Gå till innehåll

Datorn rusar(fläkten)


agakhan

Recommended Posts

Kört med enbart Windows Mail,en Excelsida samt Super Start-Din startsida. Norton kör Bakgrundsaktivitet: Fullständig systemsökning var 10:e minut och då rusar fläkten.

Det är väl lite överdrivet att göra en fullständig sökning efter infekterade filer var 10e minut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Här hittar du manualen, på engelska, för nedladdning, men borde kunna hittas under inställningar, virus sökning, (scanning).

http://securityresponse.symantec.com/norton/support/productdetail/manuals.jsp?pvid=nis_2010

Sorry den länken gav inte mycket!

Nu, God Natt!

Redigerad av Mats H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här hittar du manualen, på engelska, för nedladdning, men borde kunna hittas under inställningar, virus sökning, (scanning).

http://securityrespo...p?pvid=nis_2010

Nu, God Natt!

Thanks Mats H och god natt själv. Sov Gott!

Vet inte vad jag ska ha länken till Norton för? Har ringt dem och de kunde inte hjälpa mig (Tobias), inte deras fel sa de bara punkt slut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hi cbj!. Nu är det tillbaka igen. Nej jag har inte ändrat något vad jag vet. Jag är en glad amatör på datorer och 100 år gammal och dessutom livrädd för Bios.

Om det är enkelt att checka /ändra, vänligen ge mig instruktioner.

Att ändra i bios är inte svårt, men skall vara säker på vad man ändrar för att inte skapa något problem.

Tyvärr kan jag inte ge dig en instruktion här och nu eftersom olika moderkort kan ha olika bios, jag är inte ens säker på vart exakt det ligger i min egen bios eftersom man inte ändrar så ofta, jag måste helt enkelt leta varje gång ;)

Om du anger vilket moderkort du har så skall jag se om jag kan hitta det via manual eller om det är någon annan som vet direkt var du kan hitta det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid datoruppstart tryck F8! Så kommer du till BIOS.

Eftersom detta är en ny dator, så kan man anta att BIOS är uppdaterat och inställt. (Även om "antagande" ofta i sig är en felkälla!)

Att ändra på fläkthastighet-styrning, skall man endast göra då man med säkerhet vet vad man gör samt att man har kontroll på processor temperaturer.

Inget att rekommendera som åtgärd i detta läge. Det finns ju dessutom program för att kontrollera fläktarna med.

Min personliga åsikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aftonbladet är en hemsk sida med alla flashannonser som kan belasta en dator väldigt mycket, om man inte stoppar dem. Aftonbladet får min fläkt att gå upp i varv också.

Hi vänner.

Nu har jag även fått utesluta Norton som primärbov i dramat. Det ser ut som att det är Aftonbladet som triggar igång fläkten. Som jag frågade tidigare,kan jag stänga av något och ändå se materialet på AB tillfredsställande med bilder och video/TV ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid datoruppstart tryck F8! Så kommer du till BIOS.

Eftersom detta är en ny dator, så kan man anta att BIOS är uppdaterat och inställt. (Även om "antagande" ofta i sig är en felkälla!)

Att ändra på fläkthastighet-styrning, skall man endast göra då man med säkerhet vet vad man gör samt att man har kontroll på processor temperaturer.

Inget att rekommendera som åtgärd i detta läge. Det finns ju dessutom program för att kontrollera fläktarna med.

Min personliga åsikt.

För det första så det inte F8 på alla utan kan förekomma en del olika, Delete knappen är också vanligt förekommande.

Sedan att ändra fläktstyrningen skulle jag vilja påstå är sund sak då original inställlningarna oftast är satta så fläkten håller samma hastighet oavsett om där är mycket eller lite värme och tempraturen är övervakad i bios.

Sen kan man som du säger använda ett program istället för detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det första så det inte F8 på alla utan kan förekomma en del olika, Delete knappen är också vanligt förekommande.

Sedan att ändra fläktstyrningen skulle jag vilja påstå är sund sak då original inställlningarna oftast är satta så fläkten håller samma hastighet oavsett om där är mycket eller lite värme och tempraturen är övervakad i bios.

Sen kan man som du säger använda ett program istället för detta.

Thanks cjb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fyller på med egna problem här som är snarlika, har en Fujitsu Scaleo och den hållit på ett tag nu med att den låser sig några sekunder, det låter som ungefär Bzzz nånstans inne i burken innan nån av fläktarna varvar upp sen släpper den, jag är ganska novis på sådant här så är det nån som har nån lättfattad orsak vore jag tacksam.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fyller på med egna problem här som är snarlika, har en Fujitsu Scaleo och den hållit på ett tag nu med att den låser sig några sekunder, det låter som ungefär Bzzz nånstans inne i burken innan nån av fläktarna varvar upp sen släpper den, jag är ganska novis på sådant här så är det nån som har nån lättfattad orsak vore jag tacksam.

Ngt tidigare i tråden som får dig att fundera, t.ex Aftonbladet, flashintensiva sidor? Som drar upp din processor i högvarv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde rent mina två stationära en från 2001 och en från 2005 förra veckan. Dammsög och torkade fläktarna med topz och en lång pensel. Nu är dom tysta, den ena lät mest på Expressens sida. Datorn från 2001 gick igenom samma procedur, när jag fyllde på mera minne 2004. Den som säger att en dator som står på golvet, inte har damm, tror jag inte på. Mina stod på bordet. nu är dom i allafall som nya igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag kan inte säga att det är nån speciell sida som påverkar utan det händer bara, det kan tex vara när jag öppnar ett program eller byter sida vid surfning eller bara klickar på bakåtpilen, dammsugit har jag gjort för det gick att plocka bort fläkten som sitter över kylflänsen eller vad det heter, sen sitter det ju en fläkt där stömmen går in och där gick ju inte komma åt så bra utan där var bara att suga så gott det gick via gallret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...