vapea Posted February 9, 2010 Share Posted February 9, 2010 Jag som inte kan mycket om datorer har en liten fråga, vi hittade en gammal hårddisk på loppis som innehöll Windows Xp fast i engelsk version. Nu vill vi ha in antingen windows xp svensk eller vista ( har skivorna hemma ) men... Kan jag bara köra "på" ? In med skivan och installera över det gamla xp:t ? Och försvinner det som finns på disken nu då, som foton och program eller de finns kvar ? Många frågor från en med tummen mitt i handen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HlK Posted February 9, 2010 Share Posted February 9, 2010 Välj att göra en ren installation. Under installationen får du välja att formatera disken. Gör det så förvinner all data (från c: iaf). Har disken fler partitioner kan du välja att ta bort dem under installationen och skapa en enda stor eller så formaterar du dem när du installerat klart och loggat in i systemet. Här finns en liten guide: http://www.tipsomvista.se/guider/96-windows-xp/430-installera-eller-reparera-windows-xp.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vapea Posted February 9, 2010 Author Share Posted February 9, 2010 Välj att göra en ren installation. Under installationen får du välja att formatera disken. Gör det så förvinner all data (från c: iaf). Har disken fler partitioner kan du välja att ta bort dem under installationen och skapa en enda stor eller så formaterar du dem när du installerat klart och loggat in i systemet. Här finns en liten guide: http://www.tipsomvista.se/guider/96-windows-xp/430-installera-eller-reparera-windows-xp.html Okej.. Så om jag inte väljer att formatera disken så kommer allt finnas kvar Tackar och bockar.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted February 9, 2010 Share Posted February 9, 2010 Jag tror inte att det går, eller åtminstone är det väldigt olämpligt, att göra en reparationsinstallation av en engelsk XP med en svensk XP-skiva. Om det mot förmodan skulle gå så är det nog stor risk för ett sammelsurium av språken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vapea Posted February 9, 2010 Author Share Posted February 9, 2010 Jag tror inte att det går, eller åtminstone är det väldigt olämpligt, att göra en reparationsinstallation av en engelsk XP med en svensk XP-skiva. Om det mot förmodan skulle gå så är det nog stor risk för ett sammelsurium av språken. Då tömmer jag den och kör en "ren install..." i stället, kanske dumt att chansa ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats H Posted February 9, 2010 Share Posted February 9, 2010 Då tömmer jag den och kör en "ren install..." i stället, kanske dumt att chansa ? Ja du bör formatera disken, dessutom kan det finnas ev. virus och annat olämpligt kvar som du inte vill ha! Mvh Mats H Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts