Gå till innehåll

Knastrade ljud i windows 7.0


kjda

Recommended Posts

Har ett ljudproblem i Windows 7.0 ljudet kan beskrivas som knaster eller störningar, Mitt ljudkort är Creative Sundblaster X-Fi Xtreme musik med de snaste drivrutinerna. Ljudet blir dåligt när man maximerar dvd spelaren eller spelar upp ett filmklipp i webbläsaren störningarna uppkommer då bilden maximeras. annars fungerar det utan problem. Mitt Grafikkort är Nvida Geforse 8800GTS. Finns det några kända problem med dessa kort, har dessutom provat med ett annat X.Fi kort och även i en annan data med Vista installerat och där fungerar korten. Så vad kan det vara för fel?

Tacksam för all hjälp

Redigerad av kjda
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur det ser ut med Creative-korten nu... men under betatestningen så gav jag upp mitt Audigy-kort av just den anledningen som du anger. DÅ var detta ett känt problem. Creative var, även under Vista, ökända för att vara väldigt sena med bra drivrutiner. Det var väl närmare SP1 som det kom fungerande drivrutiner.

I mitt eget fall så övergav jag Creative och började köra inbyggt ljud istället.

Mitt tips är att söka runt efter moddade drivrutiner. Eftersom du uppger att det bara är i maximerat läge kan problemet härstamma i helt andra orsaker, t ex hårdvarurelaterat. Får du samma symtom om du provar en annan mediaspelare?

// Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har samma problem i alla spelare men inte vid uppspelning av enbart ljudfiler utan detta är vid uppspeling av filmer och filmklipp. Läste på Creativs forum att det är ett känt problem hos X-fi kort och Nvida grafikkort men kan inte läsa till mig någon lösning där , men är det så välkänt borde det vara fler här som har samma problem och kanske någon har hittat en lösning. Det lustiga är att i Windows Vista fanns inte dessa problem utan enbart i windows7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du säger ett annat X-Fi kort funkar bra i din Windows 7 dator, är det också ett XtremeMusic kort?

Och ditt X-Fi funkade bra i en annan dator med Vista, har du inte möjlighet att prova det i en annan Windows 7 dator?

Mitt X-Fi Fatal1ty FPS funkar fint med Windows 7 64bit med Creatives egna drivers, jag kör också K-Lite som tipsades om ovan. Men jag har dock inte Nvidia grafikkort om det nu var det som var den felande kombinationen så det säger kanske inte så mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett litet missförsån har två lika dana datorer hemma den ena med Windows 7 och där fungerar inte något av ljudkorten. Den andra datorn är det Windows Vista och där fungerar korten. Innan jag installerade windows 7 så funkade det även på den här datan. Så känns som problemet har med Windows 7 att göra och någon konflikt mellan grafik och ljudkortet. det inbyggda ljudkortet kan jag använda och det fungerar men är ju ett sämre kort.

Redigerad av kjda
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har provat windows egna drivrutiner och olika moddade samt orginadrivrutiner, har provat att installera i felsäkert läge och att installera med administrator berörighet, Har samma spelare har provat många olika spelare och K-lite codec men samma resultat tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...