Gå till innehåll

Nytt HTPC-bygge


Recommended Posts

Postad (redigerade)

Håller på och beställer delar till en ny HTPC och har bestämt mig för följande...

Intel Core i3 Dual Processor i3-540

http://ark.intel.com/Product.aspx?id=46473

+

Gigabyte GA-H55-UD3H, H55, Socket-1156

http://www.gigabyte.eu/Products/Motherboard/Products_Spec.aspx?ProductID=3306

...till detta har jag beställt RAM-minne på 1600MHz (PC3-12800), men när jag studerar specarna på övriga delar så upptäcker jag att minneshastigheten 1600MHz inte finns med i CPU-specen...! Min fråga är nu... kommer dom beställda minnena inte att fungera?

Både minnen och CPU finns med i moderkortets kompatibilitetslista.

En annan fråga...

Tacksam för synpunkter om någon har erfarenhet av följande chassi! Skulle t.ex vilja veta formfaktor på PSU, samt eventuella problem med burken.

http://www.suza.fr/english/produits/case/Cube-Desktop/2610/2610.html

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan fråga...

Tacksam för synpunkter om någon har erfarenhet av följande chassi! Skulle t.ex vilja veta formfaktor på PSU, samt eventuella problem med burken.

http://www.suza.fr/english/produits/case/Cube-Desktop/2610/2610.html

Om du skall ha i en Bluray brännare/läsare kan det nog bli trångt då den är något djupare än dvd historien

det enda jag kan tillägga i debatten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du skall ha i en Bluray brännare/läsare kan det nog bli trångt då den är något djupare än dvd historien

det enda jag kan tillägga i debatten

Skall ringa "hovleverantören" senare... får fråga om det då! Jäkligt dåligt med info om burken... både hos tillverkare och försäljare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har sett byggarna på sweklockers och dom gnäller om platsen i dom flesta HTPC byggen om man skall ha in bluray läsare

Har lite svårt att tänka mig att det skulle vara särskilt stora problem... det skiljer bara 1-2 cm i djupled mellan DVD och bluray, vad jag kan se!

Minnesproblemet är löst... CPU´n stöder inte snabbare minnen än 1333MHz, så det blev en orderändring där!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här blev resultatet...!

Kommer så småningom att uppgraderas med passiv kylning för CPU, internt trådlöst nätverkskort (kör tills vidare med extern D-Link DWA-160), BlueRay-spelare och SSD när priserna blir lägre. Med detta fick jag nytta av några delar från mitt digra förråd av felköp och hoppas ha en bra nöjesmaskin i några år framöver. :)

e-son HTPC. The Budget Edition

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här blev resultatet...!

Kommer så småningom att uppgraderas med passiv kylning för CPU, internt trådlöst nätverkskort (kör tills vidare med extern D-Link DWA-160), BlueRay-spelare och SSD när priserna blir lägre. Med detta fick jag nytta av några delar från mitt digra förråd av felköp och hoppas ha en bra nöjesmaskin i några år framöver. :)

e-son HTPC. The Budget Edition

Snyggt jobbat, har du ngn aning om vad detta går på, i runda slängar, utan Windows och HDD?

Klart intressant bygge!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Snyggt jobbat, har du ngn aning om vad detta går på, i runda slängar, utan Windows och HDD?

Klart intressant bygge!

5.300:- står det på räkningen just nu! Då har jag inte tagit med något av det jag hade i eget förråd... Nätagg, HDD, DVDR, Fläktar och OS.

Edit:

Ca 2500:- ytterligare om man köper samma delar som jag hade i förrådet... och väljer Windows 7 Home Premium OEM istället för Ultimate Retail.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5.300:- står det på räkningen just nu! Då har jag inte tagit med något av det jag hade i eget förråd... Nätagg, HDD, DVDR, Fläktar och OS.

Edit:

Ca 2500:- ytterligare om man köper samma delar som jag hade i förrådet... och väljer Windows 7 Home Premium OEM istället för Ultimate Retail.

Tack för detta, ngt som jag ska planera och budgetera för!

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Borde väl fungera med Linux, eller? Man vill ju gärna slippa helt onödiga kostnader

Absolut... jag var själv inne på någon bra Linuxdist, men fick en W7-licens väldigt lägligt! :)

Utmaningen blir att få till nätverket...!

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Tänkte bara berätta att burken har rullat någon vecka nu, och jag är helnöjd! Intels HD-grafik, integrerad i i3-processorn, är perfekt för detta ändamål... det är dock inget att tänka på för den som vill spela krävande spel på HTPC´n. Men för den som vill ha en film/musik/surf-dator så är det en värmekälla mindre i burken. Jag var annars lite skeptisk, och hade mer eller mindre räknat med att få lägga till ett grafikkort.

Vidare kan sägas att med chassit följde ett komplett mediacenter (iMON), och att den programerbara fjärrkontrollen, med tillhörande programvara verkar avancerad så det räcker... jag tror nästan man kan starta både kaffebryggaren och popkornmaskinen med den! Har inte hunnit sätta mig in i allt man kan göra med fjärrisen ännu, så det blir till att plugga! Enda nackdelen jag kan komma på med chassit, är att man måste lossa fronten för att montera PSU och DVD/BlueRay-spelare. Då fronten är dittryckt med 6 fjädrande plastplugg kan det nog lätt bli lite glapp, om man lossar och trycker dit den allt för många gånger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...