Gå till innehåll

Windows Defender i Vista basic


SickyMixx

Recommended Posts

Hejsan!

Jag råkade ta bort registervärdet för windows defender i msconfig autostart för vista basic, finns det någon snäll själ som vet hur man kan få tillbaka det igen, antar att jag måste in i regedit någonstans och lägga in en nyckel, men vart och vad ska läggas in. Hoppas någon vet.

Tack på förhand.

Redigerad av SickyMixx
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I msconfig - Autostart så kan man inte ta bort något registervärde så vitt jag kan se, utan endast avbocka rader för att inaktivera en uppstart. Därmed är det lätt att sätta tillbaks en bock för Windows Defender.

Men du kanske har stängt av det på något annat sätt. I så fall starta Defender (skriv in defender i Start-menyns sökruta) och välj Verktyg - Alternativ och bocka för Aktivera realtidsskydd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det går inte att installera om då det ingår i vista, det hjälper inte att aktivera skyddet, det dyker ändå inte upp i autostarten i msconfig.

Nyckeln togs bort av ccleaner där man kan redigera startprogram men tydligen tas ingen backup där av ccleaner.

Jag behöver nog lägga in registernyckeln manuellt och det vore snällt om någon visste var och vad som ska läggas in. Kanske någon som använder defender i vista som kan titta i defenders programutforskare vad som står där när det gäller startvärde, startmetod och plats.

Tack för hjälpen så här långt.

Redigerad av SickyMixx
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara autostartsposten jag saknar i övrigt fungerar Defender som det ska.

Det verkar som att värdet jag fick av Cecilia löste problemet, jag lade bara in den som nytt strängvärde, var det rätt?

Stort tack!

Trevlig fortsättning på dagen till er alla

Redigerad av SickyMixx
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...