inte var i kontrollpanelen rutan som jag ska bocka i finns...

Jag är inte tillräckligt avancerad för att förstå hur man gör de ändringar som någon tipsar om i länken : http://www.tipsomvista.se/windows-vista/avancerade/614-ta-bort-alternativet-vaexla-anvaendare.html

Jag är tacksam för ett svar om hur jag går tillväga för att få tillbaka funktionen "växla användare" !

Här hittar du en anvisning:

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-vista/Switch-users-without-logging-off

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kollat kontrollpanelen -> användarkonton men ser ingen funktion där man kan markera "snabbt användarbyte". Inte heller om jag visar "klassiskt vy. Det enda som visas är "utför ändringar för ditt konto". Jag förstår inte var i kontrollpanelen rutan som jag ska bocka i finns...

Jag är inte tillräckligt avancerad för att förstå hur man gör de ändringar som någon tipsar om i länken : http://www.tipsomvista.se/windows-vista/avancerade/614-ta-bort-alternativet-vaexla-anvaendare.html

Jag är tacksam för ett svar om hur jag går tillväga för att få tillbaka funktionen "växla användare" !

Ser du inte alternativet "Växla användare" alls i startmenyn? Eller är alternativet bara inaktiverat som på bilden?

switchuser.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Ser du inte alternativet "Växla användare" alls i startmenyn? Eller är alternativet bara inaktiverat som på bilden?

switchuser.png

Jag ser inte "växla användare" alls. Det finns inte som något alternativ i menyn. De alternativ som finns är: logga ut..lås..starta om..vila..stänga av". Läst uppifrån å ner.

Redigerad av Manneman
Allt var skrivet med stora bokstäver
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ladda ner den bifogade registerfilen. Dubbelklicka på den och godkänn ändringen... efter omstart bör du ha fått tillbaka menyvalet "Växla användare".

Det registerfilen gör, är helt enkelt det du efterlyser i dit första inlägg... alltså motsatsen till det tips du hade läst!

EnableSwitchUser.reg

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Tack e-son!!

Körde först ändringen (dumt nog) först som standard-användare...ingen skillnad. Sen som admin å då gick ändringen igenom. Tack igen!

Någon tanke om vad som kan ha hänt? Alltså av vilken anledning funktionen försvann? Vad jag vet har inte några avancerade ändringar gjorts i os..men faktum kvarstår ju..

Redigerad av Manneman
Allt var skrivet med stora bokstäver
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon, eller något program måste ha lagt till registervärdet HideFastUserSwitching... någon annan förklaring finns inte. Dock finns det olika sätta att göra ändringen... bl.a via administrationsgränssnittet Lokala grupprinciper, eller en registerfil som nu när du återställde.

OBS! Undvik gärna att skriva i forumet med enbart versaler (CapsLock)!

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...