Gå till innehåll

Dualboot Vista & W7


Recommended Posts

Hallå

Ny här, hoppas det finns många duktiga som kan hjälpa mig - skulle vara mycket tacksam.

Nu till problemet;

Jag fick min dator med Vista installerat, på senare tid installerade jag Windows 7 och nu vill jag få bort min Vista installation, hur skall jag göra för att få detta så felfritt som möjligt, hur gör jag överhuvudtaget?

Jag kommer kika tillbaka här flera gånger dagligen så om någon vill engagera sig så skall du veta att jag också kommer göra det.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hallå

Ny här, hoppas det finns många duktiga som kan hjälpa mig - skulle vara mycket tacksam.

Nu till problemet;

Jag fick min dator med Vista installerat, på senare tid installerade jag Windows 7 och nu vill jag få bort min Vista installation, hur skall jag göra för att få detta så felfritt som möjligt, hur gör jag överhuvudtaget?

Jag kommer kika tillbaka här flera gånger dagligen så om någon vill engagera sig så skall du veta att jag också kommer göra det.

Mvh

Skriv msconfig i startmenyns sökfält och tryck Enter... under "Systemstart" tar du bort Vista-alternativet! Efter omstart är det bara att formatera Vista-partitionen!

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skriv msconfig i startmenyns sökfält och tryck Enter... under "Systemstart" tar du bort Vista-alternativet! Efter omstart är det bara att formatera Vista-partitionen!

Tackar, håller på att rensa Vista-partitionen nu så jag inte förlorar något viktigt.

En till fråga: Fick en Windows.old någon gång, har den med min dualboot att göra och isåfall bör jag ta bort den och hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows.old är rester från någon ominstallation... jag antar att den ligger i Windows 7? Bara att ta bort i så fall! Ligger den i Vista så försvinner den när du formaterar den partitionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows.old är rester från någon ominstallation... jag antar att den ligger i Windows 7? Bara att ta bort i så fall! Ligger den i Vista så försvinner den när du formaterar den partitionen.

Den låg direkt under C: men jag tog bort den och har inte stött på några problem. Större problem var det dock med att formatera min Vista partition. När jag försöker göra detta står det att detta inte går. Jag frågade en internet-vän som sa åt mig att lägga till "Aktiv" på Windows 7-partitionen, startade sedan om och fick upp meddelandet "BOOTMGR saknas".

Startade om med min Windows 7 skiva i och försöka reparera bootstarten, gjorde detta ett par gånger då det visst skall vara nödvändigt men fick slutligen efter ungefär 4 gånger felet "Det automatiska verktyget kan inte reparera boot-någonting" Det var inte så konstigt tänkte jag eftersom enligt advancerad information stod det att den försökte reparera Vista Installationen.

Tog bort hela Windows Vista partitionen i Windows 7-installationen och testade starta om, Bootmgr saknades fortfarande. Startade om och installerade Windows 7 där Vista tidigare låg och wips, datorn funkade och jag kom in i min gamla Windows 7 installation (valde det av de båda installationerna) Nu sitter jag här med två Windows 7 installationer, jag krympte den som hade Vista först till 7gb så nu fick jag loss en massa plats iallafall, men vill gärna få bort installationen så jag slipper ha en Partition jag aldrig kommer använda.

Tack för svar, och åter tack för att du orkade läsa igenom allt,

Mvh.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det går inte att ta bort en systempartition innifrån Windows. Enklast är nog att boota datorn på en live-skiva med något partitioneringsverktyg. GParted skulle jag rekommendera! Du startar alltså datorn med skivan i...! Väl inne i GParted kan du då ta bort den kvarvarande 7GB-partitionen och sedan utöka den större partitionen med det opartitionerade utrymmet som skapats efter borttagningen.

Välj senaste "Stable release" av GParted.

Vill du ha ett alternativ till GParted så är EASUS Partition Master ett hyffsat sådant.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte att ta bort en systempartition innifrån Windows. Enklast är nog att boota datorn på en live-skiva med något partitioneringsverktyg. GParted skulle jag rekommendera! Du startar alltså datorn med skivan i...! Väl inne i GParted kan du då ta bort den kvarvarande 7GB-partitionen och sedan utöka den större partitionen med det opartitionerade utrymmet som skapats efter borttagningen.

Välj senaste "Stable release" av GParted.

Vill du ha ett alternativ till GParted så är EASUS Partition Master ett hyffsat sådant.

Jag skall göra detta så snart jag får tid, men är lite tveksam - som jag skrev så tog jag bort Vista partitionen helt genom Windows 7 installationen, startade om datorn och då stod det Bootmgr saknas, kommer detta inte hända om jag använder GParted?

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du gjort allting rätt tidigare så skall du se en särskild 100MB stor bootpartition när du startar GParted.... den får du inte röra. Det är den som startar Windows 7.

Eftersom jag inte vet exakt hur du har förfarit hittills så kan jag naturligtvis inte lova något, men du bör inte få några problem att starta efter borttagandet. Skulle du ändå få det, så kan du skriva en ny mbr med hjälp av W7-skivan. Du bootar alltså på skivan och går till återställningskonsollen... där provar du först "Startreparation"... misslyckas det så startar du istället kommandotolken och skriver...

bootrec.exe /fixmbr

...det skriver en ny mbr till systempartitionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...