Gå till innehåll

Rensas disken vid byte av OS ?


vapea

Recommended Posts

Jag som inte kan mycket om datorer har en liten fråga, vi hittade en gammal hårddisk på loppis som innehöll Windows Xp fast i engelsk version. Nu vill vi ha in antingen windows xp svensk eller vista ( har skivorna hemma ) men... Kan jag bara köra "på" ? In med skivan och installera över det gamla xp:t ? Och försvinner det som finns på disken nu då, som foton och program eller de finns kvar ?

Många frågor från en med tummen mitt i handen ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välj att göra en ren installation. Under installationen får du välja att formatera disken. Gör det så förvinner all data (från c: iaf). Har disken fler partitioner kan du välja att ta bort dem under installationen och skapa en enda stor eller så formaterar du dem när du installerat klart och loggat in i systemet.

Här finns en liten guide: http://www.tipsomvista.se/guider/96-windows-xp/430-installera-eller-reparera-windows-xp.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välj att göra en ren installation. Under installationen får du välja att formatera disken. Gör det så förvinner all data (från c: iaf). Har disken fler partitioner kan du välja att ta bort dem under installationen och skapa en enda stor eller så formaterar du dem när du installerat klart och loggat in i systemet.

Här finns en liten guide: http://www.tipsomvista.se/guider/96-windows-xp/430-installera-eller-reparera-windows-xp.html

Okej..

Så om jag inte väljer att formatera disken så kommer allt finnas kvar ;)

Tackar och bockar..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att det går, eller åtminstone är det väldigt olämpligt, att göra en reparationsinstallation av en engelsk XP med en svensk XP-skiva. Om det mot förmodan skulle gå så är det nog stor risk för ett sammelsurium av språken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att det går, eller åtminstone är det väldigt olämpligt, att göra en reparationsinstallation av en engelsk XP med en svensk XP-skiva. Om det mot förmodan skulle gå så är det nog stor risk för ett sammelsurium av språken.

Då tömmer jag den och kör en "ren install..." i stället, kanske dumt att chansa ? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då tömmer jag den och kör en "ren install..." i stället, kanske dumt att chansa ? ;)

Ja du bör formatera disken, dessutom kan det finnas ev. virus och annat olämpligt kvar som du inte vill ha!

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...