Gå till innehåll

Utöka ledigt utrymme på C:


VladAr

Recommended Posts

ASUS eeePC, knappt 1½ år gammal, hårddisk 12GB SSD, OS XP Home Edition, Version 5.1.2600 SP3.

Två användare (jag administratör).

C: ledigt utrymme 293MB av totalstorlek 3,72GB.

D: ledigt utrymme 6,43GB av totalstorlek 7,50GB.

Har flyttat det mesta (tyngsta) av programen, utom nödvändiga Microsofts förstås, till D:.

Och filmappar i Documents and settings, min på 9,75MB och medanvändarens på 1,0MB har flyttats till disk D:.

Har kört WinDirStat som visade att de enda tunga delarna på disken C: är OS-program.

Microsoft.NET Framework 1.1.........................Borttaget

Microsoft.NET Framework 2.0 SP2..................Borttaget

Microsoft.NET Framework 3.0 SP2..................Borttaget

Microsoft.NET Framework 3.5 SP1..................Ligger kvar tom på alla uppgifter om storlek och borttagnings knappen. Hur hantera det för att ta bort?

Hotfix for Microsoft.NET Framework 3.5 SP1 (KB958484)....Ej borttaget pga att inga uppgifter om storlek finns men "Ta bort"-knappen finns med och länken till supportinformationen. Den går ej ta bort vid försök..."behövs av annat program".

Har kört defragmentering endast en gång, för länge sedan, och inte sedan dess pga rådet i XP Forumet att man inte ska köra defragmentering på SSD (förkortar livslängden).

Kör "Diskrensning" efter varje surfning på nätet.

Datorn har dagligen varnat för brist på virtuelltminne vid bild- och videovisningar.

Senaste tio (10) automatiska säkerhetsuppdateringar för XP kom igår (11/02) och jag har låtit endast en av dem installeras pga av för litet ledigt utrymme på C.

Växande datortröghet senaste dagar betyder att det inte räcker längre med konstandningar utan radikal ökning av ledigt utrymme på C:.

1. Hur flyttar jag del (ca 1,5MB) av ledigt utrymme (flyttar partition?) från D: till C:?

2. Hur, och var, åtgärdar jag brist på virtuelltminne?

Befinner mig utomlands och har inte råd med några misstag pga att alla mina ärenden, korrespondens och info-sökning sker med min dator.

Tacksam för, om möjligt, omgående och utförliga instruktioner (eller hänvisning / länkar till säkra källor på nätet) etersom mina avancerade datakunskaper är begränsade.

Redigerad av VladAr
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt första fel

Partitioneringen....

Det är det som är boven i dramat. på en så liten disk är det onödigt (i mitt tycke).

Peka om växlingsfilens placering till D:

Control Panel -> System -> Advanced -> Performance, Settings -> Advanced -> Virtual Memory, Change

/G

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt första fel

Partitioneringen....

Det är det som är boven i dramat. på en så liten disk är det onödigt (i mitt tycke).

/G

Förstår ej. Har ej gjort partitioneringen. Frågan gällde om jag (och hur) skulle göra den från D: till C: (det omvända var fel i mitt ursprungliga inlägg).

Beträffande "Peka om växlingsfilens placering till D:" Vad åstadkommer jag med det?

Tack!

/VladAr

Redigerad av VladAr
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår ej. Har ej gjort partitioneringen. Frågan gällde om jag (och hur) skulle göra den från D: till C: (det omvända var fel i mitt ursprungliga inlägg).

Beträffande "Peka om växlingsfilens placering till D:" Vad åstadkommer jag med det?

Tack!

/VladAr

OK, sorry vad gäller partitioneringen.

Det du åstadkommer med att flytta växlingsfilen från C: till D: är att eftersom den skapas varje gång du startar Windows och normalt ligger på systemdisken så frigör du ju plats på C: genom att peka om den.

(På sikt skulle jag ominstallera datorn och bara ha en partition)

/G

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...